SM6HAB

SM6HAB

Member
Arne Nohlberg

Började med amatörradio i mitten på sjuttiotalet, med att ta ett T cert.

Följde upp detta med ett C cert och ett B cert och något år senare med ett A cert.

Körde fram till i mitten på 80 talet mest Cw ca 14000 qso och resten 2000 RTTY och en del SSB.

Fick i hop ett 5 bands DXCC och körde WAS samma år.

Men var de senaste åren mest engagerad i RTTY, konstruerade, byggde och saluförde HAB terminalen för rtty.

Var ganska flitig i QTC med konstruktioner på många olika elektroniska projekt tillsammans med jan SM6GOR

Gick QRT i början på 80 talet hade då startat upp två företag som tog all min tid, Men gick i pension 2003 59 år gammal, sålde mina företag.
Men det tog nästan 10 år innan jag blev QRV igen
Har många andra intressen samtidigt:

Tävlings skjuter pistol och revolver.
Modellflyg
Renoverar gamla MC, på 10 år 8 stycken..
Skriver många artiklar om pistolskytte.
Med andra ord häcken är full.
Bor i Skövde
Arne Nohlberg
 
Last edited:
Hej Arne,
Jag känner igen ditt namn från modellflygvärden....
Visste inte att du var radioamatör också.

/Micke
modellflygande radioamatör.
 
Hej Arne!
Kommer ihåg när du beskrev bygge av din RTTY-terminal för dator ABC-80 hi, på SARTG-tiden. Numera avsomnad tror jag.
Jag var ju oxo flitig byggare av RTTY-apparater på den tiden. Har börjat med flygsimulator-hobbyn igen

73 SM6AAL /Bertil
 
Hmm, flög också modellflyg innan jag började med fallskärmshoppning.... :)
 
Ja du Bjarne, är man tillräckligt liten får man göra militärtjänst i modellflyget.
Sen måste jag fråga, var din andra hobby en direkt följd av den första?
:):):)
 
Ja på sätt och vis, pappa var pilot i SAS i många år, så flyg har alltid intresserat mig. Det var dock på ett träningsläger där en av mina elever sysslade med fallskärmshoppning som gjorde att jag ville prova på, och resten är historia...

Mina bilder finns längst ned på länken...
 
Last edited:
Back
Top