Slutstegsbygge med ryska GI70BT

SM0O

Well-Known Member
Hej alla !

Som vinterprojekt håller filar jag på ett slutstegsbygge med två ryska GI70BT.
Detta är tropikmodellen av GI7B, men med högre tillåten anoddissipation
och kraftigare bygge.

Jag bifogar mina kalkyler och version 1 av RF-däcket för ev. feedback
från de mer erfarna slutstegsbyggarna på detta forum.
Kalkylbladet har jag gjort själv (excel) med formler och antaganden
utskrivna, exporterad som PDF för enkelhetens skull.

Jag återkommer dessutom med logiken, inputfiltrering och psu senare.

Ha en trevlig helg ! :)
 

Attachments

  • PA board v1.jpg
    PA board v1.jpg
    88,3 KB · Views: 314
  • HF PA Pi-Filter kalkylblad.pdf
    89,9 KB · Views: 163
Last edited:
Skiss på inputfilter version 1 :)
 

Attachments

  • SM0O_gi70bt_INPUT v1.jpg
    SM0O_gi70bt_INPUT v1.jpg
    80,3 KB · Views: 137
Intressant bias-krets! Antar att den negativa återkopplingen är tänkt att utgöra regleringen. Hur stabil blir kretsen och inom vilket område (strömmässigt) ?

Gällande ingångskretsarna, skulle jag ha valt att låta dem ha obruten kontakt med jord och låta reläerna välja ut- och ingång för resp filter, då man annars får dras med lite högre strökapacitanser men det är kanske försumbart?

/Lasse
 
Last edited:
Biastransistorn T1 borde väl vara en NPN annars är den vänd åt fel håll anser jag.

/Micke
 
Har själv nyligen tittat på 2xGi7B i samband med en reinkarnation av ett SB-heathkit slutssteg som behöver få ett nytt liv.

Det mesta ser att vara beprövat enligt PA0FRI's schema på Dentron GLA-1000 konverterad med 2xGi7B, dvs. schema, komponentvärden samma eller snarlika, antal varv och tappar på utgången samma eller snarlika,
så visst kommer du att få uteffekt enligt det som PA0FRI redovisar i tabellform.

men varför ha en pot som bestämmer bias - är det en aktiv regulator ?

skillnaden mellan en ingångslösning i praktiken med 2st parallelkopplade 10nf (eller 22nf) i serie från drivsändare till katod - att jämföra i med en bandavstämd ingångskrets (som samtidigt mer komplicerad) var 25-50W lägre uteffekt på vissa band, eller 25-50W mer effekt på andra band.

En annan pratisk observation är att med 100W driveffekt kommer man att överskrida rörets kapacitet (Pd), ser att du inte har korrigerat det i schemat som PA0FRI har gjort så då blir det att justera driveffekt separat utanför PA't.
 
Hej alla och tack för svaren, kommer att fortsätta uppdatera eftersom det fortskrider :)
Åker dock "hem" till SM3-land en vecka så det kanske står still ett tag.
Hotar samtidigt Lasse BDZ med ett besök ;)

Vad gäller transistorn, hade jag tänkt mig att den skulle, i denna lösning, stå
för den negativa återkopplingen som BDZ skriver. Tycker fortfarande att den skall
vara en PNP darlington, då jord / chassie har potentialen noll i sammanhanget
och att katoderna bör regleras positivt i förhållande mot just jord, enligt schema.

TILLÄGG: hoppsan, ser att C och E är förväxlade. Kollektorn skall till jord. Eller ?
(Totalt hjärnsläpp f.n., druckit för lite kaffe, Hi!)

Jag har exakt denna lösning i mitt ombyggda Ameritron AL-84 (se QTC 2012)
och det fungerar fin-fint med stabil bias och uteffekt vid avsedd maximal Ia utan
"flat-topping" under maximal avsedd inmatad effekt (key-down 100w in = 400w ut)

Har dock funderat på två saker;

1. Kondingarna på ingången till PA:t och deras värde. Avkoppling behövs ju men
vad bör dessa ha för värde ? Har räknat på att resistansen (vid lägsta band 80m)
är Xc = 3,64 ohm i serie vilket med ev. strökapacitanser inte borde påverka
nämvärt ?


2. På vissa konstruktioner, bl.a. PA0FRI´s Dentron PA, sätter man ett motstånd
om 12,5 ohm (2 x 25 ohm parallelt, induktansfritt) i serie med RF-in för ytterligare
negativ återkoppling. Är det nåt jag borde fundera på eller faller det under kontot
labba och se ?

Eller är det så att jag kanske tänker helt galet ?

Att switcha ingångsfiltreringen som du föreslår Lasse BDZ är naturligtvis mycket
bättre och jag ändrar detta i nästa version av schemat. Mittåt m.a.o.


Sätter mig nu i bilen för färd mot nordligare breddgrader.

Trevlig helg och åter igen tack för all feedback :)
 
Last edited:
Reaktansen för 2 kopplingskondingar a' 10nF i parallell, får jag till 2,27 ohm vid 3,5 MHz, vilket utan vidare kan försummas. Serieresistansen du talar om i PA0FRI:s konstruktion ser jag som begränsning av drivningen för att inte överstyra rören.

Men jag förstår ändå inte riktigt hur biaskretsen ska kunna fungera. Om du skiftar C och E, så får du visserligen rätt strömriktning men ingen negativ återkoppling!?

Hör av dig när du kommer till Jämtland!

73/Lasse
 
"Referensen" i bias-kretsen är bas-emitterspänningen. Jag har ingen koll på vad som är normal bias för detta rör, men med en zener i serie med basen som är några volt under minsta spänning så kan man dels inte understiga den spänningen om man vrider fel, och får hårdare återkoppling i emitterföljaren. Var bara medveten om att en zenerdiod är en bra brusgenerator, men om det har någon betydelse jämfört med bruset från excitern vet jag inte. Troligen inte...

Potten på 1k måste även tåla att ta den ström man får med 1k ensamt i katoden. Knappast nån lite kolpot, snarare en liten trådlindad en.

Lycka till med bygget!
/Jan
 
"Referensen" i bias-kretsen är bas-emitterspänningen.

Hurdå? Syftet är ju att katodens potential ska ligga stabil oavsett katodström. Om referensen vore en zenerdiod i basen skulle jag förstå arbetssättet...

/Lasse
 
I det närmaste, om man eftersträvar en fast arbetspunkt, vilket man oftast gör...

/Lasse
 
Att transistorn var felvänd eller felpolariserad trodde jag var klarlagt. I schemat i #1 ska alltså kollektorn på PNP-transistorn gå till mätshunten och emittern DC-mässigt till katoden. Referensen utan zener blir framspänningsfallet över bas - emittersträckan på transistorn.

Jag har tittat en gång till på schemat och har några förslag till ändringar:
1 Zener i serie med basen.
2 Flytta anslutningen till röret till glödtrafon, där det redan är bra avkopplat och avdrosslat.
3 Flytta avkoppling för basen från jord till emitter, det gör att det inte blir strömspik när biaskretsen kopplas in utan rörströmmen kommer först när kondensatorn laddats upp. Dessutom är det just HF i bas-emittersträcka man vill undvika.

Transistorn behöver minst tåla spänningsfallet över 27 K i katoden och den effektförlust som blir med full drivning och oavstämd utgång.

Som sagt, Lycka till!
/Jan
 
Hmm... inte för att vara obstinat, utan mer av teknisk nyfikenhet skulle jag vilja förstå hur kretsen ska kunna fungera som spänningsstabilisator!? Någon som kan reda ut detta?

För övrigt är inte transistorns spänningstålighet en kritisk parameter och har heller ingen relation till 27K i katoden, som ger "stryp-bias", då kretsen är bortkopplad via Re1 i standby.

/Lasse
 
Last edited:
Hmm... inte för att vara obstinat, utan mer av teknisk nyfikenhet skulle jag vilja förstå hur kretsen ska kunna fungera som spänningsstabilisator!? Någon som kan reda ut detta?

Med en zenerdiod på basen isf 1k potten så stannar katoden på zenerspänningen, GI7B ska väl ha ca 24V.
Kopplingen som den ser ut med pot blir ganska "mjuk" och o-precis men ju högre Beta transistorn har desto bättre.
Tyvärr blir temperaturregleringen lidande om man bara förlitar sig på transistorn.

Här har jag simulerat båda varianterna.

GI7B_bias.jpg
Jag har antagit rörets inre resistans=2kohm i denna simulering.
GI7B_bias graph.jpg
Man ser tydligt hur "stum" regleringen blir med en zenerdiod som referens.

MIcke
 
Visst är det så och det är ju en gammal beprövad variant av "förstärkt zener". Min fråga gällde mer hur kretsen skulle kunna verka som spänningsregulator - utan zener, som i originalskissen!

/Lasse
 
Precis som SM4HFI säger, det är bas-emittersträckan som agerar referens.

Om man har en stabil spänning (referensspänning) som man kopplar potten till så blir det ganska så "styvt"

GI7B_bias2.jpg
Här är potten kopplad till en stabil spänning.

GI7B_bias graph2.jpg
Man ser tydligt hur mycket "stummare" regleringen blir.

/Micke
 
Hej Micke!
Med zenern som du ritat blir det ju dödstumt, förstås, men går inte att justera. Prova simulera med zenern mellan löparen på potten och basen. Inget R mellan bas-emitter. Då blir det nog aningen mjukare, men reglerbart så man kan ställa in rätt tomgångsspänning.
Jag hinner inte nu, ska ut o åka en vecka...

Sen, Grumpy Lasse, visst är det motståndet tillsammans med rörparametrar som ger max spänning över transistorn. När reläet sluter kommer avkopplingskondensatorer att vara uppladdade till den spänningen och kommer att laddas ur genom transistorn när avkopplingen mellan bas - emitter laddats upp.

/Jan
 
Hoppas att SM0O förlåter vårat intrång i konstruktionen, vi vill bara väl :)

Så här har man löst det hela på "The Triode Board"

Bias_the triode board.jpg

Snarlik koppling men isf zener används TL431 som är en justerbar referens.

/Micke
 
Back
Top