SM4FPD + Icom 7400

SM6TLX

Member
Hej Roy,
Hittar ingen gällande mailadress till dig längre :)
Vill Önska ett stort Grattis på födelsedagen från mig i Uddevalla och mina andra vänner i Götene och Kristinehamn.
Var väldigt länge sedan vi pratades vid om terrängbilar och allt annat :)
Har du nån mailadress så får du gärna maila den till tlx at telia.com

Och för att inte vara off topic. :)
Du som har jobbat med Ic-7400, är det ett vanligt fel att mottagningen på vhf helt plösligt blir mycket förämrad men inte helt borta?
och vad kan ha gått sönder?

Med Vänliga Hälsningar,
Håkan SM6TLX i Uddevalla med flera
 
HEJ!
Nej jag har bytt mailadress, den gamla hos utfors lades ner. den nya framgår av annan tråd här i forumet.
Ang terrängbil, min RAPTGBIL9033 sålde jag för 4 år sedan, sorgligt men sant. Dock hade jag väldigt kul med den i 12 år.
Nya ägaren har stor glädje av bilen.

Vad gäller IC-7400 så är det snart 5 år sedan jag såg en sådan.
Så det är lite svårt med felet du nämner, minns inte att något sådant fel hände under tiden på SRS.
Men vi kan ju spekulera lite.
1. Går sändaren och ger full effekt? Ev fel kan vara gemensamt för RX o TX.
2. Har du PRE-amp på, möjligen fanns även attenuator på VHF att slå på.
3. Genom att försöka veta hur döv mottagaren är kan man kanske komma mer ett steg närmare ett svar. Exvis 20 dB döv kan då vara själva HF-stegets transistor.
Kräver förstås någon form av signalgenerator för at kvantisera.
4. Subton har du den på som RX selektiv blir det tyst i RX.
5. Vilka trafiksätt är döva? Finns det skillnad i känslighet mellan FM, FMn, SSB, CW ? Är alla trafiksätt lika okänsliga så får vi leta svaret på annat sätt.
6. Många ggr när folk tyckte att mottagaren var döv så var det yttre omständigheter, exvis antennen eller kablaget upp till antennen som var felet..
7. RF-gainet, lyssnar man i SSB finns RF-gain men då går ju S-metern upp för att dämpa mottagarens känslighet.

Svårt att minnas om andra inställningar kan orsaka saken, men en reset är aldrig fel.


de
SM4FPD
 
Hej,

Vi tar det i tur o ordning .


1. Går sändaren och ger full effekt? Ev fel kan vara gemensamt för RX o TX.
Inte kollad, men den sänder iallafall ( hittade inte micken idag) lyckades öppna repeatern i uddevalla

2. Har du PRE-amp på, möjligen fanns även attenuator på VHF att slå på.
testat både av o på
3. Genom att försöka veta hur döv mottagaren är kan man kanske komma mer ett steg närmare ett svar. Exvis 20 dB döv kan då vara själva HF-stegets transistor.
Kräver förstås någon form av signalgenerator för at kvantisera.
Har ingen signalgenerator för tillfället men jämför min 706 på samma antenn
Mätt mot bärvåg på vår lokala repeater fm 7400 utan preamp S8 med preamp S9+20
med 706 S9+60 både med o utan preamp

mätt mot sk6vhf fyren 7400. ingen s enhet och brusig, 706 S3 och inget brus



4. Subton har du den på som RX selektiv blir det tyst i RX.
Nej, man hör ju bruset.

5. Vilka trafiksätt är döva? Finns det skillnad i känslighet mellan FM, FMn, SSB, CW ? Är alla trafiksätt lika okänsliga så får vi leta svaret på annat sätt.
verkar som om fm och ssb är lite mer döva än vanligt. svårt att avgöra då det är lite trafik på 2m.

6. Många ggr när folk tyckte att mottagaren var döv så var det yttre omständigheter, exvis antennen eller kablaget upp till antennen som var felet..
Det var precis det jag trodde också, hörde bara en station på 2m testerna, och min 9el vårgårda är ju säkert 20 år.
köpte en ny 11el lfa, placerad på en provisorisk mast och med 1/2" kabel, men gick lika dåligt


7. RF-gainet, lyssnar man i SSB finns RF-gain men då går ju S-metern upp för att dämpa mottagarens känslighet.
kollad

Svårt att minnas om andra inställningar kan orsaka saken, men en reset är aldrig fel.
Reset är gjord
 
Som FXR sa, antennreläet behöver kanske motioneras, med tanke på att du inte hittar micken :), annars kolla lödningen av antennkontakten, är det ett fel som kommer efter ett tag, när radion blir varm, så är en rundtur med kylspray en början.
 
Manövrera PTT kan du göra med TX knappen, om nu mikrofonen är på flykt, och på så sätt röra på relät.
Oxid på relän brukar ge ett periodiskt fel, dvs den kan plötsligt bli bra.
Du bör kunna se om TX lämnar omkring rätt effekt genom att se på RF mätaren.
Om det är ett gemensamt fel mellan RX o TX så kan ju effekten vara 1 W istället för 100 W, om vi uppskattar att RX är 10 - 20 dB döv.
Prova även att variera uteffekten med RF-power kranen, se även strömmen på nätagget för att bedöma.

För övrigt minns jag inga liknande saker på denna modell, och HF-steget var ju förr boven i liknande draman, dessa transistors går sällan sönder nuförtiden.
Men kan ju inte uteslutas.
Ett sätt att "få sönder" HF-steget i VHF stationerna var förr när VHF antennen att 50 cm från ändan av en HF dipol, och så sände man med 100 - 1000 W på HF.
Åskan är knappat orsaken då VHF ingången ofta är väl DC-kortsluen.

Med en Voltmeter runt benen på nämnd transistor kan man bedöma om den ligger rätt i spänningar.

De
SM4FPD
 
Back
Top