Småfläktar stör

SM4FPD

Well-Known Member
Märkte att små fläktar stör kraftigt i radio.
Man har ju samlat på sig ett lager av beg fläktar från skrotade utrustningar, loppisar etc genom tiderna.
Har två små fläktar c:a 75 mm 12 V 0,2 A vid kylskåpet i husbilen. De körs när det är mkt varmt väder, över 26 C.
Men upptäckte att de orsakar ett skarpt surrande brus på HF, när jag satt och lyssnade på IC-703:an.
Vidare har jag en annan liten fläkt för ventilation av "pannrummet" i husbilen. Även den orsakar ett oljud på HF.
Jag har tidigar alridg hört talas om att dessa små fläktar stör. De är ju CE-märkta, bra fabrikat, kullgagrade, och ser seriösa ut. Fläktarna är kollektorlösa konstruktioner med elektronisk kommutering.
Hemma i radiorummet har jag inga sådana fläktar, inga i min dator, men många har ju datorer som har inbyggda fläktar, risk att dessa orsakar ett onödigt brus över banden finns.
Jag har funderat på att sätta en liten fläkt i mitt analoga nätaggregat, men det kanske får anstå nu, eller att man utvecklar en avstörningskrets. Alternativt att fläkten blir manuellt körbar.
Men det lär även finnas fläktar som inte stör.

En nyvaknad upptäckt, kanske en varning till er andra, om en störning som kan vara lätt att identifiera, avhjälpa och kanske åtgärda.
Vore kul om någon annan upptäckt detta????

SM4FPD
 
Jag tror att tillverkarna kan anse det som att de bara tillverkar en komponent som ska sitta inne i en apparat och att det sedan är tillverkaren av den apparaten som ska se till att EMC-kraven uppfylls. En annan tänkbar orsak är att de bara brytt sig om utstrålad emission 30-1000 MHz och deklarerat sin pryl efter någon behaglig EMC-std som inte har med att också mäta ledningsbundet på DC-sidan. (Samma skojfriska taktik som en mycket stor aktör på solcellsprodukter kör med...).
Man kan ju tycka att en seriös fläkttillverkare borde lägga lite krut på EMC-egenskaperna på sin produkt, oavsett om man tycker det krävs i en standard, för att underlätta för den som sedan tillverkar grejen som fläkten ska sitta i. Det kan ju göra livet avsevärt lättare för den tillverkaren som då kanske slipper lägga till diverse ytterligare avstörningskomponenter. Å andra sidan sitter fläktar oftast i en komplex apparat med en mängd annat potentiellt störande så det jobbet behöver sannolikt göras oavsett - och då kanske tillverkaren hellre väljer en billig fläkt utan kostsamma avstörningskomponenter. Som amatör bör man därmed inte ta för givet att en grej, oavsett fina märkningar (som kan vara riktigt dekorativa), är störningsfri. Kanske räcker det med ett par keramiska kondingar mellan respektive plus/minus och fläktchassit för att få bort eländet? 100nF brukar döda det mesta om det är keramiskt och obetydliga ledningslängder.

Ett exempel på hur man som tillverkare lyckats lobba in "bra" EMC-krav är frekvensomriktare där det av någon outgrundlig anledning är "rabatt" på EMC-kraven jämförbart med diverse andra produkter. Det ställer ibland till det för tillverkare av prylar där man vill integrera en frekvensomriktare i den. Man kan då få lägga till extra filter för att hantera störningar från frekvensomriktaren, det hade ju varit fint om det varit fixat från början. Det innebär också att någon enkel grej med motor+frekvensomriktare stör mer än vad de borde göra. Fritt ur minnet var det kanske 10 dB "rabatt". Fråga mig inte hur det blev så. Vi vet ju alla att frekvensomriktare oftast installeras av elektriker och de är generellt totalt inkompetenta när det kommer till EMC.
 
Ja, de små DC fläktarna saknar ofta filter för ledningsbundna störningar.
Jag har byggt filter för de fläktar jag använder ihop med radio.
Det brukar behövas både kondensatorer på in och ut samt och en/ett par ferriter för att få bort bruset på 145MHz.
Jag har inte testat på HF, så där vet jag inte hur mycket filter som behövs.

För den som inte vill bygga själv säljer Biltema ett EMC-filter för LED nr 38-765.
Filtret är ett tvåstegsfilter med ingjutna komponenter.
Det kanske är lite overkill att bara köra fläkten på filtret men det tål ganska mycket ström så det går att sätta på matningen till många riggar.

Jag använder filtret till bilens extraljus av LED-typ för att bli av med brusmattan som trots alla möjliga godkännanden hörs på 2m.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Men ändå sitter det sådana fläktar inne i radioapprater, IC-706 exvis, även i IC-E2820, IC-756PROIII:an som står här och pyser men är tyst när vifta går.
Skillnanden är dock att i husbilen är det långa ledningar från fläktarna. Kanske 5 m innan de når batteriet.
Även små störningar kommer då att stråla från sådana "antenner".
Störningsfiltret är ännu så länge off knappen..... Tur att man har manuella möjligheter....
Modernare husvagns och husbils-kylar kan vara av kompressortyp för 12 V och då vet i katten vad som händer.

Fläkter som sitter i exvis PC aggregat har inga ledningar och är inbyggda ock skärmade.
Tar man en sån fläkt och monterar på annat vis kan det ytldigen bli stöj.

Nå min avsikt var att öppna för att man kan sitta och lyssna på onödigt högt brus, utan att inse att det är vifta i något som står i huset som ger störningen.

Får väl till hösten ta fram en näve fläktar och testa lite noga.

SM4FPD
 
De fläktar som är inbyggda brukar inte störa då de är med i konstruktionen från början.
Jag har drabbats när jag monterat en extrafläkt på riggar och slutsteg som inte är försedda med fläkt från början.

Riktigt kul att mäta inne i en fläkt där jag hittade trefas 3,6V som huvudspänning men det gick även att mäta upp en fasspänning då jag hittade neutralpunkten i spänningsomvandlaren.

Det är bra att du lyfter frågan om brus då problemet med störande fläktar, LED belysning eller Xenon-ljus existerar främst i fordon men även inomhus.

Bifogar en bild på insidan av Biltemas EMC-filter för LED.
EMC-filter.jpg
Som synes är lådan välfylld!

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Som synes är lådan välfylld!
Jag ser två CM-drosslar och två X-kondensatorer men inga Y-kondingar.
Om man ansluter två Y-kondingar närmast fläktmotorn skall dessa kopplas till antingen motorhöljet (metall) eller till den switchade störkällan för motordrivaren.
Man vill alltså återföra störningen till sin ursprungliga källa.
Med tanke på att dessa fläktar oftast är i plast så blir det närmast omöjligt att ansluta Y-kondingar till motorhöljet.
Det som fattas förutom Y-kondingar är en diff-mode-drossel som kan placeras i antingen + eller - ledningen.
Jag tror personligen att det räcker med en X-konding, en CM-drossel, X-konding och diff-drossel.
För en liten fläkt kan dessa komponenter lätt få plats på ett frimärke.
 
Back
Top