Smörjning av rullspole

sm7tkr

Well-Known Member
Jag håller på och renoverar upp en rullspole och har en liten fråga angående smörjmedel
till stången där rullen sitter monterad.
Det verkar som om man tidigare har använt grafitfett som elektriskt ledande smörjmedel.

Jag vill helst slippa använda grafitfett då det skitar ner så förgjordat.
Finns det något annat smörjmedel som duger?
Vad brukar ni använda?

Tips mottages tacksamt.

/Emil
 
Vaselin brukar funka fint.
Det gamla som du menar är graftifett kanske är vanligt fett som blivit svart av förslitning.
Gör rent, polera om du har möjlighet, med polertrissa och polervax, (finns BILTEMA).
Alla axlar som löper i glidlager skall vara polerade.
För elektriskt kontakt med axeln, finns väl släpkontakter? Även dessa funkar fint med vaselin liksom spolen och den rörliga släpkontakten.

SM4FPD
 
Tack för svaret FPD.
Det där med grafitfett läste jag någonstans att det var ett vanligt smörjmedel i rullspolar p g a dess förhållandevis goda ledningsförmåga.
Men det kan ju oxo vara som du skriver att det är vanligt fett som blivit smutsig.
Rullen ligger med fjädertryck mot axeln och jag antog (kanske felaktigt) att fettet på axeln behövde god ledningsförmåga.
Jag hade gärna lagt upp en bild på spolen men jag har tyvärr demonterat den då jag håller på och rengör den.

Hittade en liknande på nätet som är av snarlik konstruktion, dock är det svårt att se rullen.
Rullspole.png
/Emil
 
Jag har en rullspole med fjäderbelastad, förnicklad axel som rullen/trissan löper på och när den börjar skrika så smörjer jag axeln med ett grov blyertsstift som man använder för att göra blyertsteckningar med. Det fungerar bra även för QRO.
 
Det var ju en intressant lösning med blyertspennan.
Det slutade med att jag gick till elverkstan på jobbet och lånade en tub med kontaktfett.
Det fungerade bra även om det blev svart ganska omgående trots att jag rengjort noga.
Det kan nog vara som sm4fpd skrev
Det gamla som du menar är grafitfett kanske är vanligt fett som blivit svart av förslitning

Tyvärr vet jag inte vad det är för märke då märkningen på tuben försvunnit.

/Emil
 
Back
Top