Sm2bpa = Sm6bpa

SM2BPA

Well-Known Member
Hej Allihop!

Från början är jag från en liten by, Juoksengi, i Tornedalen i Norrbotten. Sen bodde jag i Luleå ca 35 år. Men 2004 flyttade jag hit till SM6. När jag senare började här på ham.se så registrerade jag mig som SM2BPA - trots att jag redan hade flyttat till Orust och västkusten. Numera bor jag också kvar i SM6, men jag har hamnat i en by som heter Hedekas, ca 2,5 mil norr om Munkedal. Jobbar där som ma/no-lärare på högstadiet vid Hedekas skola, och trivs alldeles förträffligt. Jag fyllde 60 år i oktober 2008.

SM2BPA.JPG
På bilden är jag 18 år och kör radio på Midskogsskolans radioklubb i Luleå.

Jag började intressera mig för amatörradion i 10-årsåldern och blev certifierad c-amatör när jag var 15. Sen gick jag den vanliga vägen, tog B-cert och slutligen A-cert när jag fyllt 18 år.

Jag är lite av en RCC-ham som tycker om själva "umgänget" på amatörradiobanden. Visserligen har jag universitetsutbildning i både fysik, kemi och biologi, men jag vill ändå inte kalla mig för en "teknik-nisse". Jag gillar experimenterande men det är experiment på mycket varierande kunskapsdjup... Men det är kul att leka med elektronik! - Även om det inte alltid blir så pretentiöst...

Den klassiska devisen:

Amateurradio for international friendship

...är nog mycket representativ för min inställning till amatörradion. Jag är av övertygelsen att amatörradiobanden ska hållas fria från diskussioner om religion och politik. Man ska också alltid hålla en positiv attityd inför alla när man är ute i etern. - Även om man i bland kan vara arg på någon som t.ex. stör eller tränger sig på. Man kan ju "tillrättavisa" folk på ett trevligt sätt.

Jag började min amatörradiobana på 80m-bandet med ganska lokala QSOn (inom SM2 på den tiden), men jag gillar också 20m-bandet och skulle gärna vilja bli aktiv även på 2m.

Senaste tiden jag var aktiv använde jag mig av en QRP-rig från Kenwod. Det var ända fram till 2004. Men apparaterna har jag fortfarande kvar. På bilderna här nedan kör jag med den riggen från min sommarstuga i Luleå sommaren 2002. SM2EDE/Pentti står bakom kameran.

sm2bpa.1.jpg
sm2bpa.2.jpg
sm2bpa.3.jpg

Jag kommer att börja med radion här i SM6 oxå - men det kan dröja innan jag är igång. Jag har mina apparater med mig här nere och har också köpt koppartråd för att sätta upp en dipol eller annan trådantenn (jag har en enkel men fungerande mfj-antennatuner). Men jag skulle nog önska en bättre sändare. 10 watt känns för lite när man inte kan sätta upp några värstingantenner...

Jag är också seglingsintresserad. Jag och min fru Katarina har haft en Najad 34.
Här på bilden seglar jag min gamla Vega som jag hade i Luleå. Numera har jag ingen segelbåt alls utan har istället köpt en sommarstuga i Luleå skärgård.
RJANNORB.JPG

Jag vill mycket gärna ha närmare kontakt med radioamatörer i min närhet - helst nära Hedekas, men även längre bort inom eller utanför Munkedals kommun. - Välkommen att höra av er!

73 så länge de Örjan / SM6BPA "Bagare Petter Andersson"
 
Last edited:
Back
Top