Söker idé på 80 och ev. 160 meters antenn till mini-tomt

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Hej alla,

Jag sitter och funderar på litet olika alternativ för 80 meter på min lilla tomt. Jag har inga träd, så det mesta av naturligt upphängda dipoler faller bort. Och dessutom är tomten endast 18x18 meter. Så för min del är det att bygga på höjden som gäller!

Jag har ett hyggligt radial-system. Kanske 200-300 meter tråd utlagt från en punkt mitt på tomten åt alla håll. Men eftersom det står ett hus i vägen så är längden inte mer än 4-5 meter åt det hållet, men uppåt 8-10 meter åt andra håll.

Just nu kör jag ca 17-18 meter wire med en 40 meters-trap efter ca 10 meter. Wiren löper längs en 12 meter Spider-påle och viker sen av snett nedåt till skorstenen. Det hela går hyggligt

Nu behöver jag inte köra 40 meter längre så jag skulle kunna koncentrera mig på en ren 80 meters antenn. Möjligen med 160 meter som bonus. Jag inser att jag naturligtvis aldrig kommer att bli en 160 meters big-gun med de här förutsättningarna. Men kan jag få en antenn som går så bra som möjligt på 80 och sen åtminstone går att stämma av på 160 och köra litet EU så är jag nöjd.

Så vad gör man? Höjden är begränsad till 12 meter eftersom jag har en beam på den höjden som måste snurra fritt. Eller egentligen 11 meter för att ha lite marginal. Men det är helt möjligt med ett par extra meter som kan sloopa nedåt till skorstenen.

Base-loaded?
Top-loaded?
Eller något som inte är resonant och använda en tuner?
Såg något i QST för några nummer sedan om en 43 fots pinne med en trafo i botten. Kan det vara nått?

73's
SM0NOR/Ulf
 
Jag har själv en kort vertikal (6m lång) med ett Pi-filter vid basen.
En nödlösning då man som jag har dåligt med utrymme.
Funkar, men plockar in mer noise än en horisontell tråd.
För europakontakter är troligen din nuvarande antenn bäst.
Har du möjlighet att testa en vertikal så gör det för jämförelse.

/ Ingvar
 
Hej Ulf,

En tomt på 18x18m behöver inte vara en begränsning för att få upp en dipol för 80m. Tex den som Roy/Ingvar beskriver i den här tråden: http://www.ham.se/antenner-och-master/15767-antenn-f-r-kommunjakten.html placerad efter en sida med en spiderpåle på var sida får plats

Men den antenn du redan har kanske är bra. Om du bygger vidare på den med en 80m trap och 8m wire till så får du en antenn för 40/80/160.

För 160m kan du även bygga en magnetic loop (tex ARRL HB "A small loop for 160M").

/Arne
 
Last edited:
Uffe Stjärna de SM6APQ.
Hej. En tomt på 18 x 18 m. I ditt fall tror jag att en loop runt huset med 18 m sida vore ett bättre val än en vertikal. 18 x 4 blir ju 72 m, nästan i resonans på 3.7-MHz. Mata med öppen stege - jorda symmetripunkten (mitt emot matningen) och även om loopen sitter på "tvättlinehöjd" får du en "universal-antenn" för hela hf-området.

God luck
Bengt /SM6APQ
 
Hej Uffe!

En ändmatad multibandantenn som jag använt mig av pga liten yta är VK 6 antennen, den fungerarar bra för mig, denna info finns även under "Folkantennen"

VK6-antennen info.
Tyvärr har jag inte några möjligheter att scanna in artiklen från QTC. Det är SM7HJ Folke som beskriver antennen i QTC nr 12 1984 och han hänvisar i sin tur till Ham Radio april 1984 sid 76 Bill Orr W6SAI. Konstruktörerna av antennen är VK6IM och VK6YX. Säkert finns mera info om denna antenn på nätet, nåväl lite info nedan.

Lite kort så består antennen av en baluntrafo, därifrån ca 15 m tråd, därefter en spole på ca 55 varv lindade på ett 22 mm elektrikerrör, inuti röret sitter 6 st motstånd 2,2 K 1 W dessa är parallellkopplade samt även parallellt med spolen, efter spolen kommer en tråd med längden ca 8 m, enligt beskrivning kan man mata baluntrafon med valfri längd på koaxialkabeln.
Vad jag kommer ihåg fick jag justera längden efter spolen för att få ett bra swr på 160 m.
Om koaxialkabeln fungerar som motvikt vet jag inte. I mitt fall är koaxialskärmen och ena lindnigen i balunen jordade på 16 m höjd i masten.
Funktionen kan säkert någon på forumet beskriva.

Mvh Björn
__________________
 
Kan du inte ställa en antenn i ena hörnet av tomten och komma utanför beamens mekaniska räckvidd?
Ett alternativ är ju en trap antenn för 40-160m med avstämda jordplan, se idé i qtc nr 7-8 2010 alternativt min site på sm5mek.se fliken antenner-trådantenner- trådantenner med traps.
Även 4x18m loop verkar som en bra idé.
 
VK6-antennen info.
Tyvärr har jag inte några möjligheter att scanna in artiklen från QTC. Det är SM7HJ Folke som beskriver antennen i QTC nr 12 1984 och han hänvisar i sin tur till Ham Radio april 1984 sid 76 Bill Orr W6SAI. Konstruktörerna av antennen är VK6IM och VK6YX. Säkert finns mera info om denna antenn på nätet, nåväl lite info nedan.

Är det någon som har tillgång till ovanstående artikel, och som har lust att skanna in den?

/Arne
 
Är det någon som har tillgång till ovanstående artikel, och som har lust att skanna in den?

/Arne

HR april 84 sidan 76 under "hamradio techniques"

beskrivs en VK6 broad-band cage antenna. 1.8 till 14Mhz, matas med en bifilärt lindad t-200 som matchningsnät.
 

Attachments

  • vk6.JPG
    vk6.JPG
    67,5 KB · Views: 261
Tack Christer.

Jag såg framför mig en enkeltråd. Det kan väl inte vara samma antenn som Björn beskriver ovan, och som var beskriven i QTC?

Bilden ovan påminner mer om en enbent variant av den "Australian Dipole" som finns beskriven i Technical Topics Juni 1987.

Kan någon innehavare av QTC 12 1984 verifiera om det är samma antenn som beskrivs där?

/Arne
 
Här kommer 3 bilder som visar dels konstruktionen av Austin-Fourie dipolen,
och dels beräknade prestanda.

SWR är normerat till 600 ohm, och på amatörbanden 80 - 10 m understiger SWR 2:1 och verkningsgraden är > 40% på de lägre banden och 70 - 80 % på de högre.

Simuleringen är gjord i EZNEC och försummar markförlusterna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
Som är inlägg nr 27 i denna tråd http://www.ham.se/antenner-och-master/16421-balun-f%F6r-multibanddipol-2.html

Jag har testat både den ovan nämnda ”buren” och Austin-Fourie dipolen, och fann den senare klart överlägsen och betydligt enklare att hantera/montera. Buren är dessutom väldigt tung att labba med.

I orginalinlägget finns en ritning på dipolen som av någon anledning inte följde med i klipp o klistra hanteringen.
 
Den antenn som Björn beskriver, och som var publicerad i QTC 12/84, verkar nästan vara ett ben av Austin-Fourie dipolen's fyra, med med spolen placerad på en annan plats.

Det är intressant om man kan uppnå liknande resultat med 23m istället för Austin-Fourie dipolen's 46m, men jag gissar att "There ain't no such thing as a free lunch" gäller även här, och att man förlorar något.

Vore dock intressant att se QTC-artikeln.

/Arne
 
Jag testade även att låta dipolbenen hänga nedåt efter spolarna, funkade ganska OK, även att dra dipolbenen i ett zick-zack-mönster funkade tämligen OK. Det finns säkert utrymme för experiment att minska utrymmet, men en stor nackdel med "buren" är just vikten och de krav på upphängning det kräver.
 
Back
Top