Söker tips på parabolreflektor till ultraljudsmikrofon

Hej Lars,

Roligt att det fungerade så bra med lågpris reflektorn. Kan vi förvänta oss en liten byggbeskrivning i QTC när du blir fullt färdig?

73 de SM4IHY
Gunnar
 
Kul. Har själv funderat på en dylik för att jaga gnistor, men har inte kommit till skott.
Var har du köpt piezoelementet?
 
BRF de KYH
På Electrokit.se - se inlägg #6 längre upp i tråden.

IHY de KYH
Den länken på beskrivning jag lagt in ovan var ju fel... men funkar den oxo.

Skulle vara denna byggbeskrivning som finns på Google.
Googla "Arrl Ultrasonic_pinpointer.pdf". Första träffen kan laddas ned.
Tänker inte översätta i QTC.
 
Kul att det funkar fint SM3KYH, vid 40 kHz är våglängden c:a 8,5 mm och därmed är parabolen MYCKET stor. Och du får god förstärkning och bra riktverkan.
Ultraljud är intressant.

Motsvarnde parabol för VHF, på 145 MHz skulle bli enorm! Omkring 60 metrer i diameter.

Nästa steg är att göra en sändare, dvs med högtalare och modulera DSB eller AM och se hur långt det går att höras en sådan.

Lyssna på små insekter och fladdermöss i sommar

de
FPD
 
VA?

Kul att det funkar fint SM3KYH, vid 40 kHz är våglängden c:a 8,5 mm och därmed är parabolen MYCKET stor. Och du får god förstärkning och bra riktverkan.
...
de
FPD
Hej Roy
Nu fattar jag noll?:confused:
Vilken våglängd menar du?
Om förklaring utbedes.

Själv får jag det till att bli sisådär 7500m våglängd vid 40 kHz.
(formel 300/f[MHz] ger våglängd i meter)
300/0,04=7500m
 
Det är den mekaniska våglängden i luft som avses,
och den beräknas också som c/f, fast c = ljudhastigheten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Våghastigeten i luft för ljud är c:a 340 m per sekund
Och vi räknar i Hz.

Således 340 / 40 000 Hz = 0,0085 meter
Så när vi lyssnar på Morse vid 600 Hz kommer vågor med våglängden 340 / 600 Hz = 0,56 meter ut ur vår högtalare.


Den mycekt korta våglängden vid UL ger en massa andra kul effeter som bl.a. nyttjas vi undervattensradar, sonarsystem etc

de
FPD

de
FPD
 
Loben är cirka 70*våglängden/diametern på parabolen. Ex 9 mm våglängd, 300 mm diameter => 2 grader ungefär. Smalt var det!
 
Ultraljud handlar det om här.
Ljudet rör sig med 340 m/s ca som bekant.

340 m/s / 40 000 Hz = 0,0085 m (8,5 mm)
 
Återkommer när jag testat på en "känd" isolator för att förmedla intrycken.

Angående mindre kan, som någon föreslog ovan, leksaker typ "spionmikrofon" säkert användas. Köpte en sån på gallerian mitt i Norrköping. Byta från elektret-mick till transducer och annan elektronik så funkar den troligen utmärkt. Den hette Master Spy, har inbyggd kikare och hållare för en lampa som antagligen ska lysa med smal stråle. Alltså klar förutom ultraljudet.

Ska ta och skicka efter en till ultraljudsmick och sätta i den så kan jag jämföra.
 
ang ultraljudsmikrofoner:
är det samma "transducer" som används både för RX och för TX?

/Micke
 
Back
Top