SM5MIX/Ulf Gustavsson

Jag heter Ulf gustavsson och har SM5MIX till signal,jag är "ny" här och jag skulle presentera mig,jag är 57 år och varit radioamatör sedan 1981 och jag har tagit mig friheten att ta mig ledigt från hobbyn,jag visste inte om att det skulle bli fritt att inneha licens men nu har jag precis fått veta det och har oxå tagit mig signalen SM5MIX för den var fortfarande ledig.Jag är mycket intresserad av hobbyn,framför allt av DX-ing inom hobbyn,jag var QRV på Eme och har kört ett antal QSO där och på Kv förståss,man var ju tvungen att få sked med någon ;-) och på Es,Ms ja allt vad som gick på 144 Mhz,jag sålde av rubbet, precis allt utom en lödpenna och ett instrument för några år sedan.Men så blev jag sjuk oxå för något år sedan.Jag har (dumt att säga)en dator.Jag kommer tillbaka nu med nyvaket intresse av hobbyn,vi hörs om ett tag! 73 de SM5MIX
 
Last edited:
Hej!

Vad kul att få se en legend inom EME här på forumet!! min gode vän Ronny har berättat en hel del intressanta saker om diverse monsterantenner, hoppas verkligen att få köra dig på EME en dag.

mvh Håkan SM7WSJ (4x28xp QBL mgf1302 0,4nf)
 
Last edited:
sm7wsj

SM7WSJ said:
Hej!

Vad kul att få se en legend inom EME här på forumet!! min gode vän Ronny har berättat en hel del intressanta saker om diverse monsterantenner, hoppas verkligen att få köra dig på EME en dag.

mvh Håkan SM7WSJ (4x28xp QBL mgf1302 0,4nf)


Hej där !Ja legend det vet jag inte..men jag är sugen nu!,, det kan du vara säker på!Monsterantenner,,,ja det måste varit dom här då 16X19 element .Nå det är ljusår dit i alla fall några månvarv,,,Men Ronny har hjälpt mig att få signalen tillbaka och det ska ju han ha all ära.Men jag har inget kvar av min gamla antenn så det kommer att ta lång tid men en vacker dag så får du skriva i din logg SM5MIX ! vi hörs,,73´´de sm5mix Ulf
 

Attachments

  • antenna93.gif
    102,4 KB · Views: 203
Last edited by a moderator:
Hej! måste varit ett otroligt jobb att bygga upp den antennen! Jag själv gick på rätt mkt problem när jag uppgraderade från H till V/H med glasfiber rör och matarkablar ut bakom antennen.

73 vi hörs! Håkan SM7WSJ
 
Hejsan Ulf.

Härligt att höra att du åter har hälsan och är på väg tillbaka.
Själv har jag varit QRT länge nu och Björn skruvar bara med bilar :)
Hörde att Ronny flyttat till England.

Har planer på att flytta från lägenheten när något lämpligt husobjekt dyker upp.
Då ska köras radio.

På återhörande.

// SM7THS Sverker
 
Gårdagens antenn,,;-)

SM7WSJ said:
Hej! måste varit ett otroligt jobb att bygga upp den antennen! Jag själv gick på rätt mkt problem när jag uppgraderade från H till V/H med glasfiber rör och matarkablar ut bakom antennen.

73 vi hörs! Håkan SM7WSJ


Hej! jo det är klart att det var ett pyssel men det gick med hjälp av två st sm4.or som hjälpte mig,dom hjälpte mig att sätta upp dom,allt förarbete gjorde jag själv,jag sneglade avundsjukt på sm5bsz antenn! Men jag visste ju det,,att jag aldrig kunde komma upp till hans resultat så jag nöjde med mina 16 ant,,Men jag var glad när dom kom ner till marken oxå,,då tror jag att jag för första gången sov ordentligt,,,;-),,jag är ju 57 år så jag tänker nu,,,om man skulle börja igen,,och inget har jag kvar,,så det får väl bli att börja från början igen.Men du har det bra du! du har ju en antenn!ja eller 4 då,,,*S*du har "bara"att föra in DXen i loggen!En något mindre variant ser du här,,,
73de Ulf
 

Attachments

  • antenna98.gif
    92,3 KB · Views: 194
Last edited:
hej Sverker!?

SM7THS said:
Hejsan Ulf.

Härligt att höra att du åter har hälsan och är på väg tillbaka.
Själv har jag varit QRT länge nu och Björn skruvar bara med bilar :)
Hörde att Ronny flyttat till England.

Har planer på att flytta från lägenheten när något lämpligt husobjekt dyker upp.
Då ska köras radio.

På återhörande.

// SM7THS Sverker


För det var väl Sverker du hette?sm7ths var signalen i alla fall! Jo det är faktiskt härligt att vara tillbaks igen,,ok jag har ju inga antenner nu men då du har en känslan att bygga på något nytt,,,,Jo det vara ju ganska kämpigt ett tag men vad då,,livet är till för att levas!,,Jo det stämmer,,han är en Nolla nu....nej M0FWZ har han ju,,,och bor på Sydkusten av England,,och gör så i 2 år,,Har du oxå varit QRT?ojoj,,,vad mycket man har missat,,Ja du får väl ett fotografi oxå...men det är med mina 8X15 el que-dee antenner,från mitt förrförra qth:et på,,*S*73´´Sverker! vi hörs,,Ulf
 

Attachments

  • antenna86.gif
    74,4 KB · Views: 166
Välkommen Ulf!

ulf gustavsson said:
Jag heter Ulf gustavsson och har SM5MIX till signal,jag är "ny" här och jag skulle presentera mig,jag är 57 år och varit radioamatör sedan 1981 och jag har tagit mig friheten att ta mig ledigt från hobbyn,jag visste inte om att det skulle bli fritt att inneha licens men nu har jag precis fått veta det och har oxå tagit mig signalen SM5MIX för den var fortfarande ledig.Jag är mycket intresserad av hobbyn,framför allt av DX-ing inom hobbyn,jag var QRV på Eme och har kört ett antal QSO där och på Kv förståss,man var ju tvungen att få sked med någon ;-) och på Es,Ms ja allt vad som gick på 144 Mhz,jag sålde av rubbet, precis allt utom en lödpenna och ett instrument för några år sedan.Men så blev jag sjuk oxå för något år sedan.Jag har (dumt att säga)en dator.Jag kommer tillbaka nu med nyvaket intresse av hobbyn,vi hörs om ett tag! 73 de SM5MIX
Hej Ulf!
Det var länge sedan, kul att du kommer tillbaka på banden.
Vi hörs! Sverker sm3pwm
 
sm3pwm

Ja du Sverker,,livet är inget mot att att få sig ett cw-qso!Det livet är nog slut nu,men inte riktigt än,jag har tagit tillbaka min licens,och tänkte försöka lite hur det går och jag undrar hur det går ditt monster-pa?Jag är vid fullt återställd nu och ,äsch jag är bra nu !Men det är ju tusan att en inte får jobba ännu,men jag ska in till Linköping och ta några tester,sen så vet en inte hur det går,arbeta eller sjukförsäkring,som det heter nu.Jag har inget synligt men av det.Jo jag kan inte prata ordentligt ännu men det är oträning så ring du om du törs!*S* 0142-51508,,Jag har ingenting kvar av det som jag hade då,och det var en hel del.Men som sagt var ring du så får vi se hur det går.Det var trevligt att du hittade mig!Jag har nog ditt telefonnummer men jag jag vet inte om det är rätt? 73 de sm5mix Ulf
 
Hej Ulf. Det var kul att få ett livstecken frän dig. Vem är jag? Jag skall hälpa ditt minne. Du var på en MS-expedition på Yxlö i Stockholms södra skärgård. Ön där tunneln till Muskö börjar. Jag förmodar att MS har en annan tecknik i dag, när datorer och judkort använs i radiohobbyn. Ser fram mot att "höra" från dig. Leif SM0SDN Södertörns Radioamatörer.
 
Last edited:
Back
Top