Snabb o enkel omkoppling av audio/PTT etc. mellan 2 transceivrar

SA3BYC

Well-Known Member
Sitter och funderar på hur man skall komma ifrån dubbelt av headsets, mikrofoner, högtalare och PTT pedaler när man har 2 transceivrar. Om man nu inte vill gå "all in" och köpa en snygg SO2R set-up för 10-15.000,- :D Om man nöjer sig med att medelst en knapptryckning kunna välja mellan 2 transceivrar.

Hittar inte speciellt mycket när man Googlar, vare sig köpegrejer eller byggbeskrivningar. Kan ju inte vara så svårt att bygga ihop något säger ni förstås ... någon flergangad 2-vägs vridomkopplare funkar säkert. Men skall man inte putta in någon diod, ett par relä, någon konding, ja för säkerhets skull? lite här å där ... Jag är inte någon större konstruktör, därför vore det fantastiskt om man kunde hitta något att snegla på, utfört av någon som är just en bra konstruktör.

Kan väl inte vara ensam om dessa funderingar? Så undrar vad alla ni andra använder för att lösa detta lilla problem?

Tacksam för ideér!

Johan
 
Johan, det finns nog inte någon direkt genväg med SO2R. Det är en dimension som förändrar radioschacket rätt ordentligt. De flesta som ger sig in i detta brukar också vara insatta i exakt hur det utförs tekniskt. När den ena radion sänder måste den andra vara skyddad. Det kräver teknisk insikt eftersom det inte finns en färdig låda som gör allting. Den billiga vägen leder lätt in i tekniska problem men är väl värd att prova. Den dyra vägen leder också lätt in i problem men mera av RF-karaktär. Båda vägarna är lärorika och man väljer genom den smak man har.

Antennerna måste växlas utan signalkollision. Jag har gjort ett principschema här:
http://scandinavianhams.se/sm6fud/2xradiosafe.pdf
Det gäller en antenn. Reläerna behöver vara av någorlunda kvalitet. För 100-200W går det bra att använda t ex OMRON-reläer som inte är stora. QRO kräver större saker.
Med lågeffekt (100W) kan man dessutom köra utan bandpassfilter om man är försiktig och planerar antennmonteringen noggrant.

Schema på PTT/AUDIO-växling finns att hitta på nätet. Sök på " so2r schematic " och se bilderna. Mängder.

Det contestprogram man använder sig av ska styra ditten och datten. N1MM Logger+ har en mycket väl utformad dokumentation. Dessutom är det det duktigaste programmet för SO2R, till och med gratis men det känner du väl kanske redan till. Köpeprogrammen är inte lika duktiga, inte ens Win-Test som blivit hyfsat populärt hos många.

SO2R kräver att man är noga med skärmningar och hantering av RFI. Men så länge man håller sig borta från QRO så går det ganska bra att köra "lite som man har det" från början.

Hur jag har gjort kan du se här. http://scandinavianhams.se/Contesting/Contestsetup.pdf

Köpeprylar hittar du här. microHAM all for Contesting SO2R Digital Modes and Automation (svensk representant är Vårgårda Radio)
BPF-filter hittar du här: Dunestar Systems

Dunestar har dessutom en Triplexer så man kan köra lågeffekt SO2R till en trebandsbeam.

Ge dig in i SO2R Johan! Det är ett sätt att köra contest utan dötid! Det tar lång tid att lära sig och många långa timmar av träning "off-line" ger resultat. Två konstantenner är bra att ha för att kunna träna i stillhet. Det är väldigt stimulerande körstil.
 
Hej å Tack för svar :)

Skriver på telefon, så blir lite kort. Jag har rätt bra koll på SO2R, men tycker det är för dyrt att bygga upp just nu.

Nu kör jag som So2V i N1MM, alltså en radio, 2 VFO, om någon undrar. Eftersom jag har en multibands Rx antenn så funkar det bra att jaga med andra VFO'n och är väl lite av fattigmans SO2R.

Nu har jag två radio stående o även om jag då inte ofta växlar mellan dem under contest, så vill jag ändå ha möjligheten om något händer. Är dessutom rent allmänt smidigt att kunna växla utan att skruva kontakter, eller ha dubbelt av allt.

Skall kolla igenom ditt mtrl ikväll, Tack :-D

Johan

Ps. Vi hörs väl i helgens Ukrainas contest? har för mig att alla kör alla, om än högre poäng på Ukrainarna.
 
Last edited:
Johan här har du en billig box SO2R Box . Verkar som dom fortfarande tar upp beställning. Byggsats enkel att bygga fungerar perfekt.
 
Hej å Tack för svar :)

Skriver på telefon, så blir lite kort. Jag har rätt bra koll på SO2R, men tycker det är för dyrt att bygga upp just nu.

Nu kör jag som So2V i N1MM, alltså en radio, 2 VFO, om någon undrar. Eftersom jag har en multibands Rx antenn så funkar det bra att jaga med andra VFO'n och är väl lite av fattigmans SO2R.

Nu har jag två radio stående o även om jag då inte växlar mellan under contest, så vill jag ändå ha möjligheten om något händer. Är dessutom rent allmänt smidigt att kunna växla utan att skruva kontakter, eller ha dubbelt av allt.

Skall kolla igenom ditt mtrl ikväll, Tack :-D

Johan

Ps. Vi hörs väl i helgens Ukrainas contest? har för mig att alla kör alla, om än högre poäng på Ukrainarna.

Det här kan man krångla till hur mycket som helst om man vill.

Jag tolkar saken som att det finns minst 2 transceivrar, en sändarantenn och en separat mottagarantenn.

Den eftersträvade funktionen är att få till att bara en uppsättning av högtalare, mikrofon, hörtelefon, PTT och telegrafnyckel ska behövas för hela anläggningen.

En lösning som jag själv skulle använda är att ha en separat mikrofonförstärkare och låta denna driva alla linjeingångar (via "AUX-" eller "ACC"-kontakterna på apparaternas baksida) parallellkopplat.

Telegrafnyckeln är också parallellkopplad för samtliga apparater.

På liknande sätt summeras linjeutgångarna från varje radio ihop till en gemensam hörtelefon/högtalare, gärna via en separat volymkontroll för varje mottagare.

Sändarantennen kopplas via omkopplare eller reläer med en utgång till varje transceiver och det går en även brytkedja igenom så att bara den radio som har sändarantennen inkopplad går att nyckla via PTT, VOX eller telegrafnyckel.

Den separata mottagarantennen, om en sådan finns, kopplas via en splitter till mottagaringången på varje transceiver.

Vill man undvika oväsen eller rundgång i mottagarna medan man sänder, kan detta bäst göras så att man bryter bort linjeutgångarna för de apparater som inte är nycklade under sändningstiden.

Principen kan expanderas till riktigt stora system ifall man önskar det.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Johan här har du en billig box SO2R Box . Verkar som dom fortfarande tar upp beställning. Byggsats enkel att bygga fungerar perfekt.
Hej o Tack! har sett den tidigare men glömde bort var jag hade länken :) Skall maila och se om dom har något köp på gång. Hittar ingen prisinfo alls,så kan ju om inte annat vara kul att höra vad de vill ha. Sedan får vi väl se om dom ärade medlemmarna i Yankee Clipper klubben vill sälja till folk utanför landet av mjölk o honung :D

Johan
 
Last edited:
Det här kan man krångla till hur mycket som helst om man vill.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Jag tycker du lyckas riktigt bra med det Karl-Arne :D Tack i alla fall för svar! alla pusselbitar emottages tacksamt.

Johan
 
Back
Top