SM6FUD

SM6FUD

Well-Known Member
De flesta vet vad jag är för en figur, bland annat genom mina kåserier, för att nu inte tala om min fula uppsyn på diverse platser i landet representerande Vårgårda Radio AB. Som oftast i alla fall.
På senare tid har jag dykt upp på Field Day Väst - Tånga Field Day. Utan mask! Men med piratflagga i vissa fall.

Jag skriver detta därför att många har hört av sig till mig och just bett mig lägga ut någonting här på HAM.se. De flesta har varit nyare radioamatörer så det är förståeligt eftersom jag slutade med Yaesu-agenturen runt 2005 och var som mest igänkänd fram tills dess, kan man säga...skriva menar jag.

Numera har jag amatörradio som hobby (tror jag...?) och det trevligaste jag vet är att träffa andra radioamatörer eye-ball. Det finns ju så mycket att prata om. Och skratta åt inte minst.
Jag kör mest contesting eftersom jag är just en sån, contestare. Det beror på att mitt förflutna som radiotelegrafist till sjöss och senare mina uppdrag på FRA får contesting att vara det som mest liknade den trafik som jag kom att mest vänja mig vid.

Jag är ingenjör, vad det nu eventuellt kan innebära med tanke på att det var på 70-talet det hampade sig som mest intensivt med den saken. Då var det elektronik och telekommunikation som ingenjörade mig, liksom. De sista decennierna har jag växlat över den typen av kunskaper till hållfasthetslära, materiallära och konstruktion. Det blev fackverkskonstruktioner i form av sånt som en och annan idag kallar antennmaster.

Till trots för allting runt omkring och galenskaper i allmänhet så har jag inte lyckats hålla mig ifrån radiomeckande. All service som jag ansvarade för med Yaesu i ryggen rinner liksom inte av så värst lätt. Det är ungefär som att försöka skrapa av kroppen ett tjockt kletigt lager av inbränd pertinax...du fattar va? Därför håller jag fortfarande, och kommer att fortsätta med det, att reparera och serva amatörradioutrustning. Komplett och fullständigt enastående instrumentpark (förlåt säger jag till dig som just nu läser detta och har en apparat som väntar hos mig eftersom jag håller på att reparera mitt viktigaste instrument, en R&S CMTA-54 som R&S själva inte klarar ut att reparera pga åldern) så jag ger mig inte.
Genom åren har jag dokumenterat mina tokerier och det finns mycket att hämta från min hemsida:
Index.html
...om man vill.

Jag har genomlevt hjälpandet av nytillkommande amatörradiintresserade som kursledare, med eget kursmaterial, i en mängd av kanske 200 stycken sedan 1995. Hej och hå! Radio är skoj. En del av det kursmaterial jag självgjort finns också på min hemsida.

Idag (bildligt talat) ser jag att det finns ett behov av "mera kunskap" och bidrar gärna när jag kan.
Vill du komma i kontakt med mig så finns jag på sm6fud@telia.com dag och natt....så fungerar ju änternötet.

Skulle du till yttermera visso och till äventyrs eventuellt ha en gammal grunka som behöver repareras så kan jag åstadkomma det alternativt motsatsen.

73 - Bengt SM6FUD
SDHEP - Stormogul av De Hetaste Elektronernas Paradis
 
Tack för presentationen. Det förklarar prosan :D

Kunskap utan Google är alltid en tiopotens eller två värdefullare än just Google-Fu.

73 de Kai
 
Back
Top