SM2BAN/SM2JKZ har tystnat

SM2BPA

Well-Known Member
En legendarisk anropssignal i Etern har tystnat.
Hans Larsson (SM2BAN, SM2JKZ) har lämnat den här sidan av verkligheten för att finna sin vila i tidlösheten.

Jag lärde känna Hans som radioamatör. Han började sin hobby samtidigt som jag, i början av 1960-talet. Vi var då 14-16 år och satt ofta uppe på nätterna och ”körde radio” tillsammans. Han i Malmberget och jag i mitt pojkrum i Juoksengi. Vi jagade och samkörde radioamatörer som vi fann på cw-delen av 40 och 80-metersbanden. Och vi hade vädigt roligt dessa nätter.

Vi var båda C-amatörer från början och körde då bara telegrafi.
Men en gång gjorde vi ett undantag. Det var mitt på natten, vid 3-tiden. Hans frågade om jag inte kunde köra lite AM med mikrofon som omväxling. …Om jag inte hade någon förstärkare nånstans i hemmet.

Jag sökte och fann min storasysters nyköpta grammofon som jag kopplade in på skärmgallret på slutstegets EL84. Sedan ett högtalarelelment som mikrofon inkopplat på grammofonens pickup. Därefter fortsatte vi QSO:et och avslutade det med 2-vägs AM – på CW-delen av 80 metersbandet! Det var ytterst spännande för två busiga pubertets-pojkar som gärna ville ”tänja lite på gränserna”. ;-)

Jag kommer aldrig att glömma Hans.
 
Back
Top