Smyga upp antenn?

SM2BPA

Well-Known Member
Hej allihop och Gott nytt år!

Jag har egentligen ingen rigg där jag bor, men jag har en gammal Kenwood TS120V (10 watt) som är nyservad på Sverbry. Jag lämnade in den där för att senare ha den i sommarstugan i Luleå. Hämtade ut transceivern under jullovet.

...Så nu blir jag ivrig att komma ut i luften :p *flämt*

Funderar på att smyga upp en diskret antennmast för en "inverted vee"-double zepp...
Jag bor i ett hyresområde med kedjehus (hyresrätter hos det kommunala bostadsbolaget) ute på landet i Hedekas. Huset jag bor i är märkt med "A" på flygfotot. Antennmasten med antennen skulle i så fall vara på nedre sidan av huset, mot åkrarna...
Vad skulle man kunna ha som diskret mast...? En tunn flaggstång av glasfiber? Jag är inte så säker på att aluminium eller någon annan (elektriskt ledande) metall är så lämplig när antenntrådarna hänger ned på var sin sida om masten...
 

Attachments

  • SM6BPA.JPG
    SM6BPA.JPG
    55,3 KB · Views: 129
Jag är ingen guru inom detta området men är det inte så att om du sätter Alu som mast.. eller annat ledande så får du en viss riktverkan. Hur långa trådar kan du spänna ut?
jag vet inte vilken tidshorisont du har eller hur stor plånboken är men hos spiderbeam finns utmärkta master för ditt ändamål om du vill ha glasfiber. Där finns tom glasfibermast då att du kan bygga en full size vertikal för 80m på tomten. Om det inte vore för alla radialerna förstås

Spiderbeam© High Performance Lightweight Antennas

mvh

Din namne

Örjan
SM7PXS
 
Last edited:
...Hur långa trådar kan du spänna ut?...Örjan
SM7PXS

Nja... inte riktigt så.
Tänk Dig en 2 x 20 m dipol. Man fäster mittisolatorn upp i en mast och låter antenn-benen fungera som isolerade stag. Vi har fått en "inverted vee". Om man stegmatar den och anpassar stegens längd så får man en liten "Double-zepp", med mittisolatorn högst upp i masten och antennbenen ned mot marken som ett uppochnedvänt "V".

Jag tänkte låta en 450 ohms bandkabel fungera som stege-feeder. Masten i mitten bör ju vara dielektrisk - elektriskt neutral. Annars absorberar den energi, kan jag tänka...
 
Jo jag var helt med på hur du tänkte. När jag undrade om trådlängd var det just en 2x20 jag tänkte på.
Funderingen var om även "ändarna" måste ner på din tomt eller om du kan gå utanför tomten. Det styr ju lite hur hög masten måste vara. Och att du helst inte ska ha mindre än 90 graders vinkel mellan antenn-benen. Men en 12 eller 18 meters glasfibermast från spiderbeam vore nog rätt passande. Inte för att köra en vertikal för det förstår jag att det blir knepigt på en radhustomt utan som icke ledande fästpunkt för matningen.

Örjan
 
Back
Top