Söker tips/råd ang receiver för HF.

alamiva

Member
Jag är "nybörjare" på kortvåg. Kan du hjälpa mig?

Har en bra station för 2/70 som jag kör varje dag,
men saknar möjligheten att ratta LSB/USB. En ren
mottagare är det jag söker i första hand nu. Tips?

Kanske någon här som har något stående, till salu?
I första hand är det en mottagare jag söker, men...
även en bra begagnad HF kanske vore lösningen.

P.g.a stora/långa antenner vill jag egentligen inte
lägga ner för mycket pengar på HF, eftersom det
oftast kräver en ganska stor investering med all
den kringutrustning som krävs för att kunna köra.

mvh/ alamiva
 
alamiva said:
Jag är "nybörjare" på kortvåg. Kan du hjälpa mig?

Har en bra station för 2/70 som jag kör varje dag,
men saknar möjligheten att ratta LSB/USB. En ren
mottagare är det jag söker i första hand nu. Tips?

Kanske någon här som har något stående, till salu?
I första hand är det en mottagare jag söker, men...
även en bra begagnad HF kanske vore lösningen.

P.g.a stora/långa antenner vill jag egentligen inte
lägga ner för mycket pengar på HF, eftersom det
oftast kräver en ganska stor investering med all
den kringutrustning som krävs för att kunna köra.

mvh/ alamiva
Hejsan! kul att du fått ett sådant intresse!

Det där med billigt är nog inte så lätt nuförtiden om man vill ha alla band på kortvågen samt även flera olika modulationstyper.

Vill du bara komma igång på något band med minsta möjliga investering så rekommenderar jag någon gammal 10meter mobilstation och någon väldigt enkel trådantenn eller vertikal.

Det är relativt lugnt där just nu men lite öppningar att passa på (lyssnade i helgen och kl1300 lokal tid öppnade det hos mig) Framåt våren så kör du hur mkt som helst och när solfläckarna kommit upp igen så är det helt otroligt med signaler från hela världen.

Antennfientligt? bygg upp någon trådantenn med lite riktverkan mot favoritkontinenten någonstans ute i skogen och åk ut en fin dag och kör lite mobilt,,,,

73 lycka till Håkan SM7WSJ
 
Tack!

SM7WSJ said:
Hejsan! kul att du fått ett sådant intresse!

Det där med billigt är nog inte så lätt nuförtiden om man vill ha alla band på kortvågen samt även flera olika modulationstyper.

Vill du bara komma igång på något band med minsta möjliga investering så rekommenderar jag någon gammal 10meter mobilstation och någon väldigt enkel trådantenn eller vertikal.

Det är relativt lugnt där just nu men lite öppningar att passa på (lyssnade i helgen och kl1300 lokal tid öppnade det hos mig) Framåt våren så kör du hur mkt som helst och när solfläckarna kommit upp igen så är det helt otroligt med signaler från hela världen.

Antennfientligt? bygg upp någon trådantenn med lite riktverkan mot favoritkontinenten någonstans ute i skogen och åk ut en fin dag och kör lite mobilt,,,,

73 lycka till Håkan SM7WSJ


10 meter är en billig och lättanskaffad lösning, så det tål att tänka på.
Samtidigt drar det åt 80 meter, där många av mina compadres ligger.
Får väl se om jag skaffar något transportabelt, en lockande tanke att
ge sig ut, bort från alla störningar. Köra QRP från strandkanten, och
bara sitta där och pilla på rattarna... Får kanske investera lite mer än
jag hade tänkt, och leta upp en HF för 13.8 V Tack för dina tips Håkan!

73´s /alamiva
 
10m må vara billigt just nu men som sagt tidigare, just nu finns det inte mycket att köra.
Lyckades i helgen endast köra 5 QSO på 10m - Italien, Jugoslavien, Kroatsien och Slovenien.
De kördes med en multibandsantenn från 10-40m så en antenn enbart anpassad för 10m hade gått bättre då man förlorar mycket i alla traps.
Dock, det finns att köra, bara inte varje dag. Har enbart i år kört 49 länder på 10m i alla kontinenter utom sydamerika med enbart en 3 elements yagi för 10-15-20. Sen morsekravet släpptes och vi "T-certare" fick tillgång till kortvågen för ca 1 och ½ år sedan 72 länder i alla kontinenter. Då får man komma ihåg att jag inte är en person som ligger på 10m konstant och lyssnar efter öppningar utan jag har mest kört där sporadiskt i tester alternativt lyssnat efter konditioner på 11m där det är mer aktivitet. Jag är heller tyvärr inte lika flitig vid radion som jag skulle kunna vara. Det finns alltså nog väldigt mycket mer att köra enbart på 10m än vad man tror.

Du kan få en hyffsad begagnad 10m mobilrigg för ca 2-3 KKr typ en President Lincoln men för ca 3-4,5 KKr kan du lika gärna få en Yaesu 440 eller liknande som täcker alla banden och dessutom ger dig 100W. Det kan bli ganska mycket bruslyssnande om du bara ska hålla dig till 10m. Tro mig, jag har ägnat mig mycket åt 6m vilket är 98% bruslyssnande vilket inte är så värst kul i längden.

Du skriver att du inte vill ha stora antenner men är ändå mest intresserad av 80m? Det förstår jag inte riktigt efter som 80m kräver stora antenner. En enkel dipol kräver ju 40m längd vilket kan kortas ned om man gör den i inverterat-V format. Den tar ändå ganska stor plats.
Gör man dessutom en dipol som bör man få upp den på ganska bra höjd för att få en bra verkningsgrad om du inte bara är intresserad av att prata lokalt så klart.

Ta du en funderare och lycka till på kortvågen, det är gôrskôj.

73 de Magnus SM6WET i Falköping
 
Back
Top