SM2WMV (SJ2W)

sm2wmv

Member
Jaha, kanske ska presentera mig jag också då. Jag heter Mikael Larsmark och bor normalt i Luleå där jag jobbar på Luleå Tekniska Universitet. Jag jobbar som forskningsingenjör och utvecklar elektronik till olika forskningsprojekt och är utbildad civilingenjör inom just elektroteknik med inriktning mot inbyggda system.

Jag bygger en station utanför Burträsk (SJ2W) ca 4 mil från Skellefteå där vi skruvar, mixtrar och grejar på. Målet är att ha en av Europas största stationer inom några år och vi är på god väg efter snart 4 år på QTHet.

Jag har stort intresse att skapa saker, om det så är mekanik, elektronik eller mjukvara spelar inte så stor roll. Jag köpte min första svets när jag var 13 år och hade länge planer att bli mekaniker, så intresserat har alltid funnits att bygga saker. När andra barnen var ute och lekte så spenderade jag min tid oftast i pappas garage.

Jag började köra PR-radio när jag var 13 år efter att jag fått en gammal radio som farfar hade i båten. Den använde jag för att surra med kompisarna som hade vanliga walkie-talkies och även grannen mfl. Sedan 2 år senare tog jag licens på SK3LH tillsammans med SM3WMU.

Trafiksättet jag föredrar är CW men jag är lite mer förtjust i SSB när det kommer till contesting, då det är riktigt mycket utmaning och dessutom mer aktivitet. Finns inge bättre än att köra jänkare mitt i natten på högbanden som vi kan göra uppe i SM2 vid bra konds.

Ni kan läsa mer om SJ2W på,
SJ2W Contest Station

Men det är roligare att följa projektet på elektronikforumet om man är svensk där det går att läsa om projektet från start till slut,
Svenska ElektronikForumet • Visa tråd - Att bygga en amatörradiostation

73
 
Back
Top