Jag är bekymrad och ju mer jag läser i denna tråd, desto mer bekyrad blir jag.
Det har i
mången tråd slagits fast av "Di Lärde" att man alls icke ser ner på "Di Yngre" och att
det inte finns något "Vi & Dom" eller något som helst "Riktiga" kontra "Oriktiga" amatörer.
Ändå fastslås det, gång på gång av "Di Lärde" att den som
icke behärskar "Det Heliga Språket"
ej på något som helst sätt kan räkna sig till de "Riktiga" amatörernas skara.
Det sipprar igenom en unken doft av förlegad
"Elitism" trots att det ordet är bannlyst och förnekas in i döden.
Hur skall då vi, som hade oturen att bli tilldelade ett certifikat
efter 1994, ett T/N -cert, eller ännu värre
(Gud Förbjude) en SA-signal, göra för att i "Di Lärdes" ögon bli förärade titeln "Riktiga Amatörer" ?
Somliga har i efterhand lärt sig "Det Heliga Språket" men dessa ses fortfarande som misstänkt suspekta individer
då de med all säkerhet mer eller mindre "fått sitt certifikat i flingpaketet" under "Den Mörka (oreglerade) tiden".
Vad har då "Di Yngre" för hemlig agenda, vilken innebär den slutliga dödsstöten för Amatörradiohobbyn ?
Detta är mina egna teorier, jag tillhör förvisso "Di Yngre" men förnekar all kännedom kring nedanstående;
-Kan det finnas en övergripande strategi att alltid se till kvantiteten före kvalitén ?
-Kan det finnas en plan för att med alla medel införa den terminologi som tidigare endast hörts på Privatradio bandet ?
-Finns det en hemlig agenda för att inom en snar framtid tillse att inga kompetensprov alls krävs för certifikat längre ?
-Kanske finns det ett hemligt fora där "Di Yngre" beställer och bestämmer nidingsdåd såsom klippta kablar och fällda master ?
-Finns det, slutligen, månne en långsiktig plan på att om, låt säga, 20 år själva rafsa åt oss titeln "Di Lärde" ?
Nä, för att vara allvarlig en stund. Det är precis som jag skriver ovan. I ena stunden gäller en hurtig förbrödring
där vi alla är bröder och systrar i denna underbara hobby, i nästa stund är det likt förbannat tillbaks till "Den Stora
Vattendelaren". Vad är detta för skitprat ? Ni vill veta var vi står och tycker i en oherrans massa frågor och ger
er inte förrän vi svarar enligt "Di Lärdes" läror och invanda ramsor.
Var står ni själva ? Har någon av "Di Lärde" ryggrad nog att
öppet erkänna att denne visst ser skillnad på
"Riktiga" amatörer som tagit certet före 1994 och kan "Det Heliga Språket" gentemot oss andra, läs här
"Di Yngre", "Icke Äkta", amatörerna som ni (mellan skål och vägg / mellan fyra ögon) anser fått certet i flingpaketet ?
Jag undrar stilla om det finns någon av Er, Di Lärde, som har stake nog att erkänna att Du hyser denna åsikt ?
Om inte anser jag Er vara lögnare, då dessa åsikter ändå klart lyser igenom i Era inlägg, och ännu värre, sakna
ryggrad och stake nog att stå för det Ni egentligen tycker bakom våra outbildade, stickproppsbemängda och suspekta ryggar !
Jag blir personligen jäkligt less på att alltid se den unkna "Überamatörskåren´s"
verkliga åsikter visa sitt fula tryne.
Jag lärde mig förstå och köra radio av min far, Lars-Åke SM3DIJ (SK), redan tidigt 70-tal som liten pilt, men fick inte
tillfälle att ta eget certifikat förrän 2007, samma år som min far gick silent. Hela mitt liv har jag således hållit på med
radio och i yrkeslivet, precis som min far, jobbat som tekniker.
Dessutom har jag förkovrat mig ytterligare genom högre examina vid såväl gymnasium som universitet.
Men pga min signal kommer jag förmodligen aldrig höra till "Di Lärdes" skara utan för evigt vara en andra
klassens "Amatör-Amatör" i överhöghetens argusögon.
Nåja, nu har jag sålt av alla radios och säljer som bäst av det lilla som finns kvar av kringutrustning. Känns skönt
att med varm hand låta alla egenutnämnda småpåvar och orakel själva veta bäst både här och på banden !
//
PS Moderator, om detta inlägg är för OT, flytta det MED relevanta inlägg ovan till egen tråd DS