SM5RM, Jan Kuno Möller och nostalgi...

SM2BPA

Well-Known Member
När jag var 12-13 år gammal (1960-61) snubblade jag över en mycket intressant bok på Tornedalens bibliotek i Övertorneå. Boken handlade om amatörradio och var skriven av Jan Kuno Möller.

Vi hade naturligtvis en gammal radio hemma med både långvåg, mellanvåg och alla kortvågsband. Jag kollade självklart upp 80-metersbandet. Där fick jag höra norra skandinaviens radiomatörer prata på AM. Jag rös av spänning.

Jag lånade om denna bok flera gånger och beundrade bilderna av SM5RM:s, station. Just dessa sidor blev väldigt mycket tummade och nötta. Jag beslöt mig för att också bli amatör och jag drömde om att kanske någon gång ha ett QSO med denne SM5RM, SM6UA, SM5VK, SM5LI, SM5WL eller någon annan som omnämndes i boken.

Så plötsligt en vacker julidag 1966 när jag som 17-åring var på ett SM2-läger så fick jag ett långt "RCC"-QSO på SSB med denne Olof, SM5RM. Jag blev överlycklig - trots att det ändå inte var något DX eller något annat speciellt. Men för mig var detta symbolen för en sorts fulländning - jag hade på något sätt kommit i mål. Nu var jag en av dessa spännande och hemlighetsfulla personer i boken.

Olof sände mig sitt QSL direkt via posten
(vykorts-QSL:et längst ned)
och det QSL:et hör till mina mest kära.

Den översta bilden är från Jan Kuno Möllers bok (1948)
Den mellersta bilden är från 1950/60-talet
och den nedersta är QSL-kortet som han sände för vårt QSO
den 15 juli 1966.
 

Attachments

  • sm5rm2.jpg
    sm5rm2.jpg
    36,4 KB · Views: 228
  • sm5rm-60.jpg
    sm5rm-60.jpg
    27,2 KB · Views: 409
  • sm5rm.jpg
    sm5rm.jpg
    61,5 KB · Views: 527
Hej!

Det var på den tiden man var snyggt klädd när man "pratade i radio"!
O man använde riktiga apparater av metall. :)

Radion du lyssnade på 80 m med, den hade väl ett magiskt öga?
Erkänn att det har en hypnotisk effekt...
 
Hej!

Min teori är att unga oskyldiga har påverkats av dessa magiska ögon så att de blivit radioberoende, vanligtvis på livstid.
Jag fullkomligt älskar dem!
 
Jo, det ligger nog något i det resonemanget. Jag minns att jag satt och stirrade in i det göna fältet och ibland ännu längre ner under den mörka plåten mot centrum av glöden, för att se om någonting rörde sig därinne. :eek:

/Ingvar
 

Attachments

  • EM34.gif
    EM34.gif
    5,9 KB · Views: 386
Back
Top