Smarta elnät

SM3GUJ

Well-Known Member
Jag hörde på P1 idag att regeringen vill initiera en satsning på smarta elnät.
Är det något vi radioamatörer kan se fram emot?
Hur ser dom tekniska lösningarna ut?
 
Ja, men förmodligen på samma sätt som man ser fram emot en kombinerad rotfyllning/rektalundersökning...

Förmodligen kommer det inte att leda till något bra för oss i alla fall. ..
 
Det smartaste elnät vi som radioamatör kan skaffa oss är ett 12 V likströmsnät.
Ett stort batteri, en solpanel, med analog laddningsregulator, en liten vindturbin med analog regulator, en trampgenerator monterad på motionscykeln, för det fall då det börjar ta slut på batteriet. Fortums elnät avklippt minst en km hemifrån.
Detta om vi vill kunna fortsätta vår hobby.

Problemet är förståss värme, med ved går det förstås.

de
FPD
 
Det smartaste elnät vi som radioamatör kan skaffa oss är ett 12 V likströmsnät.
Ett stort batteri, en solpanel, med analog laddningsregulator, en liten vindturbin med analog regulator, en trampgenerator monterad på motionscykeln, för det fall då det börjar ta slut på batteriet. Fortums elnät avklippt minst en km hemifrån.
Detta om vi vill kunna fortsätta vår hobby.

Problemet är förståss värme, med ved går det förstås.

de
FPD
Så då blir amatörradio bara en hobby på sommaren? Alternativt får vi köra mobilt. Kanske husbilar är lösningen? Vedeldning kan bli en sidohobby?
Likaså skoteråkning.
 
Så då blir amatörradio bara en hobby på sommaren? Alternativt får vi köra mobilt. Kanske husbilar är lösningen? Vedeldning kan bli en sidohobby?
Likaså skoteråkning.
Jag läste idag om en rundradio-DX-are som lyssnar från ett ställe med "buskbävrar". Det innebär att man drar ut bävrar från ett lämpligt ställe, där man kan parkera och lyssna ifrån sin bil. Han har en del sommarstugor ca en km från sitt buskbäverställe. Nu har el dragits till stugorna och störnivån har ökat betänkligt. Han noterar också att Clas Ohlson har stora framgångar med försäljning av LED-lampor.
I fortsättningen får vi nog se till att ha mobila QTH:n.
 
Det jag har läst och hört under de senaste åren är att smarta elnät är något intelligent system där man man kan balansera utbudet och förfrågan ur perspektiv som miljö, kostnadseffektivitet och tillförlitlighet.

Smarta elnät bygger på att man använda elen bättre än i dag och ta emot el från den som inte behöver den just då, det kan vara förnybar energi som sol- och vindkraft i elnätet beroende på vädret, fastigheter med egna solceller och liknande. Det har nämnts annat som att starta hushållsmaskiner när det är gott om el och att elbilar kan vara tillfälliga energilager.
 
Det jag har läst och hört under de senaste åren är att smarta elnät är något intelligent system där man man kan balansera utbudet och förfrågan ur perspektiv som miljö, kostnadseffektivitet och tillförlitlighet.

Smarta elnät bygger på att man använda elen bättre än i dag och ta emot el från den som inte behöver den just då, det kan vara förnybar energi som sol- och vindkraft i elnätet beroende på vädret, fastigheter med egna solceller och liknande. Det har nämnts annat som att starta hushållsmaskiner när det är gott om el och att elbilar kan vara tillfälliga energilager.
Jo,
men det bygger på att elnätet kommunicerar med alla användare, dvs. anslutna apparater. Och det är den tekniska lösningen på den kommunikationen som är det intressanta. Ledningsbunden kommunikation har en tendens att vilja stråla ut i etern.
 
Framför allt är det väl omformarna som kan bli ett problem. De ska hacka till elen så det går att mata ut i nätet. En liknande farhåga kan man ju ha för de tilltänkta induktiva laddarna för elbilar. Lite värre än eltandborstar. Allting ska hackas upp i småbitar nu för tiden.
 
Och allt som avviker från sinuskurvor stör i radio.
Minsta distorsion av elnätets sinusformade 50 Hz stör i radio.
Så gott som alla saker an kopplar till vårt elnät förvränger, skapar distorsion.

Att skapa "smarta elnät" kräver eleketronik, och även denna drar ström.

det säljs exvis trådlösa energimätare, dvs pryular som visar hur mcyekt elenergi vi gör av med, men som kräver egen energiförbryukning både sädnare mottgare och eleketronik som i sig drar ström.
Vi kan köpa ljuskällor som i och för sig ger mer ljus för mindre energi, ne har eleketronik som skymmningsrelä och tidrelä, som drar standby ström.
Till och med elmätaren i sig drar numera ström.
Samtidigt skall stby strömmen ner sägs det, dvs förbrukning från saker som är avstängda men drar ström ändå.

Det blir ett självändamål av alltihopa snart.

de
FPD
 
Framför allt är det väl omformarna som kan bli ett problem. De ska hacka till elen så det går att mata ut i nätet. En liknande farhåga kan man ju ha för de tilltänkta induktiva laddarna för elbilar. Lite värre än eltandborstar. Allting ska hackas upp i småbitar nu för tiden.
Vad jag kan förstå så är det utnyttjandet av kommunikation i elnätet som är den stora grejen.
"Smart grid is the integration of power infrastructure with an information infrastructure, combining the maturity of the
electric grid with the efficiency, connectivity, and cost gains brought about by Information Technology (IT)."
http://www.cisco.com/assets/sol/scc/connectedVision/content/Leveraging_it_comm_white_paper.pdf
Om det kommer att ingå fler och mer störande omformare i nätet ser inte riktigt klart ut för mig. Det är väl tänkt att vi fortfarande skall få ut 230V 50Hz ur vägguttagen? Om än med fler överlagrade signaler?
 
EU:s energipolitik

I torsdags i förra veckan kunde man höra i P1 morgon att EU driver på för en gemensam energipolitik i hela Europa. Framförallt när det gäller elnätet.
Smart grid är en förutsättning. Våra elförbrukande apparater skall kunna kommunicera med elproducenterna. Och elkostnaderna för konsumenterna i Sverige väntas stiga avsevärt. Så förutom väsentligt högre eltaxa kommer nog denna politik också att medföra ökade störningsnivåer för oss radioamatörer.
Gemensam elmarknad för EU kan ge dyrare el - P1-morgon
Smarta elnät
SEK Svensk Elstandard - Smart Grid p G!
Samordningsrd fr smarta elnt
 
Appropå hackad El och nätet. Hur är det med vindkraftverk - stör de mycket ur radiosynpunkt?
 
Appropå hackad El och nätet. Hur är det med vindkraftverk - stör de mycket ur radiosynpunkt?
En gång i slutet av 90-talet var jag på Gotland, och kollade då efter störningar runt några vindkraftverk med en liten transistorradio. Jag kunde inte upptäcka några störningar. Men den rådande teknologin kan ju ha ändrat sig. Ifrån en höjd i närheten av min sommarstuga kan jag se en rad vindkraftverk. De är väl 1-2 mil bort. Jag har funderat på att åka dit och kolla, men det har inte blivit av än.
Jag har också läst i HT om en som har installerat solpaneler kopplade till elnätet i sin villa. Jag har också funderat på att åka dit med transistorradion och kolla.
 
En gång i slutet av 90-talet var jag på Gotland, och kollade då efter störningar runt några vindkraftverk med en liten transistorradio. Jag kunde inte upptäcka några störningar. Men den rådande teknologin kan ju ha ändrat sig. Ifrån en höjd i närheten av min sommarstuga kan jag se en rad vindkraftverk. De är väl 1-2 mil bort. Jag har funderat på att åka dit och kolla, men det har inte blivit av än.
Jag har också läst i HT om en som har installerat solpaneler kopplade till elnätet i sin villa. Jag har också funderat på att åka dit med transistorradion och kolla.

Det ska just byggas några vindkraftverk någon mil från stugan så jag blev lite orolig, det låter tryggt än så länge då :)
 
Det ska just byggas några vindkraftverk någon mil från stugan så jag blev lite orolig, det låter tryggt än så länge då :)
På någon mils håll är det ju inga problem.
Här i Hudiksvallstrakten har det varit mycket diskussioner om vindkraft.
Och byggplaner. Bl.a. har det planerats att göra vindkraftverksområde ca 2 km norr om min stuga. Förutom eventuella radiostörningar, så kan man oroa sig för oljud och propellerblad som lossnar. Men byggplanerna har ev. kommit av sig.
 
På någon mils håll är det ju inga problem.
Här i Hudiksvallstrakten har det varit mycket diskussioner om vindkraft.
Och byggplaner. Bl.a. har det planerats att göra vindkraftverksområde ca 2 km norr om min stuga. Förutom eventuella radiostörningar, så kan man oroa sig för oljud och propellerblad som lossnar. Men byggplanerna har ev. kommit av sig.

Du kanske kan stämma av dem - borde bli cirkulärpolarisering :)

Det är ett problem, man har letat reda på en fin störningsfri (enslig) stuga, gärna med högt och fritt läge, men det är samma platser som vindkraftbyggarna letar efter.
 
Back
Top