SM7UDB

SM7UDB

Well-Known Member
Ny-gammal radioamatör. Tog T-certifikat 1991 och har haft hobbyn vilande ett tag.

Har två Yaesu handapparater, VX-1R & VX-7R. En ombyggd SRA 70cm station som väntar på en ny logik. Nyligen lånat en Icom 2m all-mode station, fast letar efter en liten HF/VHF/UHF-station.

Skulle vilja lära mig telegrafi och tänkte börja när ledig tid ges.

Har ingen möjlighet att sätta upp några jätte-antenner där jag bor men använder en mobilantenn för 2/70 som någon form av antenn.

QTH är en liten ort mellan Lund och Malmö, som Johan Glans kallade "lilla kräket" - Hjärup. Hurva var "stora kräket" om någon undrar;).

73 de 7UDB
Micke
 
Hej Micke,

Om du vill lära dig morsetelegrafi från grunden så finns det idag flera goda möjligheter. En sådan i form av en självstudiekurs finner du på www.radioskolan.se Kursen består av ett antal lektioner i form av MP3-filer som du kan lyssna på online eller ladda ner i din telefon/dator. Du registrerar dig, loggar in och sen är du igång. Kursen är helt gratis.

Börja med att ladda ned studiehandledningen (pdf-dokument) och läs den noga.

/Bengt

(QTH några km norr om "lilla kräket" ute på landet) ;)
 
Hej Bengt

Har varit inne på sidan och tänkt att det skulle vara en bra idé. Har följt tråden om CW på forumet också.

Det som är en tröskel nu är alla förkortningar som används. Det var ett tag sedan, men jag hittade dem häromdagen i mitt gamla studiematerial från "förr". Så nu är det bara dags och börja traggla;).

Tack för tipset.
73/Micke
 
Back
Top