Snäll mot min power amplifier !

SM7DSZ

Mr Nisse Nudel
Hi,
Säkert klassisk fråga, som "blötts" många gånger, men ändå: Vad anser experterna om detta?
Låt säga, att du vill köra ca 150W på 80m. Om man då vill vara snäll mot sitt PA, sikta på lång livslängd på rören, Clipperton med 4 zx 572B, hur är lämpligast att köra?
Låg power out från TX:en och full tuning och load på PA:t, eller lite tvärt om: 75W ut från TX:en och låg "load" på PA:t?
Vad är optimalt? När går rören snällast, med hänsyn till livslängden?

//SM7DSZ
 
572B är riktiga arbetshästar så har du allt rätt avstämt och bra rör så behöver du knappast fundera på att sänka effekten för att förlänga livslängden på rören.

//SM6POP
 
Tack för ditt svar. Hade det på känn, att kör man inte på max ofta o länge, så kan man bortse från det. Hörde från någon som har "lillebrorsan" med bara två rör, att han fick byta efter 5-6 år, men vet inte om han kramade max ständigt. Frågan var mest av rent tekniskt intresse, eftersom jag nästan alltid ligger där, 150-200 W när jag använder PA:et.
73//SM7DSZ
 
Generellt (utan att veta hur slutsteget är uppbyggt) så är det anodförlusten och därmed värmen som "sliter" på rören, tillika med katodströmmen, som efterhand kommer att påverka katoden (emissionförmågan), och brantheten. Att utnyttja max förstärkning i steget, dvs mata med så lite man kan för att få önskad uteffekt, tror jag däremot inte påverkar livslängden. Eller adderas ineffekt till uteffekt för att få totala uteffekten?
 
Det som "sliter" på rören är primärt emissionsförlust genom att katoden försämras med tiden. Man brukar räkna med att rör av kvalitetsfabrikat håller minst 10000 drifttimmar med glöden på.

Sedan är det värme som skadar elektroderna ifall de får gå för varma.
I synnerhet styrgallret är känsligt. Därför bör man sträva efter att hålla verkningsgraden uppe, och det gör man genom att snabbt stämma av på maximal effekt till högsta uteffekt inom tillåtna driftdata, och sedan reducera drivningen till den nivå som ger önskad uteffekt. Dessutom blir också linjäriteten vid SSB-drift den bästa vid ett sådant förfarande.

Att stämma av med reducerad "loading" för att minska effekten leder till försämrad linjäritet och något sämre verkningsgrad.
 
Hi,
Säkert klassisk fråga, som "blötts" många gånger, men ändå: Vad anser experterna om detta?
Låt säga, att du vill köra ca 150W på 80m. Om man då vill vara snäll mot sitt PA, sikta på lång livslängd på rören, Clipperton med 4 zx 572B, hur är lämpligast att köra?
Låg power out från TX:en och full tuning och load på PA:t, eller lite tvärt om: 75W ut från TX:en och låg "load" på PA:t?
Vad är optimalt? När går rören snällast, med hänsyn till livslängden?

//SM7DSZ
Men du menar väl att du oftast kör "1500w" på 80m och om du kör lägre input så skulle rören lida mindre.. Att ha en 100w output från tx till slutsteg för att köra 150w är ju meningslöst. Och som du senare skriver, 150-200w när du använder PA.. - Jag kanske missuppfattar det hela!

/Sven.
 
Maximum output power:SSB: 2 KW (PEP input)
CW: 1 KW (input)
Drive power:65-150 W for full output

Enligt spec, saxat ifrån RigPix, för ett sådant Clipperton.

* Det är alltid viktigt att stämma av steget på arbetsfrekvensen samt mot antennen(load). Det är väl heller inte alltid som man behöver kräma på för fullt, men det är upp till hugad att välja..

/Sven.
 
Last edited:
Back
Top