Slutsteg, Yaesu FT-817.

SM7TJC

Well-Known Member
Jag köpte en FT-817 som inte gav någon uteffekt.

Den förra ägaren hade råkat bränna slutsteget i den, och lämnat in den för reparation. Efter reparationen hade den funkat bra ett tag, men råkade ut för samma fel igen. Han gav då upp och sålde radion till mig.

Jag kunde konstatera att en säkring till batteriet hade gått och även en transistor i slutsteget (höljet sönderbränt). För att göra det enkelt så beställde jag ett nytt slutstegskort.
Radion fungerade därefter felfritt.

Men nu har samma sak hänt igen.

Den här gången börjar jag ana vad det kan handla om. Jag körde radion på batteriet och råka lämna den på. När jag nästa dag skulle använda den så gav den ingen uteffekt och säkringen till batteriet verkar ha gått igen.

Kan det vara så att den "flippar ur" när spänningen blir för låg?
Det verkar som att den gått i sändning och slutsteget självdestruerat p.g.a. för låg drivspänning. I så fall är det ju en fruktansvärd konstruktionsmiss.

Den har legat i skrotlådan ett tag, men nu tänkte jag se om den går att laga. Jag tänkte kolla om det går att plocka ihop något fungerande av de båda slutstegskorten som jag har liggande.
Hur löder man bäst bort/fast transistorerna? Det lutar åt att jag provar med varmluftspistol. Går det så går det.
 
Varmluftpistol funkar bra att värma loss ytmonterade komponenter. Man kan maskera kringliggande komponenter med aluminiumfolie.
Det finns gott om felaktiga konstruktioner. Om detta er ett problem borde de finnas att läsa om på internet, prova att googla alt. kan du kolla på mods.dk.

lycka till
 
Det är nog en tidig version.
På mods.dk så hittade jag nog svaret. Om matningsspänningen (batterispänningen) sjunker under 7,5 Volt så kan driv- och/eller slutsteg komma i självsvängning och rusa iväg. Detta även om radion är avstängd.
Det fanns en liten modifiering för att förhindra detta. Tydligen är det åtgärdat på nyare modeller.

Jag skall kolla hur man enklast löder transistorerna. Beställde några styck i reserv. De var ju ganska billiga.
 
Back
Top