SMFF? någon som vet vad som hänt och händer?

SA3BYC

Well-Known Member
Sedan något drygt dygn så ligger tydligen all SMFF relaterad dataaktivitet nere hos klubben SK6AW i Göteborg. Ryktet säger att det skulle ha något med branden i fredags att göra. Men ingen vet något med bestämdhet.

Jag måste säga att jag i så fall är enormt förvånad att allt SMFF relaterat ligger nere fortfarande. Det rör sig ju om en hyfsat stor aktivitet och just nu så är den på väg igång på riktigt allvar efter en lång kall vinter. Jag skulle inte bli förvånad om det var åtminstone ett dussintal operatörer som var på väg ut en vacker vårhelg som den här.

Man driftar även ett stort DX cluster som också ligger nere.

Nog måste väl ändå någon från klubben därnere som driftar servrarna och samordnar hela datadelen kunna lämna någon info om vad som hänt. Man kunde ju lagt info här på forumet, eller på det andra stora radioforumet vars namn jag inte nämner här. Visst det hela bygger på frivillighet och alla är vi glada amatörer på olika sätt. Men ingen info alls???

Det känns med tanke på hur stort SMFF växt sig, som något lite oprofessionellt? eller är jag ensam om att tycka så här?

/Johan
 
Sedan något drygt dygn så ligger tydligen all SMFF relaterad dataaktivitet nere hos klubben SK6AW i Göteborg. Ryktet säger att det skulle ha något med branden i fredags att göra. Men ingen vet något med bestämdhet.

Vad är det för en brand du pratar om?
 
Sedan något drygt dygn så ligger tydligen all SMFF relaterad dataaktivitet nere hos klubben SK6AW i Göteborg. Ryktet säger att det skulle ha något med branden i fredags att göra. Men ingen vet något med bestämdhet.

Jag måste säga att jag i så fall är enormt förvånad att allt SMFF relaterat ligger nere fortfarande. Det rör sig ju om en hyfsat stor aktivitet och just nu så är den på väg igång på riktigt allvar efter en lång kall vinter. Jag skulle inte bli förvånad om det var åtminstone ett dussintal operatörer som var på väg ut en vacker vårhelg som den här.

Man driftar även ett stort DX cluster som också ligger nere.

Nog måste väl ändå någon från klubben därnere som driftar servrarna och samordnar hela datadelen kunna lämna någon info om vad som hänt. Man kunde ju lagt info här på forumet, eller på det andra stora radioforumet vars namn jag inte nämner här. Visst det hela bygger på frivillighet och alla är vi glada amatörer på olika sätt. Men ingen info alls???

Det känns med tanke på hur stort SMFF växt sig, som något lite oprofessionellt? eller är jag ensam om att tycka så här?

/Johan

Nu kör ju inte jag SMFF än, men visst fungerar det att ta med sig en påse bullar, en termos kaffe och radion ut i skogen helt utan Internet?

Man måste väl inte föranonsera sin aktivitet, och om inte loggarna kommer ut på nätet i realtid så kommer dom väl ut så småning om?

SMFF körs väl runt en aktivitetsfrekvens per band, lite kan man ju vrida VFO i blindo.

Hur kördes radio innan Internet?

Hur kördes radio innan DX cluster?

Inget av det är nödvändigt för att kunna utöva hobbyn.

Med det sagt så startar jag datorn före jag startar radion hemma (om dom alls stängs av) och clustret står på och tickar hela dagen.

När blev någon skyldig att alltid hålla allt fungerande?
 
Jag vet inte att jag begärt att någon skall hålla allt rullande? var mest en undran över varför ingen info alls släpptes ut. Ja från någon som verkligen visste vad läget var alltså, rykten var det gott om.

Självklart går det att köra utan en massa datastöd, absolut, men det går ju att ta sig till Amerika utan flygplan också. Att det tar lite längre tid med segelfartyg är ju ointressant för en nostalgiker :)

Jag ber om ursäkt om sista meningen i mitt inlägg blev för vass, självklart drivs allt på frivillig basis. Det gör man dessutom väldigt bra! var bara lite undrande som sagt över bristen på information.

/J
 
Nu kör ju inte jag SMFF än, men visst fungerar det att ta med sig en påse bullar, en termos kaffe och radion ut i skogen helt utan Internet?

Så ser det ut när jag kör SMFF, MKARS80, en portabel avstämmare, en dipol samt en skrivplatta med ett antal blanka papper på. Naturligtvis en termos med kaffe och någon bulle. :)

Man måste väl inte föranonsera sin aktivitet, och om inte loggarna kommer ut på nätet i realtid så kommer dom väl ut så småning om?

Brukar inte göra det men det kanske är bättre att förannonsera då jag kör QRP?

Loggar (oftast) på kvällen efter att jag varit ute. Det finns de som är ute på längre turer och deras loggningen kan ske veckor efter QSOt.

SMFF körs väl runt en aktivitetsfrekvens per band, lite kan man ju vrida VFO i blindo.

Jo det finns åtminstone på 80m en CW och en SSB frekvens men är det flera så lägger man sig vid sidan av den och kör

Hur kördes radio innan Internet?
Hur kördes radio innan DX cluster?

Det fanns anrops/aktivitetsfrekvenser där man lyssnade eller gjorde sina anrop kring för att när man fått kontakt flytta sig till en ledig frekvens. Dessa verkar helt kommit ur modet nu förtiden, möjligen förutom 144,300 som fortfarande gäller på 2m. Men hur många är medvetna om att 145,500 är vikt för mobiltanrop? Här i stockholm är det i princip en privat kanal för ett gäng ;)

Personligen är jag väldigt restriktiv att korsa ihop Internet och radiokörande, ser radion som ett sätt att få ledigt från den digitala/nätbaserade tillvaron det trots att jag har varit aktiv på nätet sedan sent 80-tal :)
 
Last edited:
Back
Top