SMA-kontakt från Kjell&Co, inte bra.

SM0GLD

Vänsterhänt
Upptäckte att mina crimp-sma-kontakter var slut så jag fick panik och drog till Kjell&Co.
Dom har ju flera olika att välja på så jag var ju noga med att få rätt sort.
Sitter nu och ska montera....
Mittstiftet är för tunnt så det bara ramlar ur en vanlig sma-hona.
Dessutom finns det inget hål att stoppa in mittledaren i och inget lödhål.
Kanske har jag fått fel mittstift men jag kan ju inte åka tillbaka för 49:90.
Suck!:mad:
 
Jo jag har oxå varit och köpt kontakter på Kjell och Company men numera försöker jag få tag i koax kontakter på andra vägar som typ
surplus Suhner eller vad det är för fabrikat på Tradera eller någonannanstanns under amatörradio på Tradera så finns det koax kontakter
som bara verkar att gå runt hela tiden vad det är för fabrikat vet jag inte
 
Köpte en BNC RG58 crimp kontakt för tio år sedan på Kjell för att testa och den var bara skräp jämfört med tex Amphemol.
 
Men hur hittar man bra kontakter, om man är en "småkund"? ELFA verkar helt fixerat vid företag/masskunder och deras websida är rena skräcken rent allmänt. Andra, mer brukartillvända aktörer, som electrokit och Kjell m.fl, nämner ju sällan vem som gjort kontakten och då är det ju tyvärr så att vissa är bara dåliga... UHF-kontakter brukar gå att använda även om de inte är av fint fabrikat (om inte isoleringen smälter totalt när man löder centrumpinnen), men BNC är lite av ett problem. På den tiden man byggde nätverk med 50 Ω koax och BNC brukade jag köra med den här varianten med klämring av gummi (jo, verksamheten ingick i ett jobb jag hade) och den finns än idag (hos typ Kjell) och den funkar helt OK, medan deras crimp har jag aldrig lyckats med alls. Detta kan ju vara mitt fel iofs. Men detta med kvalitetsskillnader går ju igen för alla kontakttyper. Vad kallas dessa klassiska 4- och 8-poliga mikrofonkontakter som var vanligt på TRX? En bra sån är lättjobbad och mycket pålitlig, en dålig är svår att löda och har dålig passform och känns opålitlig - men hur vet man var man hittar en "bra" sådan?
 
Kollade nyss i surpluslistan på Bhiab i Nyköping och dom ser ut att ha några Shuner sma kntakter att sälja
 
men hur vet man var man hittar en "bra" sådan?
Alla nya som jag har köpt är gjutna men ej efterbearbetade och passningen mellan delarna är urusel.
Jag har några gamla som är svarvade och frästa med snygga försänkningar för skruvarna som inte ens glappar i gängan.
Tror inte man kan köpa sådana i dag.
 
Jag har inte själv handlat SMA-kontakter från Kjell, men bekanta har gjort det och noterat att dom hänger med upp till någon GHz ... i bästa fall... Vill man ha kvalitet finns exvis DigiKey som hade >1000 olika typer sist jag kollade. Där finns FB kvalitet och ..."billigare" varianter. Jag brukade förutom litet bättre kvalitet även beställa kinaskräp för några tior/styck till jobbet. Dom var pressgjutna men helt OK på lägre frekvenser för PCB-montage där storleken var det viktiga.

DigiKey säljer till privatkunder (Det gör nog även Mouser). Handlar man för > 400 pix (någonting) ingår frakten i priset. Någon på forumet gillade inte att DK ville veta vad man skulle ha prylarna till för att inte bryta mot ev. exportregler. Jag har alltid svarat med amatörradiohobby. DK grundades av Ronald A Stordahl, AE5E så det skulle väl vara surt om han inte gick med på att sälja komponenter till hobbyfolk...
 
Även på Elfa kan man råka ut för låtsaskontakter. Jag har fått kassera SMA-kontakter som jag köpt i tjänsten eftersom de inte gått att montera.

73,
Jonas SM5PHU
 
Även på Elfa kan man råka ut för låtsaskontakter. Jag har fått kassera SMA-kontakter som jag köpt i tjänsten eftersom de inte gått att montera.

73,
Jonas SM5PHU
Vad säger de på Elfa om det? De borde jju vara måna om sitt rykte?
 
Vad säger de på Elfa om det? De borde jju vara måna om sitt rykte?
I just det fall som jag tänker på gick jag nog tillbaka till Elfabutiken i Krokslätt och klagade. Jag vill minnas att jag fick ett svar i stil med "oj, hoppsan". Sedan följde jag inte upp saken, folk brukar bara tycka att man är besvärlig om man envisas med att vilja ha ett vettigt svar.

73,
Jonas SM5PHU
 
Vis av erfarenheter så har jag slaktat "märkeskontakter", sedan mätt upp dem med mikrometer och skjutmått mot specifikationerna.
Sist så har jag märkt upp alla delar "Tolk för BNC, N- UHF o.s.v" och lagt i olika plastpåsar. När jag sen ska montera en billig kontakt så stoppar jag in stiftet i en märkeshona och kollar friktionen, lika med skärmhylsor mm. Efter det så har jag kommit ifrån all mystiska kontaktglapp...
 
Jag kan återanvända min gamla kontakt men då behöver jag en ny crimphylsa för skärmen.
Den nya kontaktens hylsa kommer att användas till detta.
 
Radioamatörer köper utan att blinka nämnvärt en transceiver som kostar hur mycket som helst men när det gäller kontakter så får det inte kosta något alls. Som motpol finns "audiophoolery" där man förutom att köpa dyra apparater köper kontakter och kablar utan att ibland bry sig om att egenskaperna baseras på något vettigt alls.
Elfa hade ett tag PL259 med teflonisolering och försilvrade ytor. Dessa var väldigt lättlödda och isoleringen smälte inte. Samtidigt fanns billiga kontakter där det var helt omöjligt att löda skärmen. Efter att ha filat bort ytbehandlingen gick det med viss tvekan att löda.
Ett bra tecken på dåliga kontakter är att de är blanka och fina. Gamla begagnade PL259 kan se bedrövliga ut men efter en avputsning är de bättre än nyköpt blankt skräp. Billigt är också ett tecken på skräp.
En annan sak att se upp för är isoleringen. Kan som sagt smälta vid lödning men det är inte ovanligt att isoleringen är hygroskopisk och suger i sig fukt. Inte bra men sådana kontakter är säkert jättebilliga.
 
Har köpt litegrann på TME.eu.
Har iaf bnc av bra kvalité, bla telegärtner och amphenol.
En parentes. Använder ett ryskt koaxialrelä, REW16, till min gammelstation och behövde passa in befintliga koaxkontakter mot RG213. Efter diverse googlande och mailande så insåg jag att det är kört att skaffa passande kontakter med tanke på läget i världen just nu, så det blev en vända i svarven för att anpassa från någon rysk rg58 variant, till RG213. Väldigt stabila kontakter, Gjorde även om en av kontakterna till en adapter ryss-pl259. Säkerligen inte 50ohm rakt genom, men helt säkert dugligt på kortvåg.
20220612_104056.jpg
20220613_182748.jpg
20220613_194645.jpg
20220613_195121.jpg
20220613_200012.jpg
20220613_201335.jpg
20220615_211640.jpg
 
Förr i tiden kunde man köpa satser med Ryska koaxreläer där passande kontakter ingick i leveransen. Den typ som jag kom "i kontakt med" var en sorts "N" fast med mittstift som "C" och innergeometrier just med falsar som skärmen skulle vikas ner i och lödas enligt bilderna. Noterade att gängorna var metriska, i alla fall på det relä som jag monterade kablage för.
 
Förr i tiden kunde man köpa satser med Ryska koaxreläer där passande kontakter ingick i leveransen. Den typ som jag kom "i kontakt med" var en sorts "N" fast med mittstift som "C" och innergeometrier just med falsar som skärmen skulle vikas ner i och lödas enligt bilderna. Noterade att gängorna var metriska, i alla fall på det relä som jag monterade kablage för.
Jepp, det är REW14 (50ohm) och REW15 (75ohm), som använder de kontaktvarianterna. De är lättare att hitta än till REW16. REW14/15 kontakterna har samma gänga i "båda ändar" vilket gör det lätt att skruva ihop två relän till exvis T/R switch i ett PA.
Fast nu var det ju dåliga SMA och inte koaxialkontakter från öst detta skulle handla om :)
 
En gammal Blomqvist BS600
....lessen men detta är ju helt klart OT!
och ett helt annat forum men....

Ok, jag har en lite modernare men helt manuell.
Har fixat frekvensomriktare men ej installerat.
Fräsen har dock fått frekvensomriktare för flera år sedan.
Kul att kunna tillverka vissa delar själv.
 
Last edited:
Back
Top