Söker tips: portabel paddel

Jag använder Palm Mini paddel hemma (tidigare oxå portabelt) samt Palm Pico paddel portabelt. Gillar starkt att "finmekaniken" kan skjutas in höljet när man inte anväder paddeln, tex vid transport. Det är väl inte världens mest avacerade paddlar men duger för mig. som inte kör i superfart., speciellt vid portablekörning. Tyvvärr tillverkas de inte längre, tror den tyske tillverkaren gått i pension, men det går kanske att få tag i dem på begagnatmarknaden.
72/73 de p-a.

Länk: https://www.morseexpress.com/palm/
 
Jag använder Palm Mini paddel hemma (tidigare oxå portabelt) samt Palm Pico paddel portabelt. Gillar starkt att "finmekaniken" kan skjutas in höljet när man inte anväder paddeln, tex vid transport. Det är väl inte världens mest avacerade paddlar men duger för mig. som inte kör i superfart., speciellt vid portablekörning. Tyvvärr tillverkas de inte längre, tror den tyske tillverkaren gått i pension, men det går kanske att få tag i dem på begagnatmarknaden.
72/73 de p-a.

Länk: https://www.morseexpress.com/palm/
Jag tittade på dem först men de är som sagt svåra att få tag på.
 
Om du har tillgång till en 3D-skrivare så finns ju det alternativet med:
 
Jag har kikat på American Morses byggsatser, men jag blev inget av det då. Det här med "portabla paddlar" är ju en djungel (pris, kvalitet, tillgänglighet, tycke och smak) , men jag fastnade till sist för "UMPP-paddeln" från GM0EUL.


Den kanske är i minsta laget, men har fungerat bra på några SMFF-aktiveringar. Nu hänger det på operatören att öva upp farten. :)

73 de SM0SSJ
 

Attachments

  • 20211030_110810 (2).jpg
    20211030_110810 (2).jpg
    1,5 MB · Views: 24
Hej BJL, jag har provat lite olika varianter. Att 3d-printa en Palm-kopia som tyvärr är/blev ganska känslig med få justeringsmöjligheter.
Provat rena cw-nycklar modell mindre.

På senare tid har jag dock sett att GHD har en paddel som lika Palm är inskjutbar. Finns på Vibroplex hemsida. Vet dock inte hur bra denna är.

73/UDB
Micke
 
Back
Top