SM6NEP presenterar sig

SM6NEP

Member
F d SM7NEP.

Karriären som radioamatör inleddes 1981 i Gislaved fast egentligen har jag vuxit upp med kristaller, rör och transistorer. Min far, (SM7LEP, senare SM6LEP) silent key 2006, hade elektronik som största intresse och jag hängde mycket över axeln och kollade vad han pysslade med. Lärde mig det mesta av det lilla jag kan den vägen.

1978 under en JOTA i Lessebo, under ledning av SM7MK, fick jag min första egentliga kontakt med amatörradio och det där ville jag ju bli en del av. Att prata med andra sidan jorden var ju hur cool som helst. Farsan hade några år innan införskaffat SSAs telegrafikurs på rullband och ett par år senare tog jag tag i grejorna. Lärde mig telegrafi och läste det mest elementära för att fixa C-certet. Första "uppkörningen" på A6 i Jönköping torskade jag på. Kursen hade innehållit tecken i lite snabbare takt och med längre avstånd mellan tecknen så när jag fick "riktig" telegrafi i öronen lät det som nån körde i sirap.

Hem och öva på nytt och i nov 1981 var det klart och minns än hur jag med lite bultande hjärta tryckte på nyckeln och svarade på ett CQ. Kallsvetten rann men det gick vägen och sedan var det full fart och nattsömnen blev det inget med de närmast följande månaderna. Farsans TR4C fick bekänna färg. En IC-2E inköptes också så jag kunde köra lite 2m med lokalbefolkningen.

Så småningom var det dags för lumpen och efter lite trassel lyckades jag bli uttagen till radiosignalist i flottan. -84 ryckte jag in vid siskol i Karlskrona och började klättringen i hastighet. Hade ju lite försprång mot kompisarna. Fick förmånen att följa med HMS Carlskrona, SL8CKR vintern 84-85 med bl a SM6XH Egon Kjerrman som var med och skötte musikdetaljen med en sjögående oktett. En upplevelse man lever på ännu, resan alltså... fast musikerna var bra de också :)

Telegrafin blev det som jag fastnade för och nu när jag åter blir QRV efter ett tjugotal år som QRTyst så åker den gamla REX-nyckeln fram igen. Den hade faktiskt börjat rosta av oförsiktig lagring i fuktigt utrymme. Träplattan har klarat sig som tur är. När min far gick bort stod en SB100 med diverse kringutrustning i huset och den har stått oanvänd i min ägo under några år men nu har jag ändrat boendeform och kunnat skapa ett shack. Nu väntar jag bara på en antenn för kortvåg och sedan ska en liten 5/8 för 2m upp också, till att börja med. Vill ju inte skrämma grannarna redan, har bara bott här ett par veckor. Nu hoppas jag bara att utrustningen har överlevt malpåsen och inte kräver för mycket underhållsinsatser.

73 de SM6NEP
 
Last edited:
Kul att läsa. Dessutom ännu mera roligt när det visar sig att du är Falköpingsbo.
Inte för att ragga medlemmar men du är hjärtligt välkommen till radioklubben i Falköping SK6HD.
 
Tackar,
egentligen är jag lite skamsen. Jag har bott i trakten de senaste 18 åren utan att ta kontakt med andra amatörer i krokarna. Jag har ju sett krattan på Odenhallen och funderat några gånger men det har stannat där. Håller utkik på hemsidan om möten och evenemang.
 
Det är inget att vara skamsen för. Ibland brister en intressen och när dom åter kommer så ska man passa på.
Vi har flyttat från odenhallen som du kanske ser på hemsidan och befinner oss vid Dotorpskolan kan man säga. Det finns någon där mer eller mindre varje kväll. Så det är bara att dyka upp.
 
Trevligt att se en bekant signal dyka upp igen. Av erfarenhet vet jag att radiohobbyn under kortare eller längre tid kan få stå tillbaks för andra plikter/intressen.

Jag kommer fortfarande ihåg klubbmötet där du berättade om, och visade bilder från, resan med HMS Carlskrona. Det måste ha varit en fantastisk upplevelse.

Här har radioaktiviteten legat låg de senaste tio åren. Men den har aldrig avstannat helt. Vem vet, vi kanske träffas i etern när man minst anar. Det var nog "ett par" år sedan senast, hi

73 de Anders, SM7TJC
 
Hej Anders,
Ja, jag kommer ihåg det också :) Minns däremot inte riktigt alla som var där och jag kan inte få fram ett ansikte på dig i huvudet får jag erkänna. Det var några år sedan... -89,-90 eller nåt sånt. Det var nånstans där som mitt radiokörande avtog iom att jag flyttade något år senare till Malmö. Sen kom det aldrig igång riktigt.

Nu är dock all utrustning på plats. Tack Hugo SM7VG! Har inte fått upp GPn än men nu är det nära :)
 
Back
Top