Sökes schema till ett Svebry 20 A nätaggregat

SM0YDO

Well-Known Member
Sökes ett schema och fönster till Voltmetern på bilden

mvh sm0ydo

Aggregatet är trasigt på något vis vad jag vet men jag tycker att det finns förbättrings potential på det idag
med filter ellyt och bättre likriktar dioder typ MUR 3020
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 47
Last edited:
Har för mig att det bygger på en 7812 krets och enklase 2N3055:eek:r.
Det kan du nog se om du kollar kretsen.
Nätet är fullt av appar på LM7812 med högre ström eller LM7812 with hi current, increased power eller likande.
Finns några olika metoder at sätta 2 - 5 st 2N3055 på en sådan stab. Ofta en eller två dioder på jordpinnen på 7812:an för att få upp spänningen motsvarande tappet i sluttransistorerna.

SM4FPD
 
Jag har det ståendes bredvid mig på golvet och det stinker sigarrett rök om det och en av nitningarna
till Trafon med nitbricka är borta så Trafon sitter bara fast i tre hörn
funderade på att byta ut ellytarna till min Vita Rifa 47000 uF 40 V istället hittade
den för en spotstyver på Tradera och enligt säljaren så trodde han att den var ny
hursomhelst har provat att mäta capacitansen med en digital mätare och den
verkade att stämma

LM7812 lär väll finnas i T03 pinout jag tror att jag har köpt sådanna ifrån Bhiab när Bo Hellström höll på
i Norrtälje
 
Lite underligt om man skulle reglera på negativa sidan, men kanske det är så??
Koningarna är knappst utslitna, de är ju inte mer än 20 år gammalt. det är ju annorlunda med äldre träradio och amerikanska plåtradio som kan var 50 - 60 år gamla och dåtidens eleketrolyter ville gärna torka.
Men inte fel att kontrollera dem.

Att se till elesäkerheten däremot kan var bra.
Se till att det har en jordad sladd för 230 V AC.
Se till att nätladen är godkänd och tål över 100 C, så den inte smälter om den ligger an mot kylaren.
Se till att gulgrön är ansluten till höljets alla delar, det räcker inte med att tro att skruvarna förbinder delarna.
Se till att öppna trådar som bär nätspänning är dubbelsísoleade, dvs har en extra slang av värmetålig plast eller systoflex utanpå.
Se till att gulgrön är så lång att om man snubblar på nätsladden skall den slitas loss sist.
Se till att trådar som bär 230 V är najade så de inte kan hman snett och ligga an mot något som blir varmt.
Se till att nätströmmen verkligen bryts med en tvåpolig stömbrytare som är S-märkt eller CE-märkt.
En ev nätsäkrning skall sitta i en S-märkt, eller CE-märkt säkringshållare, endat 5 x 20 mm finsäkringar är godkända.
Förmodligen använde SVEBRY sin transformator med separerade prim och sek-lindningar, man se det som seprata sektioner på trafon.

Jag brukar löda in ett VDR motstånd över primärspänningen som åskskydd. Ett 20 mm 350 V typ. Löds närmast transformatorn, så att säkringen löser ut vid överspänning om VDR leder vid överspänningstransienter från åska..

Man kan även sätta ett VDR-motstånd över 13,8 V polskurvarna, 20 mm 16 - 20 V typ. För att skydda mot åska och överspänningstransienter.

SM4FPD
 
Ja regleringen sker på minussidan med en regulator av 7912 typ.

Detta medför att 2N3055 kan monteras direkt mot kylflänsen. Chassiet blir då reglerad minus i kretsen. Transistorernas emittrar går sedan till den oreglerade minuspolen i likriktarkretsen.

Reglerkretsen klarar att lämna 2A ut till bas på de fem 2N3055 som sitter där.

2A räcker ibland inte till för att hålla utspänningen stabil på 20A aggregaten. Detta beroende på att flera olika fabrikat av 2N3055 har en mycket låg hfe vid den aktuella utströmmen.

En relativt enkel modd man då kan utföra är att koppla om så att reglerkretsen driver en av de fem 2N3055 transistorerna.
Denna transistor får sedan ge basström till de fyra återstående transistorerna.

Ofta inträffar en kedjereaktion som blåser allt i reglerkretsen när ett sådant aggregat går sönder.

Det är därför lika bra att byta likriktarbrygga, reglerkrets och de fem 2N3055 transistorerna när man ändå har skruvat isär kylflänsarna.

Som Roy skriver är det bra att kolla att nätsladden inte har torkat. Det är även bra kolla att ingen tidigare ägare har modda aggregatet så att det går att komma åt ledare med 230V genom kylhålen.

Lycka till med reparation och renovering.

73 de SM7NTJ Lorentz

edit, kolon följt av o ersatt med text då det annars tolkades som en smile
 
Det lär då betyda att minus 13,8 V är anslutet till chassit och därmed gulgrön.
Jag ställde en fråag i en annan trpåd vad ni tycker om detta.
Många nätagg har just dennna koppling, andra inte, och sekundärspänningen är helt flytande från elnätsjord.

För något år sedan byggde jag nya labbarggrgat, 0 - 30 V 0,003 - 3 A
Jag fann ganska snart at de var en nackdel att ha sekundärens minus ansluen till skyddsjord.
Men det gäller just labbaggregat som man ibland vill seriekoppla eller använda båda för +-matning av byggen.

Ur åskskyddsynpunkt menar jag att det inte är en bra ide att koppla ihop elnätes skyddsjord med riggens chassi.

Så vad tycker forumet att koppla ihop gulgrön med minus 13,8 V?

SM4FPD
 
Här är reglerkretsen bortklippt tog några bilder av den delen men det är en 7912 som sitter där och sex 2N3055 som
sitter direkt i kylflänsarna men den ena skruven till transistorn är isolerad
 

Attachments

  • 74F30BE6-606E-4391-BE87-BED971E53689.jpeg
    74F30BE6-606E-4391-BE87-BED971E53689.jpeg
    1 MB · Views: 48
  • 428369B4-F425-4D75-9876-7B24031994D5.jpeg
    428369B4-F425-4D75-9876-7B24031994D5.jpeg
    1,3 MB · Views: 45
  • EDC887EE-1AFE-4B5E-8056-BB1D5C2BA416.jpeg
    EDC887EE-1AFE-4B5E-8056-BB1D5C2BA416.jpeg
    1,2 MB · Views: 45
Med ledning av vad du ser är det enkelt att själv rita ett schema.
Underligt dock att det finns isolation på ena skruven på 2N3055:eek:rnat?
Du kan oxo motståndsmäta om det är kontkt mellan minus och höljet.

SM4FPD
 
Den isolerade skruven används som kopplingspunkt och fäste för utjämningsmotstånden.
Första bilden visar de två fasta motstånd som justerar utspänningen på aggregatet till 13,5V.
Ser att jag skrev fel antal 2N3055 i förra inlägget.
Mina är ombyggda så att en transistor driver de resterande.

När du monterar ihop allt igen kom då ihåg vad som är plus och minus till transistorerna eftersom serieregleringen i den här konstruktionen sitter i minuskedjan.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tycker inte om alls!
Minuspolen är vanligen jordad inuti radioapparaten. Radions hölje är ofta jordat till någon sorts jord, kanske via någon koaxkabel som jordats via antenn i någon mast.
Har man då inte anslutit radioapparaten till skyddsjord - samma som i 12V aggregatet - då blir radions hölje en ledare i en potentialutjämning mellan skyddsjorden på inkommande el och mastens jord. Tänk ojordad vhf-radio till gammamatchad yagi i jordad mast.
Självklart ska 12V aggregatet skyddsjordas. Men 12V ut ska flyta utan jordreferens i aggregatet. Den sätts i radion.
 
Hej, ser ut som den använder sig av vad som kallas "UpsideDown" matning där negativ sida sitter i chassit vilket gör att man kan förenkla bygget och minimera antal sladdar som går till 3055: orna.
 

Attachments

  • UpsideDown.png
    UpsideDown.png
    12,3 KB · Views: 89
Tack för alla svar .Är det bra om man isolerar dom två kylflänsarna som sitter i en slaggs sandwich konstruktion
ifrån resten av lådan med plast distanser och bara kopplar minus till flänsarna eller .

Går det att ersätta den gula 6 mm2 rk ledningen med någonting annat som är flexiblare eller ?

och man kanske skulle kunna klämma dit ett internt nätfilter typ schaffner eller ?
 
Jag har ett Svebry, 30 A agg som jag haft i ca 35 år. Det har aldrig (peppar peppar) varit några fel på det :). Trots att man tidvis kunna steka ägg på det. Men man borde kanske göra en "service". Har ju lite dåligt med back-up så vore ju tråkigt om det pajade mitt i en öppning....
 
Glaset på Voltmetern är borta så jag har hittat ett liknande instrument hos Svebry under surplus komponenter med annat större mätområde som passar istället men då visar inte mätaren lika stort utslag

Funderade på en sån här likriktarbrygga med snabba dubbeldioder MUR3020 Sjöström Audio säljer PCB
så blir det rippelfritt


mvh sm0ydo
 

Attachments

  • 1EB102AC-BCC6-40B2-8F5C-FBAA873BBE15.jpeg
    1EB102AC-BCC6-40B2-8F5C-FBAA873BBE15.jpeg
    21,2 KB · Views: 23
Last edited:
Det är väl lite overkill. Det finns ju 35 Amp likriktarbryggor till bra pris bla på BHIAB, Svebry och Elektrokit.
 
Last edited:
Har en påse med Varistorer jag tror att dom är för 300 V räcker dom till för att sätta på Trafons primärlindning eller
 

Attachments

  • 99A4E61B-6EC6-4BA2-8D47-2E456F89A27C.jpeg
    99A4E61B-6EC6-4BA2-8D47-2E456F89A27C.jpeg
    1,5 MB · Views: 8
300 V är utmärkt som skydd på 230 V sidan.
Sätt dem efter nätströmbrytare.
Har du fler kan du sätta en före strömbrytren oxo, den kommer ju då att skydda övriga appater som är anslutna till samma grupp.
En siffra på VDR:en säger vilken storlek den har. Exvis 8, 10 elelr 20, vilket står för diametern.
Köper man VDR så är det br aatt köpa de fetaste dvs 20 mm, så vet man att de håller.

I små eleketronikpryttlar som mobiladdeare etc sitter ofta små VDR, 8 mm, finns även gula sådana.

Själv sätter jag numera på 13,8 V sidan, både i nätaggregat fördelningsdosor för likströmmen, och inuti 12 V apparater som mottagare och transivers allt eftrssom jag har isär dem.

Åskväderet 2018 höst lärde mig mycket.

På telefontrådarna i huset satt jag VDR tror de var på 210 V, de skall ju tåla ringspänningen.
Före räckte det med ett rykte om åska, så förstördes telefoner och modem.
Jag satt VDR i jackarna och i de dososr som fördelade telefontråden till olika rum.
Därefter höll alltid telefonerna.
2018, var det ett särkslit krfatigt nedslag i närheten, då blåstes alla VDR sönder, men telefonerna höll.
Helt makalsöst, telefontråden lagades aldrig fram till huset, den var förmodligen bortblåst i marken fram hit.
Så telefontråd och jackar är numera historia.
Men kunskapen om att skydda finns kvar i skallen.

Värmepumpen hade VDR som skyddade viss elektronik.
vilke funkade, men en triak som från VPU:n styrde en utgång till en megnatventil gich hädan.
Numera har jag en trefas årksydd monterad vid värmepumpen, den innehåller en stor VDR för alla faser.

VDR kallas ventilavledare i kraftdistributionen, de sitter ibland på 10 kV kraftledninagr och vid trnsforamtorerna.
De är i storlek som en ölburk, eller större. Man ser dem i stoplarna. Doickk numer är de mesta kraftledninargna nedgrävda.
Jag tänker då på 5 och 10 kV lokalnäteten.

till måttliga priser kan man ganska väl skydda mot åskan.

SM4FPD
 
Med tanke på varningstexterna som dyker upp när man någon gång skall uppdatera mjukvaran i stationerna om att ett strömavbrott "brickar" dom så består undertecknads installation av ett underhållsladdat bilbatteri på ca 100Ah. Laddaren är avstörd och separerad mha. en isolationstransformator.

Antennerna däremot är alltid urkopplade när schacket är obemannat.
 
Back
Top