SMA-kontakt från Kjell&Co, inte bra.

KjellCo har flera undermåliga kontakter, jag handlar inte kontakter där längre...
Jag köpte t.ex. högtalarkontakter modell DIN, stiftet och skruvhålsdelen var inte i samma stycke och satt inte ihop helt elektriskt utan glappade... Helt otroligt sunkigt!
 
Nej, Kjelle erbjuder inte Crème de la crème, men allt detta är ju konsumenternas eget fel, kan man säga. Om "man" inte vill betala för kvalitet, är det ju svårt att få nån att tillverka eller sälja kvalitet. Det är ju lite som situationen på 50- 60-70-talet, när japanska grejer var rena kopior av vad som producerades i Tyskland, Storbrittanninen, Sverige och USA, utan den erfarenhet som tillverkarna i ursprungsländerna hade. Billigt skräp som inte höll. Men det köptes, för det var ju billigt. Det är "marknadskrafterna", kan man säga, som styr det som finns allmänt tillgängligt. Och det är ju kunden som är kung på marknaden, eller? Så varför funkar det inte, kan man undra... Om nån minns Biltema på 70-talet, när de var baserade i Linköping och bara sålde typ bilreservdelar och oförstörbara verktyg, så blir ju en jämförelse med nutida BT lite intressant...

Dock finns det ju en bra sak med att det existerar företag som de här billighetstemplen; vissa hyfsat speciella grejer går faktiskt att få tag i på ett enkelt sätt, som just kablar, kontakter, batterier, glödlampor och annat, som kan vara användbart för enklare experiment och speciella behov. Behöver man och vill ha proffsgrejer, vet man oftast varifrån man ska köpa sånt, men nyblivna amatörer kanske inte har all nödvändig info och för en uppstartsanläggning kan det kanske duga med enklare grejer för att få det hela att funka - sen förbättrar man efterhand.
 
I mitten av 1990-talet besökte jag en ganska stor fabrik i Kina som tillverkade koaxialkontakter, sladdställ och annat kablage bl a till Radio Shack i USA. Det fungerade i princip som så att vi bestämde priset för de kontakter (BNC, N och F-kontakter) vi behövde. Jag minns att BNC-kontakter av tillräckligt god kvalitet gick att få för 5-10 cent i 100 k kvantitet. Allt var en prisfråga och vid rundvandringen i fabriken så noterade vi att delarna till de billigaste kontakterna tillverkades helt manuellt i kopieringssvarvar. Det satt hundratals unga tjejer som utförde ett litet moment var i ett rasande tempo. Avdelningen för bättre kvalitet hade fina NC-maskiner. Vad kontakter kostar i kvantitet i Kina idag vet jag inte men man kan väl tänka sig att inköpspriset är en bråkdel av butikspriset.

Företaget jag jobbade på vid den tiden tillverkade kabel-TV utrustning och varje öre i produktionskostnaden räknades. Det fanns inget utrymme för bättre kvalitet än absolut nödvändigt. Vi köpte komponenter och färdiga enheter från div leverantörer främst i Kina men även Taiwan. Mycket av det som kom hit var skit och fick slängas direkt. Som t ex en hel pall 75 ohm IEC termineringar. En handfull togs upp till labbet för kontrollmätning. Näää, inga ohm där inte. Return loss 0 dB. Gjutplasten kring kontakten pillades loss och jo där fanns faktiskt ett litet fint ringmärkt 75 ohm motstånd vackert inlött med ena benet till mittstiftet och det andra avklippt ända in till kroppen. Man får vad man betalar för och skall det bli rätt så måste man vara noga att specificera exakt vad man vill ha och hur 75 ohm motståndet i detta fallet skall anslutas. Ett ben räckte inte men hur skulle fabriken veta det?

Det som var irriterande var att varje batch av "exakt samma" komponenter skilde sig från tidigare. Hux flux hade kineserna hittat nån annan plast med annan färg och andra egenskaper. Ändrat ytbehandling och ibland måtten. Men efter att ha bränt oss flera gånger blev vi allt bättre på att specificera och det är där hemligheten ligger. Man får det man beställer och det gäller att minimera möjligheterna för kineserna att vara kreativa. De vänder ju också på varje cent. Ingen välgörenhet där inte.

För mina amatörradiobyggen förlitar jag mig i regel på loppisarna där man kan få tag på Suhner-kontakter av högsta kvalitet för bara några kronor. Det finns ingen anledning att betala hundratals kronor för nya likadana. Man kan fylla bilen med skrot för några hundringar, plocka isär, spara guldbitarna och slänga resten ca 99%. En välfylld junkbox är A och O när det skall byggas och mixtras. :)
 
Last edited:
Svårt det här med kontakter, jag har köpt från alldeles för många ställen och till slut kommer jag inte ihåg vilka som var bra och dåliga. Jag har i all afall helt gått över till crimp och då har jag märkt att jag gör mindre fel själv vid kontaktering.
Bästa kontakten (N) jag har är från SJR-Service (antennerna.se) som jag beställde kontakterad och klar.
 
Köpte BNC från Kjell men klämhylsan var av sådat tunt material att skärmen inte satt fast, jag lämnade tillbaka dom och fick förklara vad som var dåligt. Det var mer än ett år sedan, hoppas kvaliteten har blivit bättre. Som UKE skrev om PL259 jo svårt att få tag på bra, gamla med teflon eller någon gammal Amphenol med bakelitliknande material är bra.
 
har köpt koaxkontater hos kjell c/o bara mög rakt igenom
TME är ett vetttigare alternativ, men även någon dansk firma som säljer 27MHz
 
Mög är ordet men i princip alla elektronik- och amatörradiokrämare som säljer till hobbyfolk är mer eller mindre tvingade att hålla sig till billiga skitprodukter med usel kvalitet. Det är kunderna som "bestämmer" här och merparten nöjer sig definitivt med glappande kontakter som är olödbara etc. Några petiga kunder blir kanske lite missnöjda och slänger skiten, andra fixar till glappen men de flesta märker förmodligen inte att kvaliteten är urusel. Hur skall de veta det om de aldrig använt riktiga grejor förr och inte vet hur kvalitetskontakter egentligen ser ut och hur man bedömer kvalitet?

Om t ex Kjell hade bytt ut sitt kontaktsortiment till dyrare kvalitetsprodukter så hade kunderna slutat handla samma dag och gått till någon av de andra krämarna som enbart har icke kvalitetsprodukter i sitt sortiment.
 
Har själv aldrig använt Cinch. De flesta "märkeskontakterna" är säkert bra nog men man får ha i åtanke att kontakter från de flesta stora marknadsledande tillverkarna erbjuds i många varianter från högsta mil-klass ner till billiga typer för mindre krävande eller priskänsliga applikationer.

När vi höll på med CATV-produkter så var Suhner alldeles för dyra, även deras billigaste consumer-serier låg långt utanför budget. Kvaliteten på det sämsta de kunde erbjuda var mycket bättre än vad som behövdes för våra produkter. Konkurrensen i CATV-branchen var stentuff så priset styrde allt. Det blev kina-kontakter för nästan inga pengar alls. Det gick att få skaplig kvalitet till lågt pris men allt hänger på hur tillförlitlig fabriken är. Låser man in dem i järngrepp med tydliga kravspecifikationer går det bra. Lämnar man allt fritt så väljer fabriken billigare material och enklare tillverkningsmetoder. Vi brände oss i början men blev sen duktigare att specificera material och toleranser m m och många besök i Kina hjälpte till att hålla koll.

Jag gissar att inköparna på många av elektronikmånglarna köper enbart på priset och kalkylerar med ett visst svinn och x antal procent missnöjda kunder. Om ingen klagar kan man vara 100% säker på att kvaliteten är bättre än vad som behövs. Om alla klagar så blir det också fel. Det mesta som tillverkas följer dessa grundprinciper. Man skruvar ner kvaliteten tills kunderna börjar gny och gnälla för att finna smärtgränsen. Sen ett snäpp upp och de flesta är nöjda. Allt handlar om att maximera vinsten för de få som sitter i toppen av företagen. Inget annat. :)
 
Back
Top