Slut med att köra vanliga qso med fåfängsignaler nu?

Ibland kan sanningen vara smärtsam.. ;) Speciellt för vänsterfolk när man tar upp kapitalismens självreglerande rättvisa.

Se detta som en övergripande nyansering i debatten när ni nu funderar över "detaljer". Att låta folk sno åt sig en värdefull vanity-signal, i princip gratis på livstid, kan väl ändå inte vara rättvist?
 
Ibland kan sanningen vara smärtsam.. ;) Speciellt för vänsterfolk när man tar upp kapitalismens självreglerande rättvisa.

Se detta som en övergripande nyansering i debatten när ni nu funderar över "detaljer". Att låta folk sno åt sig en värdefull vanity-signal, i princip gratis på livstid, kan väl ändå inte vara rättvist?
Och vad i hela fridens har ditt resonemang om vänsterfolk med detta att göra? du är inte bara provokativ, utan rent ut sagt oförskämd tycker jag. Jag har själv en specialsignal jag använder för contest och DX körande, är jag då automatiskt en vänster aktivist enligt ditt sätt att se saken? Det kan jag tala om för dig tar jag som en förolämpning, om vi nu skall prata politik, vilket vi inte skall!

Gratis, på livstid? Du har ingen aning om vad du pratar om! Har betalat dyr årsavgift och har min signal ett år i taget, nog hoppas jag min livstid sträcker sig länge än till augusti i år, då den skall förnyas och kosta pengar igen.

Vad då nyansering? du är provokativ, snudd på oförskämd, kanske du skulle fundera lite själv över hur nyanserad du är?

/Johan

Ps. självfallet inser jag att mitt inlägg på sitt sätt är onyanserat, men det kan jag leva med .. :D
 
Last edited:
Och vad i hela fridens har ditt resonemang om vänsterfolk med detta att göra? du är inte bara provokativ, utan rent ut sagt oförskämd tycker jag. Jag har själv en specialsignal jag använder för contest och DX körande, är jag då automatiskt en vänster aktivist enligt ditt sätt att se saken? Det kan jag tala om för dig tar jag som en förolämpning, om vi nu skall prata politik, vilket vi inte skall!

Gratis, på livstid? Du har ingen aning om vad du pratar om! Har betalat dyr årsavgift och har min signal ett år i taget, nog hoppas jag min livstid sträcker sig länge än till augusti i år, då den skall förnyas och kosta pengar igen.

Vad då nyansering? du är provokativ, snudd på oförskämd, kanske du skulle fundera lite själv över hur nyanserad du är?

/Johan

Ps. självfallet inser jag att mitt inlägg på sitt sätt är onyanserat, men det kan jag leva med .. :D

Du har missförstått mitt inlägg. Du ska inte känna dig träffad och ingen annan med specialsignal heller.

Jag talar om övergripande system för tilldelning. Det har inget med användarna att göra.

Edit: Man får läsa resten av tråden också för att förstå mitt inlägg. T ex ville någon ha signalen på livstid.

Mvh
Per
 
Last edited:
Enligt PTS föreskrift får man bara använda den signal som anges i certifikatet.

Har jag tolkat föreskriften fel?
 
I tillsynsrapporten kan läsas; "PTS uppfattar att SSA i någon form bedriver kommersiell handel med specialanropssignaler då den kostnad som SSA tar ut för specialanropssignaler rimligen inte står i paritet med den faktiska kostnaden att förvalta och registerföra anropssignaler, jämfört med årlig kostnad att registerföra ordinarie anropssignaler."

Det vore väldig intressant att veta vad som ligger till grund för detta uttalande. Troligen har man på PTS gjort en empirisk undersökning av detta och fiktivt tagit emot ansökningar, noterat tiden, skrivit ut papper, noterat tiden, postat ansökningar tagit tiden etc.. osv.. ett antal gånger och gjort en medelvärdesanalys av detta gånger vad tid kostar. Man kanske ska tillskriva PTS och fråga hur det har gått till när man kommit fram till detta? ;) Det vore även intressant att se en kalkyl på vad detta skulle kosta om SSA helt enkelt lämnade tillbaka dessa administrativa uppgifter till PTS och se vad det skulle kosta i PTS regi. Min misstanke är att det inte blir billigare i alla fall ;)

73 de Teemu SM0W
 
Nu är det tyvärr så att det inte hjälper med antaganden av det slag du kommer med. Tvärtom är det så att det är den som är föremål för ett tillsynsärende som har att visa tillsynsmyndigheten hur man uppfyller de krav som delegationen ställer.

PTS "rimligen" innebär alltså att SSAs sätt (kostnadsnivån) att ta betalt för sin myndighetsyssla är ifrågasatt och det råder inga som helst krav på någon motsatt prestation eller krav på förklaring eller anvisning av hur "det ska gå till". När ssa accepterade delegationen acceperade ssa oxo att utöva sitt uppdrag neutralt dvs lika för alla.
 
WKA skrev; "Det vore väldig intressant att veta vad som ligger till grund för detta uttalande."

Det kan vara så enkelt som vanligt sunt bondförnuft ligger till grund för bedömningen då varje liten detalj inte finns reglerad i delegationsbeslutet.

PTS skriver också; "Anropssignalserier, som har tilldelats Sverige av ITU, är en nationell resurs som ska förvaltas på ett opartiskt sätt utan vinningssyfte. SSA:s hantering av anropssignaler är en delegerad myndighetsutövning där det är viktigt att alla behandlas lika. Enligt delegationsbeslutet får SSA ta ut en skälig avgift för sina administrativa kostnader. Avgiften ska rimligtvis vara lika för medlem och icke medlem eftersom det är myndighetsutövning......

...Förlängning av giltighetstid för specialanropssignaler genom återkommande avgifter kan uppfattas som en affärsidé som ligger utanför SSA:s mandat."


Jag tycker det är bra att PTS uppmärksammat SSA:s "kommersiella handel" med anropssignaler och det blir väl upp till SSA att visa vilka administrativa kostnader som kan rättfärdiga en så pass hög årsavgift som 150:- för att förlänga giltigheten. Borde det inte räcka med 50:- för att knappa in ett nytt datum i databasen?
 
Följande har, tror jag, inget med extrasignaler att göra, men ändå:

YES, du fick till
...kapitalismens självreglerande rättvisa.
Snälla, förklara för en som inte begriper vad i hela friden detta är för något.

/Janne
 
:confused: ??? Har du vridit VFO till CW-delen och lyssnat?
// Åke

Tjenare Åke, bra fråga...
Jo du, jag har "levt" på telegrafidelarna av banden till 95 %, under mina 54 år som ham. OK allt är ju relativt, och jag relaterar till hur det lät på -60 -70 -80-talen vad SM-signaler beträffar...Du skulle ha hört, man fick ratta som bara den för att hitta en ledig QRG.:)

By the way; jag hittar inte dig i min logg, ännu. Men det kan vi reparera.

I dag hör jag mest samma 15 signaler (SM) om och om igen, inga nya. Kanske som Sigge SM3AVW säger att de är de "sista mohikanerna" ;) Det verkar behövas speciella aktiviteter som SOCWA för att väcka intresset till liv, körde själv över 700 QSO`s där under 2013, i år hittills endast 120. Själv då ? :D

73 / Uffe
 
Följande har, tror jag, inget med extrasignaler att göra, men ändå:

YES, du fick till

Snälla, förklara för en som inte begriper vad i hela friden detta är för något.

/Janne

Jämför med planekonomi. Men det är ju klart. Vad som är demokrati är kanske inte samma för alla?
 
YES,

Nu vart det svårt. Får återkomma senare, hög tid att åka ut i busken för att sätta upp antennerna till portabeltesten imorgon.

Men kort, jo vad det misshandlade ordet demokrati egentligen innebär, det kan man fundera över.

/Janne
 
SM7YES skrev: Ibland kan sanningen vara smärtsam.. Speciellt för vänsterfolk när man tar upp kapitalismens självreglerande rättvisa.

Och:

Jämför med planekonomi. Men det är ju klart. Vad som är demokrati är kanske inte samma för alla?

Att stäva efter att demokratin ska vägas in efter innehållet i plånboken är ett steg tillbaka på sådär hundra år. Då krävdes en relativt hög inkomst för att få rösta i "demokratiska" val. Om man nu inte var kvinna förstås, då hjälpte inga pengar i världen.

Idag är bemötande, service och avgifter hos myndigheter lika för alla vilket åtminstone jag tycker är bättre. Så bör det också vara när det gäller sådant som avgift för amatörradiocertifikat eller erhållande av specialsignal eftersom det de facto är definierat och reglerat av våra myndigheter. Detta även om nu administrationen är delegerad enligt särskilda riktlinjer som inte tycks följas enligt PTS.

Det finns ett undantag där man skiljer på folk efter inkomst, det gäller vid ekonomisk påföljd vid brott i form av dagsböter. Då betalar man efter förmåga. Tanken där är att det ska svida lika mycket oavsett hur mycket man har i plånboken.

Således finns det tre sätt att fundera över avgifter. Alla betalar samma avgift, eller man betalar en avgift utifrån vad man har råd med. Det tredje sättet som du förespråkar är att de som har råd trissar upp priserna vilket innebär att ju bättre ställt man har desto lättare har man att få som man vill. Sen blir det förstås också en omvänd effekt eftersom de som inte har gott ställt bara kan titta på och sucka över det du kallar "kaptitalismens självreglerande rättvisa".

Det här är förstås en form av politiskt inlägg, men i så fall är det icke partipolitiskt utan endast en fundering över vad som är rättvist för alla radioamatörer oavsett personlig ideologi.
 
Nu är det tyvärr så att det inte hjälper med antaganden av det slag du kommer med. Tvärtom är det så att det är den som är föremål för ett tillsynsärende som har att visa tillsynsmyndigheten hur man uppfyller de krav som delegationen ställer.

PTS "rimligen" innebär alltså att SSAs sätt (kostnadsnivån) att ta betalt för sin myndighetsyssla är ifrågasatt och det råder inga som helst krav på någon motsatt prestation eller krav på förklaring eller anvisning av hur "det ska gå till". När ssa accepterade delegationen acceperade ssa oxo att utöva sitt uppdrag neutralt dvs lika för alla.

KYH de SM0W

Right, jag köper detta fullt ut. Då känns det som SSA bör reda ut detta med PTS. SSA kan ju också göra en egen undersökning som visar faktisk kostnad för SSA. Är det så att PTS inte köper detta tycker jag att SSA kan återlämna delegationen "om det inte passar". Då får PTS kanske anställa en till person "som på den gamla goda tiden" som sköter om alla dessa ärenden. Det är frågan om vad PTS ekonomiavdelning kommer att säga om detta =)

73 de Teemu SM0W
 
Eller som man också kan uttrycka det:

Antingen betalar man ockerpriser för en SSA-utdelad och SSA-administrerad specialsignal, eller så anställer PTS en person som sysslar med administration av alla anropssignaler. PTS tar ur en avgift som intäktsmässigt täcks med en årlig avgift för anropssignalen.

Säg att en anropssignalsadministratör kostar 500000 SEK per år inklusive alla kostnader som lön, sociala avgifter etc.

500000 delat på 10000 amatörer borde bli en femtiolapp per person.

Naturligtvis kan jag ha fel på matematiken och antaganden, men det verkar bli billigare om PTS anställer en person som får kostnadstäckning i form av årliga avgifter som förr... Kanske inte var så dumt på gamla goda tiden

73 de LRR
 
By the way; jag hittar inte dig i min logg, ännu. Men det kan vi reparera.

I dag hör jag mest samma 15 signaler (SM) om och om igen, inga nya. Kanske som Sigge SM3AVW säger att de är de "sista mohikanerna" ;) Det verkar behövas speciella aktiviteter som SOCWA för att väcka intresset till liv, körde själv över 700 QSO`s där under 2013, i år hittills endast 120. Själv då ? :D

Nä, jag kör inte SOCWA eftersom jag inte får använda min specialsignal där.
Skojar bara :) Jag har bara kört några få SOCWA-QSO faktiskt, vet inte varför det inte blivit fler.
Jag borde nog eftersom jag behöver träna på min telegrafi.
Jag kört mest internationellt men de QSOna blir ofta rätt förutsägbara och det känns som SOCWA ger mer träning.
Jag skall skärpa mig så hörs vi säkert där :)
73 Åke
 
Re SOCWA om än lite off top..
Jag är lite förvånad över att så många försvann bort från SOCWA-frekvenserna vilket lett mig till att söka kontakter på QRS-frekvenserna.
Men jag lovar bot och bättring och skall börja ropa CQ lite oftare på SOCWA som var mycket trevligt med många icke förutsägbara QSO´n.
Väl mött igen, både gamla CW-kompisar och nya. Kanske jag törs mig upp i frekvensregistret för att utforska nya "kontaktstuds" ?
 
KYH de SM0W

Right, jag köper detta fullt ut. Då känns det som SSA bör reda ut detta med PTS. SSA kan ju också göra en egen undersökning som visar faktisk kostnad för SSA. Är det så att PTS inte köper detta tycker jag att SSA kan återlämna delegationen "om det inte passar".
Det är nog inte så smart att återlämna delegationen om man vill framstå som den stora nationellt samlande organisationen där "alla borde vara med".

Nä.

PTS tillsynsrapport talar sitt kristallklara språk. SSA h a r klantat sig så ini h-e.
Rapporten bör diskuteras och analyseras utifrån revisorernas blamage-artade genomförande av den granskning som jag och BJL begärde.
Här är det nog bara att böja ned huvudet och kanske rentav göra en japan.
Dvs från högsta ledning be de lurade och falskeligen informerade medlemmarna om ursäkt.
Ingenstans framgår i informationen till medlemmarna att SSA får mycket kraftig kritik och konstateras ha brutit mot villkoren för sin delegerade myndighetsutövning.

Och du Teemu hade fel om anropssignalers utformning :D:D:D:D
Det kan man läsa i rapporten!
 
Back
Top