Slutet för analog amatörradio nära?

Att någon tillverkare skulle upplåta programvaran som styr DSP:en i en radiostation för att radioamatörer skulle själva kunna ändra denna är något som jag tror är helt obefintligt. Vem skulle vinna på det? Dvs open source. Det finns inte ens i bilbranchen, ej heller på TV, kameror etc.

:)
Nej du Roy det tror jag inte heller - och svaret på din fråga vem som skulle vinna på det är ju jag själv förstås eftersom jag då likt EQL när han ändrar i sin Drake Line hade kunnat ändra mjukvaran.
 
"möjligheten att integrera SDR-radion i ett större system tillsammans med datorer, appar, internet och andra applikationer och kraftfull mjukvara."

Det där finns redan, det kallas mobiltelefoni. Dra upp luren ur fickan och ta en titt, säg sedan vad av detta som saknas. Var har amatörradion sin plats i detta där den vekligen tillför systemet nägot mervärde? Inte bara stoppas in för att hållas vid liv. Personligen tror jag svaret är: Ingenstans. Game Over!

Fast kanske inte nödvändigtvis. Amatörradio ger möjlighet till kommuikation över hela världen med enkla medel och det är något som är helt unikt. Då är det analog teknik som gäller. Den ger enkelhet där det går att förstå funktonen utan en doktorsgrad i matematik och informationsteori. Det ger fysiska kretslösningar som går att expeimentera med och att mäta på med överkomlig utrustning. Kunskapsnivån som behövs för att komma igång är rimlig. Det är "bara" att väcka intresset när folk tröttnat på färdiga "black boxes". Väcka intresset för att verkligen i grunden förstå hur något fungerar i varenda komponent mellan antenn och användare. Inte bara tro sig förstå efter att ha sett en populariserad "förklaring" på YouTube.

Det här gäller hela elektronikhobbyn. Som det är nu kommer ingen igång "på riktigt". Elektronik har blivit att hitta på ideer som skall förverkligas genom att koppla samman färdiga enheter och ladda ner färdiga program från nätet. Förr var det här inkörsporten till amatörradio där intresset väcktes. Nu är den stängd och förbommad med digitalt bråte. Det måste till nya sätt att få folk att hitta in bland grundläggande elektronik och radioteknik. Det finns säkert många intresserade, de vet bara inte om det ännu.
 
HIA: Förr var det här inkörsporten till amatörradio där intresset väcktes. Nu är den stängd och förbommad med digitalt bråte. Det måste till nya sätt att få folk att hitta in bland grundläggande elektronik och radioteknik. Det finns säkert många intresserade, de vet bara inte om det ännu.

Hear hear!

/Janne
 
Vi kan dock vänta oss att framtidens radioapparater blir allt mer låsta ungefär som de moderna bilarna som kräver specialverktyg och diagnosbox för att släcka ner den tidsstyrda servicelampan m m. På min tid räckte det med ett set hylsnycklar och skruvmejslar till min Amazon 66:a för att klara allt löpande underhåll inkl byte av koppling och växellåda. Sak samma med de gamla radioapparaterna som är uppbyggda med generiska komponenter där i princip ingenting är special och custom made. Reservdelar finns i överflöd och kommer att finnas under överskådlig tid till ytterst låga priser.

De toppmoderna apparaterna lär bli svåra att reparera för oss när garantin gått ut och supporten upphört. En del tillverkare har som policy att inte släppa ens schemat över apparaten och kretsarna är oåtkomliga på den öppna marknaden. Bara ett litet fåtal duktiga tekniker och programmerare har möjlighet att gräva djupare i dessa apparater. De duktigaste klarar sig så klart.

Den stora skillnaden som jag ser det är att vi som håller på med den analoga amatörradion jobbar mer på komponentnivå med egna konstruktioner där komponenterna vi själva väljer och sätter samman bildar ett funktionblock medan framtidens mer digitala amatörradio blir mer modulbyggande med färdiga från hyllan enheter med egen funktion som kopplas samman till större system och där en stor del av funktionen bestäms direkt i mjukvara med ständiga uppdateringar och kompabilitetsproblem som följd ungefär som våra datorer.
 
HIA skrev; "Då är det analog teknik som gäller. Den ger enkelhet där det går att förstå funktonen utan en doktorsgrad i matematik och informationsteori. Det ger fysiska kretslösningar som går att expeimentera med och att mäta på med överkomlig utrustning. Kunskapsnivån som behövs för att komma igång är rimlig. Det är "bara" att väcka intresset när folk tröttnat på färdiga "black boxes". Väcka intresset för att verkligen i grunden förstå hur något fungerar i varenda komponent mellan antenn och användare. Inte bara tro sig förstå efter att ha sett en populariserad "förklaring" på YouTube."

Just precis exakt - mitt i prick.
 
SM7EQL skev om toppmodern apparater, garanti etc.
Vem kommer att laga en amatörradio i framtiden?
Lika många som lagar TV,mobiltelfoner, tvättmaskiner kylskåp etc?????
Liksom hur få är det som verkligen lyckas laga en äldre amatörradio från 60 70 eller 80 talet idag.
De är få trots allt....
Och färre blir de.
De som inte riktigt förstår varför blir ännu fler, dvs varför laga gammal skrot när det finns nytt att köpa som är billigare än några timmar på verkstad. Det ter sig som obegripligt i allt flera ögon.
Så det är få som med någon form av kunskap skulle bli "vinnare".

Nå trots allt är varken det jag gör, eller det Bengt gör, med sin lödkolv, sina mejslar, eller ringnycklar, eller ens det vi gör med målebroen, hotat på något vis, så varför vara rädd???

de
Roy
 
Det är nog riktigt Roy. Vi som sysslat med analog radiokonstruktion och reparationer m m under snart 50 år och började med kristallmottagare och radiorör kommer att klara oss utan problem även i framtiden. Det kommer att bli så stora överskott av komponenter och utrangerad material så vi inte vet hur vi skall hinna med att använda allt. Jag har redan ladorna fulla av skrot och ingen lär vara intresserad av att ärva grejorna. Det blir containerna är jag övertygad om. Tillkommer miljöavgifter blir det dyrt för de efterkommande.

Bland de nya så tror jag att de med gedigen kunskap och eget driv också kommer att klara sig på samma sätt. De kommer att bygga radio som vi men med betydligt modernare komponenter och med mer fokus på mjukvara. Förlorarna är nog bara de verkliga konsumenterna som saknar ett djupare intresse för komponenterna och funktionerna bakom frontpanelen eller i de svarta lådorna och som är helt beroende av garantireperationer och 24H supporttelefon hela vägen igenom hobbyn från nybörjarstadie till proffs. Alltså så som det ser ut inom andra hobbies där man glatt hoppar över grunderna och det fundamentala och börjar på en högsta möjliga nivå från början. Effektivt på sitt sätt och i samklang med dagens levene där man köper det man behöver för stunden och slänger det senare samma dag när det gått sönder eller intresset falnat. Impulsköp på Kjell & Company, oj en sån ser kul ut, den vill jag ha, bara 199 kronor... jo, jag trillar dit jag också ibland.
 
HIA: Förr var det här inkörsporten till amatörradio där intresset väcktes. Nu är den stängd och förbommad med digitalt bråte. Det måste till nya sätt att få folk att hitta in bland grundläggande elektronik och radioteknik. Det finns säkert många intresserade, de vet bara inte om det ännu.

Lånade AKU:s citering.

Men glöm inte att det finns öppen hårdvara och siter(sajter) där man arbetar med en kombination av hårdvara och mjukvara.

För dessa experimenterande kan amatörradion öppna möjligheter med SDR och så vidare. Som någon skrev, övergången
till transistorer stoppade inte den experimenterande amatörradion inte heller t.ex ytmontering. Denna nya teknik kan
lika gärna leda till ett ökat intresse för hobbyn. De gamla (och eventuella nybörjare) med analoga sympatier kommer
väl fortsätta med sina byggen, t.o.m med rör :) Men det kommer även finnas dessa nya SDR intresserade med projekt som
antingen är öppna eller crowd-fundade.
 
Tack för intressanta beskrivningar av olika mottagare och vad som behövs! Mycket läsvärt. Jag har några kommentarer om SDR:

CNH >>>Det fungerade, men föll på att varje del i kedjan medförde fördröjningar av ljudet, både vid mottagning och sändning.

EQL "Ja det är det enskilt största problemet som jag ser. Jag var tidigt ute och byggde en SDR-radio från scratch som tekniskt sett fungerade bra och hörde bättre än mina bästa analoga mottagare. Men den var helt oanvändbar för att använda tillsammans med sändare så som jag vill köra trafik med full QSK på CW."

Alltså har man inte kommit till en lämplig balans mellan komplexitet och funktion. Man har byggt säg 30-poliga digitala filter. Inom analogtekniken hade sådana vägt för mycket, dessutom hade de vara hopplösa att justera.

EQL "Min FT1000 MP MKV Field har enormt många knappar, vred och menyer. Där kan jag säga att de flesta tillför bara problem. De är små, det finns massor av möjligheter att ställa in parametrar fel och som rent tekniskt bara bör ställas in en gång med hjälp av mätinstrument för att optimera funktionen. Alltså ett jobb i samband med slutjustering på fabrik. Jag har mycket svårt att se att den vanlige användaren utan tillgång till avancerad mätutrustning kan optimera inställningarna i en sådan radio. Går det? Hur gör man i så fall?"

Det påminner om dagens datorprogram: allt är inställbart, varpå det är svårt att hitta i menyerna. Egentligen borde en del utvecklar gå tillbaka till elektroniken, där frontpanelen bara hade plats för några rattar och knappar. Sedan fanns det några trim- eller justermöjligheter under locket, vissa för tekniker, andra bara för fabriken. Datorprogrammen är som om elektronikens alla motstånd skulle vara potentiometrar.
 
Jo vis av egna små experiment :) så håller jag med AIB/Per att "lämplig balans mellan komplexitet och funktion" är något viktigt att tänka på när man
ställer in och kör sin SDR. Jag skulle gärna vilja testköra en IC-7300, en "generation 3" SDR, där allt sker inne i radion, och som inte ens behöver en tillkopplad dator.
 
Last edited:
Många som köper stora dyra apparater gör det nog inte primärt för att apparaterna behövs för den typen av trafik användaren mest intresserar sig för. Det finns nog helt andra förklaringar som att man helt enkelt vill ha det allra bästa för att man tror att sådana apparater har oändligt mycket bättre prestanda än en halvgammal begagnad transceiver. Jag känner någon som checkar in på 80 m bullen en gång i veckan med sin 100kkr radio. Några DX körs inte och contesting är ointressant.

Begreppet prestanda har jag upptäckt har många olika betydelser och definitioner. Vi radiotekniker tänker nog främst på mätvärden och en mottagares förmåga att urskilja en svag signal i närheten av en stark och när det gäller sändaren att den lämnar en ren och fin utsignal utan nycklingsknäppar och splatter.

För andra betyder prestanda finesser och funktioner eller features som de nya stora apparaterna är fulla av. Ju fler undermenyer och ju mer som kan ställas in och justeras fel ju högre prestanda tycker man att man får för pengarna.

Dock har det ju visat sig att en del av de mest fullmatade transceivrarna som "kan allt" inte har särskilt bra tekniska data på just radioparametrarna som ju borde vara det allra viktigaste för en radioamatör som jagar en bra mottagare och en bra sändare.

Om man gör sig fri från att jaga status och inte tvunget måste skaffa sig nya splitternya apparater var 6:e månad så kommer man långt med äldre begagnade apparater och som ibland kan ha högre prestanda än de nyaste moderna. Men hur många tänker så? Knappt någon. Hur många kan stämma av ett Pi-filter idag. Knappt någon. Vem orkar skruva på 5-6 rattar för att byta band från 80 m till 20 m. Knappt någon. En radio utan auto-tuner, nä, den skulle vara helt oanvändbar för de flesta. :)
 
Det här gäller hela elektronikhobbyn. Som det är nu kommer ingen igång "på riktigt". Elektronik har blivit att hitta på ideer som skall förverkligas genom att koppla samman färdiga enheter och ladda ner färdiga program från nätet. Förr var det här inkörsporten till amatörradio där intresset väcktes. Nu är den stängd och förbommad med digitalt bråte. Det måste till nya sätt att få folk att hitta in bland grundläggande elektronik och radioteknik. Det finns säkert många intresserade, de vet bara inte om det ännu.

Detta känns som en kraftig snedvridning av verkligheten. Jag skulle vilja påstå att elektronikhobbyn som intresse fullkomligen håller på att explodera. Mycket med bas kring raspberrypi och Arduino.

Min erfarenhet är att folk börjar bygga genom att koppla samman färdiga moduler men att många sedan går vidare med att konstruera egna analoga kretslösningar i kombination med att skriva egen mjukvara.

Utvecklingen har gått lite på "tvärs om" mot förut där man nu först bygger system och sedan intresserar sig för hur systemen är byggda. Förr började man bygga kretsar som man senare satte ihop till system.

Men det viktigaste är att elektronikintresset har ökat markant och kommer att explodera ännu mer framöver. Vissa kommer att fortsätta koppla ihop färdiga moduler men många kommer att ta steget till att bli intresserade av att lära sig mer och förstå uppbyggnaden. Den nya tekniken har bara skapat förutsättningar för att få upp folks intresse för analog och digital elektronik samt programmering.

73 de Teemu SM0W
 
Last edited:
Jag uppfattar HIA som att de som börjar med elektronik idag ofta hoppar över grunderna och t ex startar med en Arduino eller kit som kan sättas samman på en kväll och som fungerar direkt utan att man egentligen behöver veta så mycket om vad som händer på komponentnivå. Ett exempel är de där WSPR-kiten som blivit jättepopulära. Så fokus har flyttats från komponentnivå till hela funktionsblock och enheter som sätts samman till system. Men annars har du nog rätt i att massor av projekt/möjligheter, även superavancerade sådana har dykt upp där Rasberry och Arduino står i centrum.
 
Teemu skrev; "Men det viktigaste är att elektronikintresset har ökat markant och kommer att explodera ännu mer framöver."

Den största ökningen i så fall kanske har att göra med tillgängligheten av div häftiga mackapärer som kan köpas för en spottstyver på Kjell & Company o likn ställen. Tillgången har öppnat för vem som helst som aldrig pysslat med elektronik att automatisera hemmet med div trådlös teknik och allt möjligt där byggsatser som en 7-åring kan sätta samman kan kombineras med färdiga enheter i all oändlighet. Den svensson som läser igenom boken "Så fungerar det" får en god grund att stå på långt stabilare än dagens smala amatörradioutbildning medger. Boken innehåller massor av bra att veta fakta och det krävs i princip inga förkunskaper alls för att förstå stora delar av den. Svenssons som pillar med 433 MHz moduler mixtrar vidare med antenner utan att veta så mycket men i syfte att förlänga räckvidden osv. Det blir en sorts parallell till experimentell amatörradio men med helt andra syften och mål och tusenfalt större och mer utbredd. Det vi menar med amatörradio drunknar i bruset och skillnaden mellan en grupp om 100 typiska radioamatörer och 100 slumpvis utvalda kunder på ICA är nog obefintlig. Båda grupperna kan tänkas ha ungefär samma kunnande och förståelse för Kjell & Companys sortiment och har nog också samma möjligheter eller problem att begripa sig på funktionerna och få sakerna att fungera.

Man får ha i åtanke att bland de 100 slumpvis utvalda ICA-kunderna finns det sannolikt många välutbildade som även om de inte pysslat med elektronik har studievana och förmågan att snabbt sätta sig in i frågeställningarna och komma vidare. Allt handlar om eget intresse och huruvida det finns drivkraft och motivation att göra något själv med egna händer. Radioamatörer är som vanliga svenssons helt enkelt. Möjligen med viss bias mot radio i stället för hemautomation eller datorer eller audio. Ingen skillnad.
 
Skrevs lite förut om nya ICOM IC-7300 har jag för mig. Har själv suttit och testat lite mot en Belgare häromkvällen som precis fått sin IC-7300. Lät bra, han var väldigt nöjd och glad. hade haft flera IC-756 av olika modell och tyckte den här spontant var nog så bra. Speciellt DSP filtreringen fick högt betyg. Han upplevde inte att ljudet/audio på motstationen förändrades trots att han "smalnade av" RX filtret. Något jag upplever väldigt tydligt, förvrängd audio alltså, på min Kenwood TS-590S när jag drar till DSP.

Hört samma av en Jänkare igår som också kör IC-7300 sedan någon vecka.

Sherwood har gjort en första utvärdering i sitt labb, kanske någon är intresserad? http://www.dj0ip.de/sherwood-forest/sherwood-xcvr-tests/icom-ic-7300/

Vassegoa!

/Johan
 
Ja där ser man. Det är väl ungefär de siffror som en lätt modifierad Drake R-4C presterade redan på 70-talet när det gäller Dynamic Range och Blocking? Min ombyggda R-4D är c:a 20 dB bättre om man inte använder "Dynamic Range of radio with IP+ dynamic-range enhancement enabled" då den bara är c:a 5 dB bättre mätt vid 5 kHz avstånd. Gissar att man kopplar in en dämpsats där i likhet med FT1000 MP. Då får man bättre siffror. Får läsa noggrannare sen.

Nycklingen vid telegrafi imponerar inte på mig. Den blir hård och den abrupta övergången kommer att skapa nycklingsknäppar som i de flesta andra apparaterna. Märkligt att man inte brytt sig om att snygga till flankerna nu när apparaterna innehåller så mycket datakraft etc.

Men den kan också ha andra kvaliteter som gör den till en bra radio. Betvilar inte det. Prestanda är ju ändå långt mycket bättre än vad som behövs i praktiken så både Dynamic Range och Blocking räcker till med råge.

Fasbrus har jag inte mätt på min radio men det är inga problem där heller vad jag kan bedöma.

Någon annan som kommer fram till någon annan slutsats?
 
Teemu skrev; "Men det viktigaste är att elektronikintresset har ökat markant och kommer att explodera ännu mer framöver."

Den största ökningen i så fall kanske har att göra med tillgängligheten av div häftiga mackapärer som kan köpas för en spottstyver på Kjell & Company o likn ställen. Tillgången har öppnat för vem som helst som aldrig pysslat med elektronik att automatisera hemmet med div trådlös teknik och allt möjligt där byggsatser som en 7-åring kan sätta samman kan kombineras med färdiga enheter i all oändlighet. Den svensson som läser igenom boken "Så fungerar det" får en god grund att stå på långt stabilare än dagens smala amatörradioutbildning medger. Boken innehåller massor av bra att veta fakta och det krävs i princip inga förkunskaper alls för att förstå stora delar av den. Svenssons som pillar med 433 MHz moduler mixtrar vidare med antenner utan att veta så mycket men i syfte att förlänga räckvidden osv. Det blir en sorts parallell till experimentell amatörradio men med helt andra syften och mål och tusenfalt större och mer utbredd. Det vi menar med amatörradio drunknar i bruset och skillnaden mellan en grupp om 100 typiska radioamatörer och 100 slumpvis utvalda kunder på ICA är nog obefintlig. Båda grupperna kan tänkas ha ungefär samma kunnande och förståelse för Kjell & Companys sortiment och har nog också samma möjligheter eller problem att begripa sig på funktionerna och få sakerna att fungera.

Man får ha i åtanke att bland de 100 slumpvis utvalda ICA-kunderna finns det sannolikt många välutbildade som även om de inte pysslat med elektronik har studievana och förmågan att snabbt sätta sig in i frågeställningarna och komma vidare. Allt handlar om eget intresse och huruvida det finns drivkraft och motivation att göra något själv med egna händer. Radioamatörer är som vanliga svenssons helt enkelt. Möjligen med viss bias mot radio i stället för hemautomation eller datorer eller audio. Ingen skillnad.

Ja så är det, tänk vilken potentiell grupp människor att rikta rekrytering mot! Börja med amatörradio och ta experimenterandet till nästa nivå! Låt säga att om bara 1 % av alla dem som sitter hemma och kopplar ihop färdiga moduler börjar läsa in sig djupare på komponentnivå hur systemen är uppbyggda så lär det redan vara många fler än alla aktiva radioamatörer idag.

Sen är det väl även så att med handen på hjärtat så har de flesta amatörer i alla tider främst byggt byggsatser. Som exempel Elfa converters och Heathkit... Långt från alla som byggt från scratch, så det är kanske inte jättemycket annorlunda då mot nu med skillnaden att man kanske bara behöver använda lödkolven mindre och hakka mera programkod.

73 de Teemu SM0W
 
Jfr utvecklingen av de gamla analoga vinylskivorna EP, LP
som fasades ut till förmån för de nya digitala CD-skivorna.
Det talades om hur mycket bättre den digitala tekniken var
jämfört med den analoga vinylskivan. Men pendeln tycks ha
svängt tillbaka för nu flockas folk som måsar i second hand
butiker enbart för att komma över gamla vinyl skivor.
Ungdomar har börjat prata lyriskt om de gamla vinylskivor
som vi som var med övergav till förmån för CD-skivan.

Tror att vi kan hitta samma fenomen även hos nya radioamatörer
som börjar lockas av old glowbugs eran.

http://www.glowbugs.info/
 
Back
Top