SM7IZJ

SM7IZJ

Active Member
Hej alla glada HAM-s

Här har i mig igen ! Har varit inaktiv i 25 år.
Fick plötsligt lusten att börja igen. Så jag skickade ett mail till SSA-s kansli och frågade hur
jag skulle göra för att bli aktiv igen.
Blev både överraskad och glad när jag fick veta att jag fortfarande var registrerad med min gamla signal.
Dom ville bara veta om alla mina uppgifter stämde.
Så nu är jag igång igen. Några gamla rävar känner kanske igen mig, många kanske inte.
Tyvärr har en del kära radiovänner blivit "Silent Key" under åren som gått.
Hoppas på att få en del nya kontakter.
För tillfället kör jag bara men en lånad 2 meters rig och ganska provisorisk antenn.
Funkar inte särskilt bra. Är på jakt efter något bättre. Så har ni något tips så...

Hoppas vi hörs!!

73 Rolf
 
Hej Rolf och välkommen tillbaks. Hade en lång inaktivitets period själv.

Du vet att det numer är öppet at köra alla frekvenser, även om du hade ett T-cert tidigare.
Om du kan få upp en trådantenn så kanske en kortvågsrigg kan vara av intresse för dig.
Men bor du i tätort så har tyvärr störningsdimman ökat markant de senaste åren.

En annan trafikform som kommit de senaste åren är digitaltrafik på 2m och uppåt det finns
ett flertal versioner, jag är inte så intresserad men det finns andra här som kan svara på
frågor om den trafiken.

Ser att du hade shift inne når du skrev sjuan i din signal, om du frågar i Nyheter & feedback
så kan du få det rättat.
 
Tack för ditt svar. Att de är öppet att köra alla frekvenser känner jag till.
Är väl på gott och ont. Är ganska sugen på dom "nya" banden 6 m och 160 m
Har aldrig provat dessa band. Vet inte heller hur aktiviteten är på dom banden.
Får se hur de blir, är ju en ekonomisk fråga. Man vill gärna ha mer än var plånboken tillåter.
 
Hallå där alte kumpel.....du vet vart du ska vända dig när "sladdarna" ska upp i träden eller nåt annat ska fixas. Du får se till att ditt användarnamn ändras av moderatorn så att 7:an syns...:D

Skicka pm till SM7SEK här
 
Der Alter Schwede! Willkommen zurück, lieber Freund!
Ja vi har ju haft några QSO på 2m senaste tiden! Nu väntar vi på att du får komma i ordning på nya stället, så du kan fokusera på att få upp antenner och komma igång på HF!
 
JKQ DE FBJ
Du menar att han ska fokusera på der alte Kumpel som micklar med antenner? :p
 
Back
Top