Små skruvar med vingmuttrar till breda jordflätor?

SA6TUT

Well-Known Member
Hej! Jag brukar jorda riggen och slutsteget med var sin jordfläta till en gemensam punkt.

Bak på riggen och slutsteget så sitter det små skruvar typ M4 med någon liten vingmutter på. Visst kan man klämma på en kabelsko på en 1.5 mm2 FK kabel om man vill men det känns bättre med att ansluta en jordfläta. Hur gör du? Om du använder jordfläta som jag, hur gör du övergången så att det blir lätt att skruva på bakom riggen? Tusen tack för alla tips som eventuellt ramlar in på denna triviala fråga! :)
 
Fast det jordtaget är för DC/50Hz inte RF. Då duger ju en FK bra.
Tänker jag fel?
 
Jag funderar ibland på dessa "jordskruvar". På de rigar jag har, sitter de ju i chassit, och är därmed direkt förbundna med antennkontaktens ytterhylsa, dvs jord. Om man kopplar ihop flera apparater med "en vanlig koax", så får de ju jordkontakt sinsemellan genom kabeln. Att göra en kontaktbana till, vilket syfte tjänar det?

Sen är det ju rätt komplext med jordning av signalskäl. Om man jordar sitt system i en punkt, som kanske dessutom dras till "riktig jord", samtidigt som man har hela rasket skyddsjordat genom sitt elsystem så känns det som man riskerar jordloopar.

Lite "beside the point", kanske...
 
Alltid har jag några överblivna stumpar över av RG-58 eller kanske -213.
Av med manteln och dra ur innerledare med isoleringen och kläm på kabelskor på skärmstrumpan.
Använd helst äkta RG med tät skärm (lägre induktans jmf FK-kabel).

Har gjort så även med dubbelskärmade 75 ohms koax som man hade tillgång till på televerkets tid
då det blev någon meter över från 500 meters trumman efter installationsarbete som annars hade hamnat i kabelåtervinningen.

Sök här på ham.se och du hittar nog flera inlägg om jordning, men det finns många myter också kring detta.
 
Hej!

Frågan man får ställa sig först är väl "vad vill jag uppnå med jordningen"?

Jag vill gärna se till att mina apparater är "hårt sammanknutna" vanligtvis med RK 6 mm2 och pressade rörkabelskor så att inga spänningsskillnader kan uppstå mellan dem. Något som skulle kunna bjuda på en överraskning av det oangenämare slaget...


Jag är inte ute efter att denna sammankoppling skall erbjuda några fördelar HF-mässigt.
 
Jag tänker som OID ovan, att få så jämn potential som möjligt mellan t ex en radio med coax 25 meter upp i luften, som sedan kopplas ihop med en dator via en hyperkänslig USB-port. Datorn har kanske en LAN kabel till en annan del av huset eller t o m till en annan byggnad. Om man har kört mobilt på 80 meter märker man vilken nytta extremt låga jordförluster kan ha. Så jag tänker inte HF i första hand, utan potentialutjämning med låg förlust. Lågprisvaruhusen med tillbehör för extrema bilstereoprylar brukar ha bra tillbehör för detta.

/KNL
 
Hej!

Frågan man får ställa sig först är väl "vad vill jag uppnå med jordningen"?

Jag vill gärna se till att mina apparater är "hårt sammanknutna" vanligtvis med RK 6 mm2 och pressade rörkabelskor så att inga spänningsskillnader kan uppstå mellan dem. Något som skulle kunna bjuda på en överraskning av det oangenämare slaget...


Jag är inte ute efter att denna sammankoppling skall erbjuda några fördelar HF-mässigt.

Det är en bra frågeställning innan man börjar jorda eller potentialutjämna något. Som KNL säger så vill man ju inte ha några oangenäma överraskningar när man vidrör olika delar av utrustningen samtidigt. Glad att höra alla era synpunkter. Det finns åtskilliga bra trådar i forumet om hur jordningen ska gå till och varför man jordar.

Jag kommer inte att ta åt mig det som användarmanualen till slutsteget säger om extern jordanslutning. Såvida inga problem uppstår som jag behöver lösa vill säga... Just nu känner jag inte till att det finns några såna problem. Jag börjar med att potentialutjämna DC-mässigt med 6mm2 kabel. Nu är hålet i rörkabelskon för stort så det får jag lösa med ett par rejäla brickor med små hål i. Tack alla!


1721898712227.png
 
Back
Top