Söker maströr.

SM0RCL

Well-Known Member
Precis som inlägget antyder.

Söker ett 50mm maströr som är 6m långt. Och självklart ska det vara alu eller rostfritt med tillräcklig väggtjocklek.

Tips emottages tacksamt. Och inga firmor som bara levererar till företag, det har man ju inte.

73 de Kai/SM0RCL

PS: SM0 vore också fördelaktigt.
 
Ståldepån i Lunda industriområde (Spånga) har alurör, eller vad du nu vill ha för material. Oklart dock om de säljer till privatister numera, men ring och hör! Ståldepån - Ståldepån

Jag kör själv med 50 mm alurör 6 meter långt, 2 mm godstjocklek. I det har jag ett 45 rör fastskruvat. Hur stabilt som helst, och betydligt lättare att hantera än konvetionella rör. Du får dock slanta upp en ca: 5-600:- röret + moms. Minns inte på rak arm, och det var rätt många år sedan jag inhandlade rör.

// VDT
 
Ståldepån säljer numera bara till företag :(

Varianten med dubbla rör låter dock vettig, eftersom man vill ha lite tjockare gods. 2mm räcker nog inte, så du har helt rätt lösning på problemet. Tack för tipset dock.

73 de Kai
 
Nej nej, inte så. Jag har ett rör på 50 mm som är 5 meter långt och ett på 45 mm. ca 3.5 meter långt som är nedskjutet en halvmeter i det stora röret. Teleskopiskt alltså, totalt ca:8 meter. Håller fint med 2 mm godstjocklek i de dimensionerna. Men det finns även alurör i 5 mm. godstjocklek om du vill ha grövre. Beror ju helt på vad du tänkt belasta spektaklet med. Själv har jag ju bara vertikaler.

Borde finnas åf åt Ståldepån som kan sälja åt dig. Jag har bland annat köpt av Uppsala Handelsstål, men det ligger ju utanför SM0, dessutom har de ej aluminium på lager, men tar hem på beställning. Fast jag ska inte svära på att de säljer till privatister på beställning heller iofs..
 
Jag knatade in på en lokal mekanisk verkstad och bad dem beställa åt mig. De sysslar med alla möjliga slags specialmaskiner och kunde beställa med ganska bra rabatt. Det är "några" år sedan, så jag kommer inte ihåg var dom beställde det.
Är man bara trevlig så brukar man få hjälp trots att man är privatperson och inte kommer att ge företaget några inkomster. Det är ju människor som driver företagen....
Jag köpte ett 5 meter långt 50mm rör med 5mm gods. Det krävs nog ganska rejäla saker. Med en 4 el. "kortvågsbeam" och 2 st. 9 el. Yagi för 2m så såg röret ut som en spaghetti när det stormade. Men det höll.


Image-17.jpg
 
Back
Top