SÖKES: Ritning på Quad antenn.

sluggo

Well-Known Member
Hejsan.
Vore tacksam om du har någon site att rekommendera eller om du möjligen själv har någon ritning på mått på en Quad antenn.
Hade tänkt bygga en 3 eller 4el quad på 40,20,15 och 10m.
Tacksam för svar. Skicka gärna svar direkt till mig på:
erlahl@lidkoping.org
73 de Erland SM6KTC
 
sluggo said:
Hejsan.
Vore tacksam om du har någon site att rekommendera eller om du möjligen själv har någon ritning på mått på en Quad antenn.
Hade tänkt bygga en 3 eller 4el quad på 40,20,15 och 10m.
Tacksam för svar. Skicka gärna svar direkt till mig på:
erlahl@lidkoping.org
73 de Erland SM6KTC

Hej, det finns mått och bilder på (dock utan 40m quad element)
http://www.iol.ie/~bravo/Cubical%20Quad.htm
De flesta nöjer sig med att använda en "vikt dipol" på 40m medan
de högre banden har ett quad element, man slipper då ha spridare som
är långa nog för ett 40m quad element.
Ämnet har delvis varit upp tidigare, se en bit ner i texten:
http://ham.se/archive/index.php/t-117.html

/Christer
 
Svar till Crister

SM0NCL said:
Hej, det finns mått och bilder på (dock utan 40m quad element)
http://www.iol.ie/~bravo/Cubical%20Quad.htm
De flesta nöjer sig med att använda en "vikt dipol" på 40m medan
de högre banden har ett quad element, man slipper då ha spridare som
är långa nog för ett 40m quad element.
Ämnet har delvis varit upp tidigare, se en bit ner i texten:
http://ham.se/archive/index.php/t-117.html

/Christer

Hej Christer. Tack för ditt svar. Du har helt rätt, är tyvärr ganska "hastig" utav mig ibland. Vid närmare eftertanke så blir ju spridarna otroliga och bomlängden drygt 10m lång ungefär, med enbart 2st. el. på 40m bandet. (önsketänkande mer än en realitet) Varje sida blir ju 10m....Vill ju inte bli ovän med ALLA grannar... :)
Har tänkt om ang. detta och försöker vara realistisk med banden 20,17,15 och 10m istället.
Då får jag en bomlängd på ca 7,8m om jag har 3el. på 20m bandet. Sedan kan man ju ladda på med flera ju högre frekvensen blir.
Skall kolla länken Christer, samt kolla på andra inlägg som redan finns.
Det kommer att kosta en slant detta förstår jag.....4st koaxreläer 50 ohm 12V spole med liten dämpning på 10m, sedan bör de klara 1.5kW för att vara på den säkra sidan.
73 de Erland SM6KTC
 
sluggo said:
Hej Christer. Tack för ditt svar. Du har helt rätt, är tyvärr ganska "hastig" utav mig ibland. Vid närmare eftertanke så blir ju spridarna otroliga och bomlängden drygt 10m lång ungefär, med enbart 2st. el. på 40m bandet. (önsketänkande mer än en realitet) Varje sida blir ju 10m....Vill ju inte bli ovän med ALLA grannar... :)
Har tänkt om ang. detta och försöker vara realistisk med banden 20,17,15 och 10m istället.
Då får jag en bomlängd på ca 7,8m om jag har 3el. på 20m bandet. Sedan kan man ju ladda på med flera ju högre frekvensen blir.
Skall kolla länken Christer, samt kolla på andra inlägg som redan finns.
Det kommer att kosta en slant detta förstår jag.....4st koaxreläer 50 ohm 12V spole med liten dämpning på 10m, sedan bör de klara 1.5kW för att vara på den säkra sidan.
73 de Erland SM6KTC

Erland!
2el på 40 ser inte så hemskt ut när det väl är i luften.

Att satsa på 20,17,15 o 10, ja, då är det lika bra att ha med 12m från början.

Skit i koaxreläerna. - Skaffa bandpassfilter iställe och dra en koax till varje drivelement så kan du köra SO2R på samma antenn.

Har sett ett uträkningsprogram i html format någonstans.....
Letar, letar o letar. sådär hittade den:
http://www.softcom.net/users/kd6dks/quad.html

Här kan du lätt räkna ut bomlängder spridarlängder och trådlängder, ange bara frekvensen

73 Magnus
 
40m & matning

Utan kranbil och hjälpmast är det mycket besvärligt att montera & trimma en 40m quad,
väl på plats kommer man inte åt alla elementen eller matningspunkten. På en 40m mast ser iofs antennen inte så stor ut, men sätter man den temporärt på en 12m mast inser man vilka problem man står inför.
Matning, färdig "köpekoaxswitchbox" med t.ex 5 uttag och fjärrstyrning, ingen raketforskning direkt men man slipper kostnaden för 3st 7/8 eller 1/2 matarkablar samt koaxkontakter.
Ska man göra hembyggda BPF för 1.5kW med köpekondensatorer blir det mycket dyrt,
alternativet är koaxbaserade filter dock besvärliga att trimma.

100W och yagi ;)

/Christer
 
Last edited:
Jag har själv aldrig monterat en quad men jag tror på dig, det är säkert besvärligt att montera en quad överhuvudtaget. Om man inte har krambil, skylift, slädmast eller kombination av dessa.

Har sett en antenn som de har på Vårgårda Radio i Vårgårda (Var annars). Det är en Quad som har 4 element på 10,12,15,20 och de 2 yttre elementen, alltså reflektor och 2a director har extra långa spridare så där sitter alltså 2el på 40m.
Är lite osäker men tror inte att masten är mer än 12m och så några meter maströr. Antennen ser faktiskt inte ut som ett monster och enligt Bengt SM6FUD så går antennen riktigt bra.
Fördelen med Quad mot Yagi är ju att man inte behöver ha samma höjd över baken i jämförelse för att få en låg strålningsvinkel mot DX.

7/8" och ½" kabel är väl att ta i. Det är klart att det beror ju på hur långt bort antennen är från Riggen men är det 30m eller under skulle jag nöjja mig med RG8, RG213, H-100, H-1000 eller Ecoflex. Har man längre avstånd så kan man ju göra stege av RG-58 och på så vis kan man dra långa avstånd med stege som man kan gräva ned utan större förluster.

SO2R är något som kommer, man har hållit på med det i ganska så många år men nu verkar folk få upp ögonen för det. Bland dem som är vana och kör tex RTTY finns det idag de som kör SO3R och SO4R.

Erland, ska du satsa så gör det så att du inte ångrar dig efter. Tänk efter vad du funderar på att bygga ut eller grejja med i framtiden. Hade jag vetat att jag ville köra SO2R så hade jag satt upp en 2el Quad och inte en 3bands yagi. Ska jag byta idag så blir det ett himla bök och pengar har jag kastat i sjön.

73 Magnus
 
Jag skulle nog föreslå att man matar varje drivet element på Quadden med en separat matningskabel. Dessa leder man sedan via spridaren och bommen och en bit ner på masten. Där bygger man en egen reläburk som kan switcha in rätt "band" på antennen. Från reläburken drar man sedan en grövre kabel till shacket. Vill man i framtiden börja köra SO2R kan man med enkelhet modifiera reläburken uppe i masten och dra upp en feeder till, det räcker med 2.

Att använda koaxreläer på HF är nog lite "overkill" förlusterna är så försumbara att man kan använda vilka reläer somhelst bara de tål strömmen. Men ett 10 A relä med 3mm plattavstånd pallar gott våra effekter, det går nog tom att hotswitcha.

För att vidare förkovra sig i ämnet, man bör vara nogrannt påläst om man ska bygga en quad, så kan man läsa i ARRLs Antenna handbook, men framförallt i SSAs antennkompendium, där finns en stor mängd byggbeskrivningar på Quaddar. Den går att beställa som pärm eller CDrom från kansliet.

"Att bygga en Quad är lätt, att få den att sitta uppe är svårt"

73 de Teemu SM0WKA
 
TACK GRABBAR för era kommenttarer.

SMØWKA said:
Jag skulle nog föreslå att man matar varje drivet element på Quadden med en separat matningskabel. Dessa leder man sedan via spridaren och bommen och en bit ner på masten. Där bygger man en egen reläburk som kan switcha in rätt "band" på antennen. Från reläburken drar man sedan en grövre kabel till shacket. Vill man i framtiden börja köra SO2R kan man med enkelhet modifiera reläburken uppe i masten och dra upp en feeder till, det räcker med 2.

Att använda koaxreläer på HF är nog lite "overkill" förlusterna är så försumbara att man kan använda vilka reläer somhelst bara de tål strömmen. Men ett 10 A relä med 3mm plattavstånd pallar gott våra effekter, det går nog tom att hotswitcha.

För att vidare förkovra sig i ämnet, man bör vara nogrannt påläst om man ska bygga en quad, så kan man läsa i ARRLs Antenna handbook, men framförallt i SSAs antennkompendium, där finns en stor mängd byggbeskrivningar på Quaddar. Den går att beställa som pärm eller CDrom från kansliet.

"Att bygga en Quad är lätt, att få den att sitta uppe är svårt"

73 de Teemu SM0WKA

HEJ ALLA SOM HAR GJORT INLÄGG och alla andra.
Bra med synpunkter så man inte åker i någon fälla. Detta med att kunna använda vanliga reläer på HF vore ju toppen!! Vanliga ljusreläer på 30A för bilar kostar inte många kronor.
Det skulle jag vilja ha lite mer synpunkter på!!!
i övrigt har jag fått kött på benen ang. det ev. bygget i sommar då min mast kommer upp. Bra att vara ute i god tid.
KOLLA MIN NYA RUBRIK "ANTENNERS VÅGUTBREDNING?"
73 de Erland SM6KTC
 
Back
Top