Snart är er nya TV gammal igen!

SM7CZR

Old Member
Knappt har folk kommit till ro med sina nya TV-apparater förrän de behöver bytas ut igen.
De funkar inte när TV-frekvenserna istället skall användas till förmån för mobiltelefoni.
Dålig kommunikation mellan PTS och mobilföretagen? Eller TV-bolagen? Eller vad beror det på?
Denna omläggning får vi konsumenter betala ur egen ficka. För en politiker kostar en ny TV en spottstyver.
För en pensionär är det en stor ekonomisk utmaning att byta TV så ofta.
Varför reagerar inte allmänheten?
Vet dom inte vilka regeringens planer är för att lösa mobiltelefonins vita fläckar?
Är det bara jag som tycker att det är ett j...a sätt? :mad:
http://www.regeringen.se/sb/d/14269/a/235008
 
Last edited:
Nja, det är väl digitalboxen för marknätet (exempelvis Boxer) som behöver bytas, inte TVn.

Om det inte är en plasma-TV förstås ;)

/ Göstha
 
Det spelar väl ingen roll vad det är som behöver bytas, vi konsumenter får ju betala i vilket fall som helst.
För övrigt verkar det ju väldigt galet att man skall byta frekvensområdet för marksänd TV så snart efter det förra bytet!
 
De flesta i likhet med jag har väl kabel-TV så då ligger problemet hos leverantören av kabel-tv tjänsten.
Själv har jag ingen box, Det analoga basutbudet hos comhem räcker mer än väl..
 
Ni som köpt tv senaste året eller insp bar box senaste 2-3 åren behöver inte oroa er då dom redan är klara för t2.
Sen är det så att skiftet ligger 3 år fram, många hinner byta box /tv till dess.
T2 boxar kommer att kunna köpas för ett par hundralappar, tror dom flesta fixar det även om man är pensionär :)
 
Åh nej, min tv har rör, nästa år kommer heltransitoriserade tvs ,
Åh nej, nästa år kommer färg tv, åh nej nästa år kommer kanal två - måste skaffa converter , åh nej nu ska det vara 16x9 .... :)
 
Kan man inte få till en dis-like knapp också?

Den kan man exempelvis trycka på till nedlåtande inlägg.
 
Åh nej, min tv har rör, nästa år kommer heltransitoriserade tvs ,
Åh nej, nästa år kommer färg tv, åh nej nästa år kommer kanal två - måste skaffa converter , åh nej nu ska det vara 16x9 .... :)
...

Dis-like
 
Janne!
Klipp av dig skägget och kom in i 2000-talet.
Trodde att det bara va jag själv som hade en icke T2-box för TV-mottagning.
För lägga upp en investeringsplan för inköp av dylik till omläggningen.
SM5KRI har f.ö. helt rätt.
73 Göran
 
Åh nej, min tv har rör, nästa år kommer heltransitoriserade tvs ,
Åh nej, nästa år kommer färg tv, åh nej nästa år kommer kanal två - måste skaffa converter , åh nej nu ska det vara 16x9 .... :)

Ja själv älskar jag teknik och ser fram emot utveckling och framsteg på det området, men du har rätt, det har alltid funnits bakåtsträvande människor som har hatat utveckling

Min farfars far var en sån gnällig gubbe varje gång det skulle komma något nytt,, likafullt skaffade han både FM radio och TV långt innan sändningar hade kommit igång på orten.

Han ogillade inte ny teknik, han gillade att kverulera....
 
Att TV skulle försvinna från 700MHz bandet har man vetat länge. Däremot har inte tidsplanen varit fastslagen. Nu verkar det som om mobiltelefonjättarnas lobbyister har vunnit över statliga Teracom som sköter utsändningen av marksänd digitaltv. Teracom hade nog räknat med att 700 MHz bandet skulle finnas kvar till åtminstone 2020 men nu har alltså regeringen beslutat att det försvinner till mobiltelefonbolagen redan 2017.

Egentligen är det inte några "nya" frekvenser som kommer till utan det är den nuvarande tekniken DVB-T som kommer att uppgraderas till den dubbelt så effektiva tekniken DVB-T2. Tyvärr krävs i de flesta fall byte av hårdvara om mottagarkretsarna i digitalboxen eller TV:n bara stödjer DVB-T.

Idag sänds redan ett antal kanaler via DVB-T2 i det som man kallar MUX6 och MUX7. Så nu kommer alltså Teracom tvingas skynda på omställningen från DVB-T till DVB-T2 i övriga digitaltvmuxar för att få plats med alla TV-kanaler eftersom några digitaltvfrekvenser försvinner.

73 de Teemu SM0W
 
Back
Top