Sökes byggbeskrivning 2m slutsteg 28V DC

Ingemar

Well-Known Member
Hej

Jag är på jakt efter en byggbeskrivning för ett slutsteg för 2 meter
som drivs med 28 volt.

Det får gärna vara lite kräm i uteffekten så att man får ut 100W vid
10W in.

73 de SA2AVU
 
i ett av de senaste numren av DUBUS finns en komplett artikel på det du frågar efter. Ett 2m PA som borde vara applicerbart många likartade mosfets

Varför just 24V?
 
Den ska sitta fast monterad i radioskåpet på min terrängbil 13 som har 24v elsystem.

Då kan jag köra radion på låg effekt och driva den med en DC/DC konverter för 24v till 12v.
 
..för att bara nämna några 144MHz 100W >24VDC slutstegsbyggen,
utöver det i DUBUS....

RSGB´s Radio Communications Handbook 8th ed. har två varianter, en resp två transistors steg. (av YU1AW) i kapitlet finns ett antal val av transistorer att göra (äldre/nyare) mellan 13.8-50V och beroende på transistor finns riktvärden för komponenter i stegen.
eller sök på "yu1aw" egna websiter

Sen har OZ2OE en hemsida med ett 100W 28V artikel online,
sök på "OZ2OE"

Eller F6ETI´s 100W 26V 2m steg som fanns i en kort artikel i RadCOM aug 2000,
sök på "F6ETI" så hittar man även hans steg on-line.

osv osv.....
 
YU1AW har en sida med alla möjliga slutsteg för VHF-UHF. Allt är väl genomtänkt och fungerande. Jag byggde hans 2-metersversion med 2xGi7b, och den funkade "right out of the box"....

Home
 
Last edited:
Tack för tipsen, nu måste jag bara hitta några MRF174 eller MRF317 till rätt pris, jag googlade lite och MRF174 verkar kosta ungefär hälften av MRF317.
 
eller ta spåret utanför 100W-fåran: skaffa en något mindre transistor
dom är klart billigare, se t.ex MRF316/MRF173 (80Watt) eller ännu mindre t.ex 60W

hur stor är skillnaden i verklig prestanda mellan 100 resp 80W ?

mitt 2m hemskruvade-PA har 2SK1310 (+50V)
 
SM7UYJ PA för 2m är att rekommendera.
Men annars är det ju inte speciellt besvärligt att "stabba" ner 24 v till 13,8 Volt.
på med ett gäng 2N3055 så får du en del A också.

// Freddy / SM7WDG
 
Back
Top