SM6UUM Presenterar sig

SM6UUM

Active Member
Hej alla.

Jag har varit med och kommenterat i en del inlägg men aldrig gjort en presentation av mig.
Kände lite att det kanske var dags, så här kommer den.

Mats var namnet och har bott i och runtom Göteborg i hela mitt 42:åriga liv.
Bor i dag i Bollebygd runt 3,5 mil öster om centrala Göteborg.
Har hållit på med elektronik sedan barnsben, lärde mig löda redan vid 5års ålder.
Mina intressen är: HiFi, Amatörradio och mycket mer på senare år så är MC mitt största intresse.
Intresset för radio fick jag som liten då min far jobbade med en väktarfirma, det var väldigt kul att vara med som liten och höra hur det kommunicerades över radion.
Genom scouterna lärde jag mig hur kommunikationsradio fungerade och använde dem flitigt när vi var grupperade i skogarna.
Någonting som jag upplever lite unikt för mitt intresse, är det att jag var en av de sista att skaffa tillstånd för PR-radio innan det släpptes helt fritt.
Jag var en av de av de sista att ta T-cert under B:90 tiden hos PTS innan amatörradio reglerna ändrades.
Och jag var en av de sista att klara av telegrafitestet innan det avskaffades.
Jag var i yngre ålder aktiv i FRO Göteborgs ungdomssektion i Kviberg.
Även för kustradion har jag varit aktiv, LSS Radio i Långedrag hade kommunikation och hjälp för fritidsbåtar,
Klubben lades ner 2003.
Har fortfarande i dag ett stort radiointresse men prioriterar inte radion särskilt mycket, det finns så mycket annat också som familj, hus, trädgård, fordon och framför allt jobbet som kommer före och lite HiFi förståss.
Brukar finnas med när bullen läses på söndagskvällar, eller har med mig tvåbandarn i bilen när jag skall åka långt.
Som de flesta i min ålder säger så får man väl mer tid till radio till ålderns höst.

Mina frågor i de olika trådarna har varit hur vi skall få andra att intressera sig av amatörradio.
Eller hur skall vi få amatörradion att överleva.
Tittade i helgen på filmen Frequency, den har några år på nacken men just frågan om amatörradio i filmen är väl mer sanning i dagens verklighet.
Där sades det: "Amatörradio var någonting som man höll på med förr i tiden", någonting att fundera på tycker jag.
Det är även det svaret jag har fått när personer frågat mig om vad jag har för intressen.
Finns det folk som håller på med det ännu?.

För min del så kommer alltid radion och tekniken till den för mig att vara intressant.

Så, en liten presentation om mig då.
 
Amatörradion lever och frodas - nästan bättre än någonsin förr.

En sportig vän som ofta åker Vasa-loppet frågade mig på Facebook
varför jag fortfarande håller på med amatörradio när Internet finns.

Jag svarade med en motfråga:
"Varför åker Du fortfarande skidor när man kan ta sig lättare och bättre
fram med snöscooter?"

:cool: 73 es tnx de Örjan
 
... Som de flesta i min ålder säger så får man väl mer tid till radio till ålderns höst...

Till ålderns högsommar menar du förstås!

... "Amatörradio var någonting som man höll på med förr i tiden", någonting att fundera på tycker jag.
Det är även det svaret jag har fått när personer frågat mig om vad jag har för intressen.
Finns det folk som håller på med det ännu?...
"Tack och lov för det!" är det idag åtskilliga japaner i ansvarig ställning som tycker, efter tsunamin med åtföljande kärnkraftskatastrof och sammanbrott i det ordinarie kommunikationsnäten. Tyvärr är det inte många svenska journalister, om ens någon, som förstår betydelsen av just det och rapporterar om det på bästa nyhetsplats i svenska media.

/ Göstha
 
Back
Top