Slut med att köra vanliga qso med fåfängsignaler nu?

PHU skrev; "Nu var vi där igen: "ITU-RR grundregler". Exakt vad är det för regler du syftar på, och bröt det tidigare regelverket på något sätt mot ITU-RR?"

Min bedömning är att §19 i ITU-RR är att betrakta som grundregler för hur anropssignaler skall se ut och användas. Dessa grundregler är till för administrationerna när de utformar nationella föreskrifter. Utgångsläget är att en radiosändare skall ha en anropssignal för att kunna identifieras. Något förbud mot flera anropssignaler finns inte utan det är något som ankommer på administrationerna att ta ställning till. Om det finns skäl och behov så kan PTS välja att tillåta flera signaler vilket man ju gjort i form av tillfälliga specialanropssignaler för några olika speciella ändamål som användarna efterfrågat. (Läs contesting där det är av stort värde att signalerna är korta/snabba för att kunna hävda sig i konkurrensen)

Det tidigare regelverket SSA använde rymdes i stora drag inom ITU-RR men dock bröt ju SSA mot det nya regelverket PTS bestämt efter det att LEK införts den 1 juli 2011 och PTS delegerat åt SSA att tilldela anropssignaler. Som jag tolkar SSA:s information på SSA.SE så har SSA inte ännu förstått att de gamla reglerna som man använt under den oreglerade tiden upphörde att gälla redan samma dag som den nya delegationen utfärdades i december 2011. SSA ger på SSA.SE sken av att man förhandlat fram en ny överenskommelse men i själva verket inträffade den nya "överenskommelsen" redan när delegationen utfärdades och där SSA hade tre veckor på sig att överklaga beslutet vilket man missade. Troligen p g a att man inte läste vad som stod i dokumentet och om man läste så begrep man nog inte vad det stod. Och begrep man vad det stod så brydde man sig ändå inte om att följa delegationen. Av delegationen framgår ju övertydligt vad SSA hade att rätta sig efter och för vilket ändamål tillfälliga specialanropssignaler kan tilldelas. Ändå körde man vidare på de gamla reglerna som upphört gälla. Så läser man vad SSA skriver på SSA.SE och lägger till all den information som medvetet inte skrivs men som alla vi som är väl insatta i PTS regelverk och känner till exakt vad ändringen av LEK den 1 juli 2011 innebar för SSA så trillar pusselbitarna snabbt på plats.

Sedan är det väl upp till PTS att skapa det regelverk myndigheten själva anser vara ändamålsenligt och som har stöd i lagar och föreskrifter. Enligt föreskrifterna krävs en anropssignal för att utöva amatörradiotrafik. En (1) sådan anropssignal lär vara minimum. Flera sådana får ses som bonus eller fler möjligheter snarare än att de är tvingande för PTS att erbjuda. Men som sagt, i den delegationsordning som gäller sedan december 2011 sägs uttryckligen "För speciella tillfällen, och under begränsad tid, till exempel ett jubileum, en fieldday eller en DX-expedition.

PHU skrev: "Och varför öppnar PTS för ytterligare ökad arbetsbelastning genom att ta på sig uppgiften att försöka reglera vilken längd det ska vara på anropssignaler som får användas i DX-trafik respektive lokal-QSO?"

Längden på anropssignalerna regleras i ITU-RR när det gäller antal tecken och uppbyggnad. Ang den ökande arbetsbelastningen så är ju syftet med delegeringen just att minska arbetsbelastningen genom att lägga ut handläggningen av anropssignaler på SSA. PTS kommer dock inte undan sitt ansvar att utöva tillsyn över hur SSA följer delegationen men här begränsar sig tillsynen till granskning och kontroll av de uppgifter som PTS begärt in. Själva jobbet gör SSA.
 
Min bedömning är att §19 i ITU-RR är att betrakta som grundregler för hur anropssignaler skall se ut och användas.
Det är ingen särskilt avancerad bedömning. Det står ju på första raden i Artikel 19 att det är det den handlar om.

Det tidigare regelverket SSA använde rymdes i stora drag inom ITU-RR…
Det tidigare regelverket rymdes till hundra procent inom ITU-RR. Att försöka få någon att tro något annat är ohederligt!

…reglerna som man använt under den oreglerade tiden…
Har det funnits regler på samma gång som det varit “oreglerat”?

Du hänvisar ofta till den “oreglerade tiden”. Med det menas egentligen att riksdagen råkat glömma nämna amatörradio i en version av lagen om elektronisk kommunikation, som gällde fram till 2011, eller hur?

Men regler fanns hela tiden, även under den tid som du kallar ”den oreglerade". Såväl i form av PTS föreskrifter som i form av SSAs egna regler för tilldelning anropssignaler (handskakade med PTS). Och SSA bröt varken mot PTS föreskrifter eller mot LEK eller mot ITU-RR.

…dock bröt ju SSA mot det nya regelverket….
Från förbudsivrarna har antytts att de nya reglerna infördes i december 2011 som en reaktion på brott mot de gamla reglerna.

Så vad var det för regelbrott som ägde rum innan december 2011? Vilka regler var det man bröt mot?

Eller är det så att de nya reglerna infördes som en reaktion på (ännu ej inträffade) brott mot sig själva?

“SM5J” är förbjuden enligt de nya reglerna, men tillåten enligt de gamla. Men kasta om två bokstäver, och hokus pokus:
“SJ5M” är tillåten enligt såväl de nya som de gamla reglerna.

“SM5J” fick användas för ragchew på 3523 kHz. Oklart är om de nya reglerna förbjuder detta retroaktivt.
“SJ5M” får inte användas för ragchew på 3523 kHz. Kanske, det är svårt att veta.

Varför? Vad är det för problem man vill lösa med denna absurda reglering?

73,
Jonas/SM5J :) :)
 
Last edited:
PHU skrev; "Har det funnits regler på samma gång som det varit “oreglerat”? Du hänvisar ofta till den “oreglerade tiden”. Med det menas egentligen att riksdagen råkat glömma nämna amatörradio i en version av lagen om elektronisk kommunikation, som gällde fram till 2011, eller hur?"

Jo, SSA tog ju på eget initiativ fram egna regler för anropssignaler som man stämde av med Per Kjellin på PTS. Detta skedde flera gånger under den s k oreglerade tiden (2003-2011) då PTS saknade mandat att själva tilldela anropssignaler, vilket man också upphörde med att göra när det blev helt klarlagt att stöd i lagen saknades. PTS saknade också mandat att delegera till SSA de arbetsuppgifter man saknade mandat för att själva utföra. Det är det jag menar med den oreglerade tiden där SSA passade på att ta ut svängarna rejält medan PTS inget kunde göra mer än att se på och lite vid sidan av ge goda råd. Så uppfattar i alla fall jag det som hände före LEK ändrades 1 juli 2011.

När sedan ändringen i LEK ritade om kartan så fick PTS lagstöd för att delegera och utöva tillsyn över certifiering av radioamatörer och tilldelning av anropssignaler för amatörradio. Baserat på den ändrade lagen så delegerade PTS viss handläggning av amatörradiofrågor till SSA (samt FRO och ESR). Delegationsbesluten innehåller villkoren för uppdragen. Det innebär för SSA:s del att de tidigare överenskommelserna mellan SSA och PTS upphörde att gälla. Allt som SSA fått delegerat ryms i delegationsbeslutet. Det är själva grunden.

PHU skrev; "Från förbudsivrarna har antytts att de NYA reglerna infördes i december 2011 som en reaktion på brott mot de GAMLA reglerna."

Det vet jag inte om jag hört uttryckt på det sättet. Vem är förbudsivrarna? Finns det inte bara de av oss som anser ungefär som PTS gör just nu att det behövs mer ordning och reda samt ett tydligt regelverk så att verksamheten sköts på ett sådant sätt att den klarar av tillsyn och därmed kan kvalitetssäkras etc. Jag anser att detta är positivt i det stora hela och det visar på att PTS nu bestämt sig för att "försöka rätta till de saker som tidigare inte varit helt optimala." - som PTS skrev i konsekvensutredningen. Vad tycker du?

PHU skrev; "Så vad var det för regelbrott som ägde rum innan december 2011? Vilka regler var det man bröt mot?"

Din kommentar ovan verkar vara en reaktion på att jag skrev; "…dock bröt ju SSA mot det nya regelverket…." med vilket jag avsåg det nya regelverket som trädde i kraft med delegationen som SSA fick i december 2011. Där specificerade ju PTS villkoren för hur och för vilket ändamål specialanropssignaler får tilldelas i fortsättningen. Men vi har ju sett t ex bland nya signaler i QTC att SSA inte tog notis om de nya reglerna utan körde vidare på sina egna regler från den oreglerade tiden men som upphört gälla. Eller du såg något annat?
 
Jo, SSA tog ju på eget initiativ fram egna regler för anropssignaler som man stämde av med Per Kjellin på PTS. Detta skedde flera gånger under den s k oreglerade tiden (2003-2011)...

En liten sidoavstickare, Bengt. När du pratar om SSA och PTS under denna tidsperiod har jag sett att du är noga med att namnge handläggaren på PTS. Finns det någon speciell anledning till det?
 
I ett annat sammanhang beskrevs händelserna runt hanteringen av fåfängesignalerna på detta sätt av SSA:s funktionär för anropssignaler på detta sätt:

"Vid ett möte med PTS den 11 januari 2006 presenterades detta dokument vilket godkändes utan någon som helst diskussion. Det skrevs normalt inga protokoll vid mötena med PTS, men eftersom jag förstod att det vi just beslutat var ganska revolutionerande så insisterade jag på ett protokoll från mötet. PTS skrev under protokollet och efter det gick SSA ut med nyheten. De nya reglerna gällde från den 15 februari 2006."

Läsaren kan då fråga sig vilken legal förankring något sådant har, när myndighetens jurister redan 2005 beskrev PTS roll inom
amatörradioverksamheten på detta sätt:

"Vid genomgång av nu gällande författningar inom PTS verksamhetsområde har emellertid framkommit
att myndigheten saknar bemyndigande att förrätta prov för att utfärda certifikat.
PTS har inte heller något stöd för att delegera uppgiften, en uppgift som innefattar myndighetsutövning."


Det är uppenbart att SSA fått en av PTS handläggare att överskrida sitt mandat, genom att ge ett sken av legalitet till en ordning som saknar förankring i lagar och författningar. Om man i nuläget, trots att ny reglering enligt otvetydiga lagrum införts, försöker åberopa sådana "överenskommelser" så faller sådant på sin orimlighet, och leder endast till amatörradions ytterligare marginalisering.

Jag brukar säga att om det gällt mindre betydelselösa saker än amatörradio så skulle JO och förvaltningsdomstolarna ha visat ett aktivt intresse i saken. Detta är ytterligare ett exempel som kan anföras.

PTS intresse för sanering av resterna av hobbymyndigheten SSA:s framfart, bl.a. när det gäller anropssignaler, har därför mitt fulla stöd.
Jag undrar bara hur många flera "lik i garderoben" som skulle komma fram genom en mer aktiv arkivforskning.

Delegationsbesluten från 2011 har f.ö. en ytterligare implikation. I bilagan till Offentlighets- och sekretesslagen (OSL),vilken reglerar bl.a. hur allmänna handlingar ska hanteras, finns en lista över företag, föreningar och organisationer vilka i OSL mening betraktas som myndigheter, därför att de har fått förtroendet att bedriva ett delegerat myndighetsutövande. Det är ganska troligt att ESR,FRO och SSA förr eller senare återfinns i denna bilaga.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Det är uppenbart att SSA fått en av PTS handläggare att överskrida sitt mandat...
Menar du att PTS handläggare skulle låta sig påverkas otillbörligt? Det är verkligen upprörande!

73,
Jonas/SM5J
 
RAB DE EQL

Njä, ingen annan anledning än att det var Per som höll i amatörradioärendena hos PTS och som dåvarande ordf i SSA hade goda kontakter med då. Jag läste precis några inlägg på SSA-forum där SSA:s signalansvarige själv hänvisade till samme Per i samband några av de muntliga överenskommelserna som gjordes under den oreglerade tiden. Ja, det var ju så det gick till många gånger. SSA fick dock en del backning på sina mer långtgående planer så det fanns ett visst motstånd eller "reglering" även under den oreglerade tiden.

Jag har under min tid inom SSA deltagit i två sådana möten på PTS och får väl säga att jag inte riktigt trivdes med att det inte upprättades formella mötesanteckningar. Jag upprättade dock egna sådana eftersom jag är noga med att komma ihåg viktiga saker. Men Per förklarade redan då att det saknades tydligt stöd i lagen och överenskommelserna från PTS sida gick som jag uppfattade Per mer ut på att försöka hålla SSA innanför stängslet i hagen och göra det bästa av saken.

Som du ev börjar inse vid det här laget RAB så arbetade SSA stenhårt på den tiden för att bli den första IARU-föreningen som tog över telemyndighetens uppgifter att sköta amatörradion i Sverige medan PTS skulle utöva tillsyn på en högre nivå som Calle SM5BF skrev i QTC vid den tiden. Man hade väldiga planer skall du veta och det är från den tiden uttrycket "hobbymyndighet" stammar och myntades.

Så när nu PTS med stöd av ändringen i LEK den 1 juli 2011 återfått mandatet man förlorade 2003 då LEK infördes så svider det naturligtvis rejält i SSA:s själ då man steg för steg förlorar de friheter att leka myndighet som man tillskansade sig under den oreglerade tiden. De arbetsuppgifter SSA har kvar idag att sköta, via delegeringen, är nu reglerade i lag och den tillsyn på en högre nivå som SSA önskade sig för länge sedan har nu också blivit verklighet men kanske på en mer jordnära nivå där manöverutrymmet att trixa och göra allt för fria tolkningar för egen vinnings skull minskat dramatiskt.

Det positiva i hela denna soppa (för oss alla) är att när PTS är klara med sin pågående översyn av certifieringsverksamheten, bestämt hur anropssignaler får tilldelas, den nya provfrågebanken är i drift och tillhörande interna rutiner för tillsynsbiten m m uppfyller tillsynskraven så blir det helt egalt vilken eller vilka organisation som får delegation i framtiden och hur PTS fördelar uppgifterna. I och med att PTS återtagit totalansvaret och löpande utövar tillsyn över SSA m fl så blir ju utrymmet inom resp organisation att uppfinna egna konkurrerande regler väldigt begränsade. Alla organisationer lyder då under samma enhetliga regelverk.

Bara fördelar för alla parter med ordning och reda på torpet, tycker jag. Vad tycker du RAB?
 
Menar du att PTS handläggare skulle låta sig påverkas otillbörligt? Det är verkligen upprörande!

73,
Jonas/SM5J

Jag tycker vi kan låta de avlidna få vila i frid. Jag tror inte någon nuvarande eller kommande regering anser att individuella friheter ska inskränkas, om de inte är till men för andra människor. Jag tror inte heller PTS genomdriver beslut med retroaktiv verkan. Detta oavsett vilken enskild tjänsteman som för närvarande hanterar amatörradiofrågor på PTS.

SA3A Sture
 
Sture, jag syftade såklart på handläggare i allmänhet, och därför namngav jag ingen.

73,
Jonas/SM5J
 
Och jag råkade citera dig av misstag, Jonas! Ursäkta! Mitt inlägg var mer en reaktion på andra inlägg än dina! ;-)
Sture
 
När en part för "normalt inte protokollförda underhandlingar" med en myndighetsperson som bevisligen inte har mandat att fatta beslut inom området enligt de egna juristernas tolkning, och för att ge ett sken av legalitet får vederbörande att underteckna ett protokoll som man hävdar har rättsverkan, är det verkligen upprörande. I ännu högre grad när den ena parten utnyttjar saken för ekonomisk vinning.

Jag hoppas bli förskonad från sådana former av "myndighetsutövning" inom andra förvaltningsområden, och upprepar mitt stöd till PTS handläggare som tar lagar och författningar på allvar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Håller med, Karl-Arne. Men visst menar du nuvarande jurister? Läget kanske var annorlunda då?

Man kan väl också säga att om en myndighet inte får klara besked om hur ett ansvarsområde fortsättningsvis ska hanteras, kanske av förbiseende från ansvarigt departement, så vänder man sig givetvis snabbt till departementet och får saken klargjord i författningar alt instruktion och regleringsbrev.

Sture
 
SA3A DE EQL

Nää, AOM menade dåtidens jurister men som sannolikt hade samma uppfattning som de nuvarande i denna sakfråga.

Jag kikade i mitt arkiv.

Efter det att juristerna på PTS redan 2003 - 2004 konstaterat att man saknade stöd i lag för handläggning av amatörradioärenden så föreslog PTS i en skrivelse 12/7 2005 till Näringsdepartementet att en ny bestämmelse införs i lagen om elektronisk kommunikation (LEK) som ger klart lagstöd att förrätta prov för amatörcertifikat m m.

I ett remissyttrande till "Bättre regler för elektroniska kommunikationer (Ds 2010:19)" den 22/10 2010 i samband med den förestående ändringen av LEK skrev PTS;

"Särskilt om anropssignaler
Vid all radiokommunikation är användningen av korrekta anropssignaler av största vikt, särskilt inom sjöfarten och inom flyget, men också t.ex. för radioamatörsändningar. Av artikel 19 i RR följer att alla amatörradiosändningar måste identifieras med en anropssignal. Det är förbjudet att använda felaktig eller falsk anropssignal.

Enligt föreskrifterna PTSFS 2007:4 (med efterföljande ändringsföreskrifter) måste radioamatören ha ett certifikat i vilket anropssignalen ska framgå. En radioamatör är beroende av en anropssignal för att kunna använda radioutrustningen i fråga.

PTS har av tradition tilldelat föreningen Sveriges Sändaramatörer (SSA) en delmängd anropssignaler för detta ändamål. Vid sidan av tillståndsgivning saknar PTS dock formellt mandat att fatta beslut specifikt om tilldelning av en anropssignal. PTS föreslår att den nationella hanteringen av anropssignaler för amatörradio lagregleras. Således föreslås att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får i uppgift att tilldela anropssignaler för amatörradiosändningar. Regeln bör kompletteras med ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att överlåta även denna uppgift till fysisk eller juridisk person."


Ungefär samma innebörd återkom i en stor mängd dokument under den oreglerade tiden då PTS plockade bort bit för bit inom amatörradio som man inte ansåg sig ha mandat att hantera.

Så det är alltså PTS själva som 2005 tog initiativet till att reda upp situationen även om det tog ganska många år för kvarnarna på Näringsdepartementet att mala klart.
 
Last edited:
Håller med, Karl-Arne. Men visst menar du nuvarande jurister? Läget kanske var annorlunda då?

Man kan väl också säga att om en myndighet inte får klara besked om hur ett ansvarsområde fortsättningsvis ska hanteras, kanske av förbiseende från ansvarigt departement, så vänder man sig givetvis snabbt till departementet och får saken klargjord i författningar alt instruktion och regleringsbrev.

Sture

Jag citerade en av PTS jurister, Ylva Ehn, som 2005 i en remiss (Dnr 05-14101) gjorde konstaterandet.
Nuvarande jurister torde vara medvetna om rättsläget.

Vad beträffar "delegeringarna" av myndighetsutövning till SSA före 1/7 2011 så skulle jag gärna vilja se en hänvisning till de lagrum som
tillfredsställde kravet i Regeringsformen 12 kap 4 §:

"Förvaltningsuppgifter kan även överlämnas åt andra juridiska personer och enskilda individer. Innefattar uppgiften myndighetsutövning, får ett överlämnande göras endast med stöd av lag."

när dessa gjordes.

Är det kanske några fler av landets grundlagar som du anser att myndigheter inte ska bry sig om?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
SA3A DE EQL

Det finns en textsnutt till i samma remissyttrande från PTS 2005 som visar på hur PTS jurister uppfattade situationen under den oreglerade tiden.

"En användare av amatörradioanläggningar måste ha tillräckliga tekniska kunskaper för att undvika att skadlig störning uppkommer på annan radioanvändning. Internationella krav på detta återfinns i RR. Enligt bestämmelsen i 3 kap. 11 a § 4 LEK får PTS ställa krav på viss kompetens som villkor för undantag från tillståndsplikt. Således är undantagsbestämmelsen i 9 kap. 1 § i PTS föreskrifter (PTSFS 2007:4) om undantag från tillståndsplikt förenad med villkor om att den som använder en amatörradiosändare ska ha ett amatörradiocertifikat för att vara undantagen från tillståndsplikt.

För ett amatörradiocertifikat krävs godkänt prov för amatörradiotrafik som visar kunskap i radioteknik, kännedom om trafikmetoder och kännedom om gällande regler. LEK innehåller emellertid inte några bestämmelser som reglerar utfärdande av kunskapsbevis (amatörradiocertifikat), examinationsmetoder eller innehåll i prov för kunskapsbevis.

PTS har tidigare, i skrivelser till regeringen, föreslagit att det grundläggande ansvaret för frågor om provförrättning av radioamatörer och certifiering bör ligga hos en statlig myndighet. PTS uppfattning är därför att de nya bestämmelserna, utöver det föreslagna bemyndigandet att delegera uppgiften, bör inledas med ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.

PTS välkomnar möjligheten att anordnandet av prov för kunskapsbevis i fråga om amatörradiosändare och utfärdandet av bevis om godkända avlagda prov ska kunna delegeras till fysisk eller juridisk person. PTS har inte resurser att i stor skala förrätta prov och handlägga utfärdanden av certifikat. Det är därför i praktiken ofrånkomligt att förrättning av prov och utfärdande av certifikat delegeras till av PTS godkända provförrättare. Möjligheten att återkalla ett certifikat ska däremot inte kunna överlämnas till fysisk eller juridisk person.

För att säkerställa ett rättssäkert och välfungerande system bör emellertid den föreslagna regleringen kompletteras med en bestämmelse om att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter för ändamålet. Sådana föreskrifter skulle kunna omfatta krav på att provförrättaren har dokumenterad radiotrafikerfarenhet och att kursplanen och provet följer CEPT:s rekommendation T/R 61-02, Harmonised Amateur Radio Examination Certificate. Utan sådana föreskrifter saknas de krav som provförrättare eller certifikatutförare ska uppfylla vid utförandet av sin uppgift."


Som du ser Sture så saknade PTS mandat att ansvara för amatörradio under den oreglerade tiden. Ingen tillsyn heller så det var mer eller mindre fritt fram. :)
 
Karl- Arne, jag förstår inte hur du menar att jag skulle anse att en myndighet inte ska bry sig om grundlagarna. Det jag skriver handlar om huruvida det är klokt att rota i vem som gjorde fel ... då. (Gissar att du menar remissvar alt remissyttrande, inte remiss?)

Bengt, då ser det ju ut som PTS påpekat bristerna i regleringen till regeringen. Det var alltså sirap i Näringsdepartemenet och den enskilde tjänstemannen på PTS gjorde det bästa av situationen? Och ... den enskilde tjänstemannen var definitivt inte ensam på PTS om att känna till avsaknaden av bemyndigande? Jobbigt!
 
Bara fördelar för alla parter med ordning och reda på torpet, tycker jag. Vad tycker du RAB?

Min uppfattning är att PTS är den myndighet som både ska bestämma villkor och utfärda tillstånd/anropssignaler. Enklast för alla parter. Jag skrev i något inlägg på SSA:s forum för snart ett år sedan att detta med samverkansgruppen var dömt på förhand att misslyckas. Helt enkelt för att det skulle bli för mycket rökutveckling... Och att det inte är ens fel att två eller fler träter. Det handlar kort och gott om kemi.
 
Sture skrev; "Det var alltså sirap i Näringsdepartemenet och den enskilde tjänstemannen på PTS gjorde det bästa av situationen?"

Det beror på vad man lägger i uttrycket "det bästa" och för vem det var bra. :)

Jag tror inte det är så många som insett hur löst amatörradion hängde då LEK införts 2003 och då särskilt tiden fram tills PTS började inse att man saknade mandat och all kontroll över amatörradio gled dem ur händerna.

Den enskilde tjänstemannen var inbjuden till ett styrelsemöte där han berättade om LEK och han sa att han ville gå i bräschen för att förenkla så mycket som möjligt och inte reglera mer än lagen krävde - och det var ju nästan ingenting lagen krävde vid den tiden. Detta synsätt passade den dåvarande inriktningen i SSA som handen i handsken. Man var i full färd med att minska fokus på tekniken och öka den sociala biten. Detta inte minst genom den stora rekryteringskampanjen.

Jag uppfattar det nog ändå som så att PTS sedan dess arbetat på att försöka återupprätta amatörradions status då man insåg att det blivit helt fel. Första försöket gjordes 2005 och sen snabbade ett rättsfall upp processen ytterligare där det blev än mer tydligt att LEK inte räckte till för att ge PTS det mandat som man ansåg sig behöva.

Men att det skulle ta hela 10 år för att återställa ordningen till läget strax efter det att B:90 upphört gälla kunde väl ingen tro.

Men nu är PTS snart i mål och i och med ändringen i LEK den 1 juli 2011 så kunde saneringsarbetet av det som kom att ske under den oreglerade tiden påbörjas på allvar. Startskottet blev konsekvensutredningen 2011 om ändrad hantering av amatörradio och av den framgår hela den övergripande arbetsplanen för översynen av certifieringsverksamheten som nu är på väg att bli verklighet. Visserligen två år försenad efter SSA:s envisa trilskande i Samverkansgruppen men dock.

Sedan får vi hoppas att amatörradions fortsatta existens är säkrad rent regulatoriskt och att det nya regelverket blir så hårt kopplat till CEPT och ITU-RR att det inte åter faller sönder som det gjorde 2003, över en natt rasade allt.

RAB skrev; "Min uppfattning är att PTS är den myndighet som både ska bestämma villkor och utfärda tillstånd/anropssignaler. Enklast för alla parter."

Helt enig med dig. Vi borde alla lobba hos PTS för att de återtar delegationen för SSA, ESR och FRO samt inför tillståndsavgiften igen för att få ekonomi att tillsätta en tjänsteman med utpekat ansvar för amatörradio. Kan sedan amatörradio plockas bort från undantagsbestämmelserna och få en egen föreskrift så vore det toppen. Det är min personliga åsikt kan tilläggas...
 
Vi borde alla lobba hos PTS för att de återtar delegationen för SSA, ESR och FRO samt inför tillståndsavgiften igen för att få ekonomi att tillsätta en tjänsteman med utpekat ansvar för amatörradio. Kan sedan amatörradio plockas bort från undantagsbestämmelserna och få en egen föreskrift så vore det toppen.
Tro det eller ej, man jag har ingenting emot detta. Vad jag vänder mot är PTS klåfingrighet och godtycke vad beträffar anropssignaler.

Jag har svårt att i denna enorma svada hitta en förklaring till varför man inte längre får dela ut specialsignaler med prefix SA, SM, SK och SL. Och inte hittar jag någon förklaring till varför specialsignaler inte längre får användas för "normala" QSO (vad som nu menas med det).

73,
Jonas/SM5J
 
Last edited:
Jag skrev i något inlägg på SSA:s forum för snart ett år sedan att detta med samverkansgruppen var dömt på förhand att misslyckas. Helt enkelt för att det skulle bli för mycket rökutveckling... Och att det inte är ens fel att två eller fler träter. Det handlar kort och gott om kemi.

Jag vill påstå att du uttalar dig i ett ämne som du inte har någon som helst aning om.

Hur många av Samverkansgruppens möten har du närvarit på?
Jag anar här den vanliga tendensen att försöka skuldbelägga ESR i detta sammanhang,
vilket jag betraktar som ett personligt påhopp i min egenskap av ordinarie medlem i samverkansgruppen.
Du har bara tagit till dig den kraftigt vinklade desinformation i ämnet som spritts via SSA:s "informationskanaler".

Orsakerna till haveriet ligger till 100 % i SSA-representanternas agerande.

ESR har under hela tiden arbetat enligt de riktlinjer som PTS drog upp vid uppstartsmötet, och har genom sin interna provfrågegrupp kunnat leverera det efterfrågade med rätt kvalitet och i rätt tid.

Det stod dock klart redan i samband med uppstartsmötet den 4/11 2011 att SSA inte tänkte följa upplägget, och man inledde med direkta personangrepp på både närvarande och inte närvarande personer med och utan anknytning till ESR
som inför sittande möte och med PTS jurist närvarande utmålades som "rättshaverister", "extremister" och "opålitliga element".

Normalt pekar man på utgången när mötesdeltagare bär sig åt på det viset, men PTS måste ha tagits med fullständig överraskning.
Själv blev jag mycket illa berörd.
Det finns vittnen till hela händelseförloppet vilket efterlämnat en mycket dålig smak i munnen.

Inte ett ord om vad man ställt till har kommit fram den "officiella vägen" inom SSA, det har dessutom spritts lögner om namngivna amatörer och ESR-medlemmar på distriktsmöten. Det famösa uttalandet på ssa.se den 15/7 förra året sticker också ut.

Till slut begärde en enskild medlem ut de allmänna handlingar som avslöjade SSA:s försök att utöva påtryckningar på PTS vid sidan av Samverkansgruppen, och hela fadäsen kom fram i ljuset.

Jag vill även påstå att du har blivit precis lika vilseledd som alla andra "SSA-kramare" som frekventerar diverse forum.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top