Söker tips: Förvaring labbsladdar

SM2OWW

Well-Known Member
Någon som har tips på smarta sätt för att förvara olika typer av labbsladdar så att det blir lätt att hålla ordning, överskådligt samt praktisk, hembygge eller köpes?

Som jag har det nu så ligger några i olika lådor, några är lindade ihop till "små ringar" som hänger på krokar och andra ligger under en massa saker så dom hittar jag inte... :rolleyes:
 
Jo, påsar och olika lådor kör jag med, men det är just det där när man sitter och labbar och bara vill sträcka sig efter en sladd och ta den utan att behöva packa upp påsar, lådor eller att det att det ska följa med femtioelva andra sladdar... :oops:

Hållaren på Conrad såg vettig ut! Får nog bli ett par sådana för dom vanligast använda sladdarna.
 
Min första labbsladdhållare bestod av en spånplatta 10x30cm som var klädd med en lika stor bit av tunn aluminiumplåt.
I denna "kompositplatta" hade jag borrat massor av 4mm hål som passar labbpropparna.
Sen var det bara att skruva upp plattan på väggen intill labbplatsen.
 
Jag har en liknande den XUN tipsade om men där man kan ställa bredden på slitsarna. Perfekt vid mekbänken då en och annan koaxmätkabel hänger där. I samma ställ som bananisar och annat.
 
Platta med massa hål i minns jag från skolan. Men idag så faller det lite på att man har olika varianter av säkerhetssladdar, fast skydd över stiftet alternativt ett skydd som styrs tillbaka, samt att man ju så klart även har en del gamla icke-säkerhetssladdar. Klart att det skulle gå ha några olika varianter på plattornas hål...

Ställbar bredd låter som en bra lösning, har ju olika diameter på sladdar (koaxer) och såväl små som lite större "proppar" i änden på sladdarna.
 
En rad med handdukskrokar, klädkrokar eller en stående klädhängare på fot brukar bli samlingsutrymme för mina sladdar av olika slag. Då spelar diameter eller kontakttyp ingen roll och det är enkelt att ta en sladd i taget från "lagret". I och med att man hänger dem "på mitten" får även rätt långa sladdar plats. I vissa fall blir det fråga om att samköra med ordinarie last (kläder...) men det är sällan ett problem. Dessutom slipper man vikning intill kontakten (hålplatta) eller draglast i kontakten ("gaffelmodell").
 
Jag vill bara påpeka att koaxialkablar inte mår bra av att hänga så. Om nu någon skulle få för sig att göra det.
Det är ju alldeles rätt. Det är väl nån minsta böjningsradie som inte ska underskridas. Jag var tvungen att ta en titt i kabelstället, men de korta "patchkablar" jag hängt där verkar styva nog att inte böjas för tvärt. Långa koaxer lägger man väl oftast upp i ringar med x antal varv.
 
Back
Top