Sökes schema till ett Svebry 20 A nätaggregat

VDR:erna är inte så branta som exvis en Zenerdiod. Snrare rätt flacka i karaktäristiken.
Så det går säkert bra, men vanligen ligger de nog på märkspänning 450 V i 230 V grejer.
Men det är ju bara att koppla in en på 230 V och kolla om den blir varm.
Jag har sett 510 V VDR i trefagrejer.

SM4FPD
 
Kom ett paket häromdan ifrån Svebry electronics med ett nytt vridspoleinstrument till nätaggregatet
här ett par bilder på det
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 19
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 20
Kom ett nätfilter ifrån Ge Caprioli i Skogås han har en sida på Angelfire på internet där han säljer elektronik
komponenter bla det här kostar 80 kr plus frakt
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 28
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 28
Ett sådant filter bör vara mycekt bra.
Observera dock att det kräver jordad utrustning.

Vad är det för kort med de blåa kondingarna????

En fråga till forumet:
Filtret som SM0YDO visar, har et tkopplingschema och det är ju bra.
Mellan spolarna ser vi symboler i detta fall som ren cirklar, ringar.
Andra filter kan ha symblmer med pilar och annat.
Frågan är om någon vet vd symbolern tår för, CM eller DM filter?
På vissa filter finnsdet både och på resp. filterlänk.

Sådana filter gör nog mst nytta på switchde nätaggregat, m,en kan vara våsrt att få plats med.
En litn box på nätslden med filtret kan vaara nyttigt då.

SM4FPD
 
kortet med dom blåa kondensatorerna är ett likriktarkort för snabba dioder Som typ MUR3020
som tål 30 A men det går att sätta dit kylflänsar oxå jag väntar på ett paket med flänsar som jag
har köpt på EBay betalade importmoms idag för något som jag köpt där på EBay men vi får
se vad det är .

Cm = Commom mode eller vad det betyder jag vet inte
 
Sökes ett schema och fönster till Voltmetern på bilden

mvh sm0ydo

Aggregatet är trasigt på något vis vad jag vet men jag tycker att det finns förbättrings potential på det idag
med filter ellyt och bättre likriktar dioder typ MUR 3020
Jag hade kontaktfel (övergångsresistans)vid nån av skruvarna runt stab-kretsen som gjorde att den inte orkade med full last, satte extra taggbrickor där det saknades.
 
Common mode = likfasiga signaler

Differentail mode = olikfasiga signaler

tror jag att det var mvh sm0ydo
 
Hade en annons ute på Dx radio om att köpa några meter Radarflex till nätaggregatet som jag inte
fick nått svar på och det är som vanligt när man kommer på att man kan hitta sånt på EBay ifrån
Finland 1 M fick man köpa tänkte använda det till kablaget i nätaggregatet det står att den tål 70 grader
röd svart 2x6 mm2 köpte jag man brukar använda sån kabel i batterirum för plus och minus.

mvh sm0ydo
 
Har gjort så här var till Sifvert skruv och köpte distanser i metall och Polyamid och skulle försöka
att isolera flänsen ifrån lådan och det vart så här men det är inte klart än måste sätta stöd på
flänsen emot lådan också
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 25
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 25
Kom ett paket idag med 1 m röd blå 6mm2 radaflex som jag köpt på Ebay till nätaggregatet så nu kan
man crimpa på gula isolerade kabelskor och hålla rätt på vad som är plus och minus med hjälp av färgerna
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 4
Kom ett paket idag med kylflänsar som jag köpt på Ebay till likriktarkortet men en del av kylflänsarna är till projekt
med sk Gain Clone projekt också
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 12
  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Views: 14
Vi pratade lite om VDR, (spänningsberoende motstånd) som åskskydd tidigare i den här tråden.
Enligt mig ett mycket bra skydd mot åska att ha sådana komponenter både vid 230 V ingångar och 12 V intag på radiostationer eller på nätaggets utgångar.
Vilken spänning väljer man då? 230 V blir ju 322 V toppspänning.
Jag menar att VDR är inte så branta och klipper först transienter vid högre spänning.
Jag skrotade idag en grabbnäve proffesionella mindre nätaggregat, i dessa satt ett VDR strax bakom 230 V AC intaget.
Data på dem var S14 K275, vilket betyder att de är 14 mm i diamter, och avsedda för 275 Volt.
Såldes är de tänkta att jobba med medelspänningen.
Så 275 - 310 V VDR lämpar sig väl som skydd vid 230 V. Gärna 20 mm stora.
Har man sådana i många apparater kommer de att samverka vid överspänningspikar på nätet.
Smäller åskan i omedelbar närhet kommer de att explodera, men då har de gjort ett bra jobb att skydda utrustningen.
Erfarenhetsmässigt skall det vara en riktigt dyngsmäll då.
De verkar inte vilja brinna, utan är slälvslocknande, de skall givetvis monteras så de inte kan antända andra saker i appraten, exvis direkt på AC-jacken eller på en tvåpolig nätströmbrytares sekundrärsida. 15 - 20 mm från annat.
I en del apparater ser man VDR skyddade av en bit systoflexslang. (glasfibervävd slang.)

För övrigt dags att börja tänka på sommarens åskskydd.....
Kanske en ny tråd där vi delar med oss av åtgärder för att skydda våra dyra saker mot åskan.


SM4FPD
 
Jag reparerade ett Svebry 20 A och provade först stabkretsen med ett labbaggregat och då fungerade det bra, men när jag kopplade in det i nätaggregatet så sjönk spänningen vid minsta belastning och låg kvar på några volt. Det visade sig att råspänningen var hög 28 V och då nosar man på 7912 maxspänning som är 27 V. Jag fick linda av några varv på trafon 3 mm tråd ! så den sjönk till 24 V då fungerar det bra. Man får se upp så det inte sjunker för mycket vid 20 A belastning. Nätaggregatet var ju konstruerat på 220 V tiden.
 
SM5KYH om du tänker på VDR motstånd?
De har en rätt flack spännings till resistans eller ström-kurva.
Dvs man får gå en bit över märkspänningen innan den börjar leda ström.
Provade själv med 10, 14, dvs VDR på 10 mm och 14 volt.
Perfekta att sätta på DC ingången i apparater.
Först vid över 20 V började en ström går att mäta.

Så kanske en 300 V VDR funkar vid 230 V, men har man 300 V typer på lager så varför inte prova, lägg på nätspänning, spänning kolla om de blir varma, låt stå några dagar, kolla för temp, eller mät strömmen om du har en mA mätare för AC.

De är ju avsedda att leda om spänningen stiger snabbt, och då börja leda , vilket gör att de effektivt tar död på transienter vid åska etc.
Om VDR är uppbränt efter ett åskväder, så har den ju gjort sitt jobb med besked.
Oftast gör det jobbet utan att skadas.

SM4FPD
 
Back
Top