Smartuner SG230

SM6FPG

Fritidskonsulent
Min så väl fungerande autotuner har slutat vara till tjänst. Ingen som helst reaktion när jag lägger på HF.

Vad är galet?
Någon som kan fixa?
Vart lämnar man den för service?

Inköpt hos Wimo 2008
 
Lådan har öppnats och led indikeringarna avsynats. "FWD PWR" lyser inte men "PWR (2:1" lyser. Det skall enligt dokumentet innebära att den inte känner av att det kommer HF.
Misstanken kanske kan riktas mot någon av dioderna!
Så långt är jag med, men därefter är det bara att inse att mina ögon inte längre räcker till trots tillgång till förstoringslampa.
Blir till att lägga in den i garderoben eller sälja som defekt.
Alltid finns det någon som både kan och ser och kan byta dessa små ytmonterade komponenterna, dock icke undertecknad!
 
D5, D7, D9 etc skall tydligen vara enkla switchdioder, men att mäta och byta är inte lätt om man inte ser småkrafset.
Manual o schema men äldre och utan komponentplacering http://www.sgcworld.com/Publications/Manuals/230man.pdf

>In my SG-230, it says 5DL on the top of diode. Don't know if that is an ID code of sorts.
Yes, that's an ID code.
According to one set of notes I've found, Fairchild use 5D as the code for an MMBD914, which is a fast switching diode similar to the 4148, in a 3-lead SOT-23 case. The MMBD4148 would have a 5H code. The two parts look *very* similar on the data sheets, and from what I've seen in practice they're interchangeable in most applications.

If this is what you've got, then the pinout is as follows: if you look down from the top of the diode, with the two-leaded side on the left and the one-leaded side on the right: pin 1 at the top left is the diode's anode, pin 3 at the right center is the diode's cathode, and pin 2 at the lower left is not connected to the diode.

The pinouts are the same for the MMBD914 and MMBD4148.
 
Wimo har säkert en verkstad. men skall man verkligen behöva skicka utomlands, finns det inte sådan kunskap inom landet.....
Elementärt och säkert inte speciellt kompliserat för den som ser ordentligt!
 
Jo, men det var tydligen inga problem att handla utomlands. Kanske även enklast (och billigast?) att laga där med?
 
Med lite djupare felsökning borde man väl kunna komma en bit på vägen.
Det finns två viktiga funktioner som gör att processorn börjar jobba.

1, RF Power måste slå till.
Dioden D4 likriktar påförd rf och transistorn Q3 drar och inverteraren U4B/U4C slår om.
2, Frequency måste ge en signal.
Utsignalen från U2B skall vara en nerdelad frekvens.

Både RF POWER och FREQ kan lätt kontrolleras med ett vanligt oscilloskop.

....bara ett tips alltså...

/Micke
 
Tack tipsen!

Tyvärr Micke så är jag inte begåvad med något oscilloskop!

och du Anders, har du ätit något surt till lunch kanske.......
 
Kanske någon i närheten har ett 'skop? Jag ställer gärna upp (men det kan ta tid innan jag får tid :) ), men det borde finnas någon närmare dig tycker jag.
 
Tack tipsen!

Tyvärr Micke så är jag inte begåvad med något oscilloskop!

OK,
RF POWER: Denna kan du mäta med en voltmätare.
FREQUENCY : Om jag inte har helt fel så är delarkedjan konfigurerat som en 512-delare.
Om du kör in bärvåg på 1,8MHz så borde du kunna "höra" 3,5kHz om du kopplar in en högtalare på delarutgången.

....man tar vad man har :)

/Micke
 
Back
Top