sm6oer Gunnar

sm6oer

Member
Presentation - Sm6OER Gunnar

Hej allihop!

Namnet är Gunnar, signalen sm6oer, erhöll jagi början på Mars 1983. Jag bor i Hisings Backa, Göteborg och har hunnit in i "gubb"åldern! Sedan 1977 är jag gift med Eva och
vår son Henrik(snart radioamatör ;)

Numera är jag chaufför på ett mindre åkeri och deeförinnan var jag metallarbetare
på Volvo.

Då, som nu, endast T(röst) amatör! :rolleyes: ! hi! (Kan alltså i n t e telgrafi! )
Förut var det uteslutande VHF och UHF men har nu, genom PTS Beslut
"halkat i på ett bananskal" på HF! Vilket jag tycker skall bli "OERhört" spännande och roligt! (Brukar kalla mig OERhört Enerverande RadiIdioten :D , sedan får andra göra,
bedönmningen huruvida detta stämmer! Hi)

Har hållit på(fuskat! :D ) med både packet (fram till 1995) och data, då främst olika
Operativsystem, där RedHat Linux varit det som intresserat mig mest!
Kommer nu åter igång med packet(tror jag! :eek: ), men tonvikten kommer troligtvis
att ligga på HF/VHF/UHF "ragchewing" :D!

Mitt specialintresse inom amatörradio är antenner, där jag skulle vilja rekommendera
a l l a att studera Karl Rothammels(Y21BK) bok "Antennenhandbuch" även om den är
på tyska, vilket i början kan vara lite "knöligt" - dock vill jag säga att detta språk inte
förvanskar "formlerna" för vad som gäller antennkonstruerandet! :p
Denna bok rekommenderades till mig sv Bengt SM6FUD! Tack Bengt!

Är f.n "radioaktiv" i två föreningar SK6AG oc SK6GB(Galna Britter! :D) där jag i det senare är en av Second Ops!

Dock saknas det något, måste jag säga i detta inlägg, något mycket viktigt:
Jag saknar SM6BQN - Kenneth - mycket - och det mentorskap denne kunde
förmedla.
Jag aldrig hann få chansen och glädjen av att köra ett HF QSO med honom!
Det tog mig mycket hårt! För vi hade kontakt, trots min bortovaro under c:a
9 "långa" år - en mycket god sådan, anser jag!
Därför blev chocken över hans bortgång så mycket större, när jag i slutet av Mars
ringde hem till honom och Marianne talade om för mig att han avlidit dagarna före!

Sedan vill jag, när jag ändå håller på att skriva denna presentation framhålla två
andra radioamatörrer, som i varierande grad, har bidragit till mitt inträde i
"amatörradiovälrden" och de är SM6DNM (då SM6CTO) SvenGöran och SM6AEN,
Lennart! Tack, Båda!
SM6FZD John och SM6MLY Dick har också bidragit till mycket, bl.a genom
diskussioner och skämt samt inom amatörradio.

Väl mött på banden!

73's de Gunnar, sm6oer
OERHört Enerverande RadioIdioten ( :rolleyes: :eek: )
 
Back
Top