Smått humoristiskt fel på bergvärmepump vid TX 40m

TOM

Well-Known Member
Skaffade mig en beam för 40m i våras med mycket goda resultat i DX jakt. Dock så har jag noterat en sak vid ca 4-5 tillfällen nu, och det är att bergvärmepumpen går ner i standby läge när jag kör med slutsteget på 40m?!
Lite lustigt är att den är belägen i en annan byggnad ca 30m från station och mast, ingen annan elektronik störs det minsta i varken radiohuset eller boningshusen. Har TV, datorer luftvärmepump vid radion och inte ett spår av störningar eller HF på dessa prylar.
Men likf*rbannad stänger bergvärmepumpen av sig och man får trycka på power och starta den igen.

Det skall sägas att detta hände vid något tillfälle förut med dipolen, men då kopplade jag aldrig ihop det i hjärnan, det var först nu jag fattade.

Någon som har en idé om hur detta kan komma sig och vad man skulle kunna prova med för att råda bot på detta?

Bästa 73 de SM5XGQ
 
Vad är det för pump? Jag delar shack med en Nibe 1215 bergvärmepump. Antennerna, inklusive en vridbar dipol för 40m, sitter ca 27-32 meter ovanför pumpen. Jag har inga problem, men jag drog elmatning och alla givarkablar genom ferrittoroider för säkerhets skull när jag installerade den.

/Roland
 
Det här en IVT Greenline. Så det är inte samma pump som du har. Ok, har du feriter runt faserna in i pumpen från säk brytaren eller redan från utgående grupp i centralen?

Berätta gärna lite mer min vän :)

73 de SM5XGQ
 
Trefaskabeln mellan säkerhetsbrytaren och pumpen går tre varv genom en FT-240-77. Anslutningen till innegivaren och utegivaren går fler varv genom mindre kärnor.
Nu vet jag ju inte om det hade varit några problem utan ferriter eftersom dom suttit där hela tiden.
Du kan ju prova med ett antal klämferriter efter varandra, kanske 5-10 st, av lämplig typ på alla anslutna ledningar.
På elanslutningen är det risk för att HF-en till en stor del kommer in mellan faser och nolla eller skyddsjord. Då hjälper inte en commonmode-drossel, dvs klämferriter.
Påpeka problemet för IVT.

/Roland
 
Jag hade precis samma problem med en IVT Greenline, det räckte bra med 100 w på 40 m för att den skulle stänga av sig själv. Problemet är inte aktuellt numera, eftersom en lokal störning på S9+ ändå hindrar mig från att använda 40 m-bandet.
 
Trefaskabeln mellan säkerhetsbrytaren och pumpen går tre varv genom en FT-240-77. Anslutningen till innegivaren och utegivaren går fler varv genom mindre kärnor.
Nu vet jag ju inte om det hade varit några problem utan ferriter eftersom dom suttit där hela tiden.
Du kan ju prova med ett antal klämferriter efter varandra, kanske 5-10 st, av lämplig typ på alla anslutna ledningar.
På elanslutningen är det risk för att HF-en till en stor del kommer in mellan faser och nolla eller skyddsjord. Då hjälper inte en commonmode-drossel, dvs klämferriter.
Påpeka problemet för IVT.

/Roland

Stort tack för infon Roland!
Om jag införskaffar mig ca 25st klämferriter, vart hade du satt dom i mitt fall? Strax innan plinten inne i pumpen eller göra en lång uppskalning efter säkbrytaren och sätta dom där?
Om jag får besvära dig får du gärna ge ett förslag på vad för ferrit som skulle kunna tänkas gå att lura dit på givarkablarna.

Återigen störta tack!

73 de SM5XGQ
 
Jag hade precis samma problem med en IVT Greenline, det räckte bra med 100 w på 40 m för att den skulle stänga av sig själv. Problemet är inte aktuellt numera, eftersom en lokal störning på S9+ ändå hindrar mig från att använda 40 m-bandet

Ja du är faktiskt den andre som jag träffar på som haft samma problem som mi. Danne, SM5VOC hade tydligen samma problem.
Trist att problemet "löste" sig på det sättet för din del :(
Hoppas för min del att det går att göra något åt detta.
 
Back
Top