SM6BLT gammal "räv"

SM6BLT

New Member
Hej alla andra i detta forum!

Jag heter Bengt Lindberg och har varit sändareamatör sedan slutet av 50-talet. Den delan amatörradioverksamheten, som jag ägnat mig mest åt är rävjakt. Därav uttrycket i titeln till mitt inlägg. Jag är för närvarande "jägmästare" för Göteborgs Rävjägare. Jag vill gärna göra reklam för rävjägeriet och vill hänvisa till den allmänna hemsidan för rävjägeri i Sverige: www.pejla.se. Gå in där och titta på kalendrar för när rävjakter äger rum i olika delar av vårt land. Kombinera naturupplevelser med radiointresset. Kom ut i skog och mark men ta med dig lite radioprylar.

Ordet "gammal" i titeln syftar också på att jag hållit på några år. När jag gick på Chalmers var transistorundervisningen en liten utvidgning från den allmänna utbildningen i radiorör. Jag kan "allt" om radiorör, men vad har man för nytta av det idag? Jo, jag är också medlem i radiohistoriska förening i Göteborg. Där finns många "röriga" apparater.

Beträffande gamla apparater, så håller jag på att reparera en gammal BC-mottagare från strax efter kriget och söker för närvarande en rörsockel till ett 10-pinnars miniatyrrör (PCH200). En sådan tycks vara svår att finna. Finns det någon som har en sådan liggande, så är jag villig att köpa den. Maila mig gärna: bengt.o.lindberg@vgregion.se.

Best 73´s de SM6BLT
Bengt
 
SM6BLT said:
en rörsockel till ett 10-pinnars miniatyrrör (PCH200). En sådan tycks vara svår att finna.
Best 73´s de SM6BLT
Bengt
Hej!
Tror att jag har ett antal sådana, men antagligen är dessa för montering på printkort.
Går det bra? Ska ut och rota i förrådet...:cool:
....Jodå, ännu är det inte helt kört med minnet. Hittade 12 stycken rörhållare, i nyskick:D
Men vilket krig menar du:confused: PCH 200 är ju från 60-talet...
/Ingvar
 
Last edited:
TV-rör i en BC-pyts. Det måste vara en udda fågel. Har bara sett E- eller Usch-rör.
Har fö just byggt en sax. Ska provas vid lämpligt tillfälle.
 
Back
Top