Sörningar från elnätet?

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag har en envis bredbandig störning som ligger mellan 4MHz och ca 15MHz.

Har varit runt i hela huset och lyssnat med en SW-mottagare
Värst blir det när jag närmar mig elementen konstigt nog, jag trodde vattenburna radiatorer var jordade.
Hittade även en vattenledning som går genom vår lägenhet och vidare genom hela huset, där var störningarna mycket kraftiga.

Finns det någon som kan identifiera detta ljud?
http://www.gamlav.se/enewik/Ljud/HFinterferance.WAV

Störningen har tidvis varit borta men är just nu väldigt stark.
Den blandar sig med allt som finns på HF-banden.

/Micke
 
Låter som en störning från modern elektronisk utrustning som står i stand-by läge.
Är ändå lite förvånad över att den är så stark och bredbandig. Har du kollat familjens egna grejor? :)

/Ingvar
 
Hej Ingvar,
Jag har "sniffat" alla tänkbara apparater i det egna hemmet men kan inte hitta denna källa.
Hittade flera andra otrevligheter men dom är avstängda nu.

Efter demodulation ser man att det är ca 700Hz mellan pinnarna.
Alla switchade nätdelar ger mycket högre demodulerad frekvens oftast flera hundra kHz.
Kan detta vara någon form av kommunikation via nätet e.dyl?

PLT_noise_2.jpg

Bilden är klippt från WinradHD.

/Micke
 
Micke trodde vattenburna radiatorer (väremelement) var jordade.
De må dom vara, men en sådan jordning funkar bäst på likstrom om man med jordning avser att de är kopplade till gul grön.
Detta förståss om rörmokaren sett till att göra rörkopplingarna eleketriskt ledande. Vilket man inte kan lita på. Moderna rör är skaravade med klämringar i vilka det finns gummipackningar. Äldre skravades med lin och gegga i gängorna, väl isolerande.
Nej vattenrör till element kan vara utmärkta antenner. det kanske är en kvarts våglängd till den punkt där man anser att det skall finnas jord.
Ofta är inte heller en jordpunkten någon bra HF jord. Dvs något som suger upp och förintar allt man inte vill ha på alla frekvenser.
I större fastigheter kan rören vara en ledningsbunden väg för radiofrekvenser att sprida sig i hela huset.

Så lita inte på rör..... och rörmokare.
Åtminstone inte som ersättning för gul grön och därmed elsäkerhet.
Som jordplan för en HF antenn, ja kanske, men då strålar jorden, och leder RF till grannen och tillbaka, dvs för in störningr från honom till dig.



De
SM4FPD
Roy
 
Hej Roy,
Om jag har otur så har kanske någon i huset använt just elementet som jordning till någon apparat som genererar dessa störningar, det skulle då givetvis förvärra situationen.
Frågan är fortfarande: vad kan det vara, är detta någon typ av PLT?

/Micke
 
Efter demodulation ser man att det är ca 700Hz mellan pinnarna.
Alla switchade nätdelar ger mycket högre demodulerad frekvens oftast flera hundra kHz.
Kan detta vara någon form av kommunikation via nätet e.dyl?
/Micke

Kanske fjärravläsning av elmätare? Det finns tydligen olika sätt att köra informationen på, har jag hört. Dels via ledningar och dels via radio. Själv har jag störningar från bredbandsnätet, om det kan vara någon tröst. :eek:

/ Ingvar
 
Hur bor du Micke?
Lägenhet i flera vångars hus? Eller parhus, villa?
En granne som har en pryl som stör behöver ju inte vara ansluten, eller ha försökt jorda sina grejer för att rören, eller låt oss kalla dem för antennsystemen i huset, skall sprida störningen.
I vissa fall kan dess jordning koppla ströningarna till gulgrön.
Då uppstår frågan om huset är försett med jordade vägguttag?
Och om störkällan är avsett för jordat vägguttag, eller tvärs om.
Det kan man ju inte veta i detta skede.

Kanske går det att stänga av allt i din lägenhet med huvudsäkring?

Elmätare sänder väl bara när de rapporterar en gång i månanden? Eller?
Men är de många blir det ju ett ständigt sändande.
Oftast är det UHF sändare, på sådana dock.
Det bör väl gå att se på elcentralen. finns en liten gummiantenn för UHF?
I annat fall bör störningen vara starkare nära elc.

de
SM4FPD
 
Jag bor i lägenhet, huset har 8våningar.
Elmätaren sitter ute i trapphuset och dom genererar en helt annan typ av störning.

Anledningen till att störningen ökar när jag "kopplar" min lilla antenn till vattenledningen kan ju vara att jag då får en mycket bättre antenn som resultat.

Tidigare tystnade denna störning ofta sent på kvällarna vilket tyder på att "någon" stängde av sina apparater när det var dags att sova.
Nu på senare tid är denna störning hörbar dygnet runt.

Störningen är ännu starkare på våningen över mig. (subjektiv bedömmning med portabelmottagare)

/Micke
 
låter som en homeplug/PLA/PLT, dvs. dsl via elnätet
stör den - är det väl under EMC direktivet, dvs. elsäk.verkets domäner.
 
låter som en homeplug/PLA/PLT, dvs. dsl via elnätet
stör den - är det väl under EMC direktivet, dvs. elsäk.verkets domäner.

Jo det stör!
Vill gärna kunna lyssna på hela kortvågsbandet.

PLT_noise3.jpg
Så här ser det ut vid 9,7MHz
Det ser faktiskt ut som spred spectrum.
Det är alltså 700Hz mellan dom små pinnarna.

får väl kontakta elsäk.

/Micke
 
Last edited:
Att försöka jorda saker via element och vattenrör gör inga moderna människor, då de inte vet vad signaljord är. Jordade uttag finns i äldre lägenheter bara i köket, där hemelektronik är mindre vanlig.
Men rör och långa kablar brukar vara bra på att plocka upp störningar och sprida dom vidare, t ex från modem/laddare/nätadapter som råkar ligga nära ett element.
Att identifiera störkällan utan att besöka grannarna är nästan omöjligt, men det kan såklart vara svårt att få till en dialog. Kanske kan du säga att du upptäckt en störning i fastigheten som tyder på att det är något fel på en apparat, vilket såklart påverkar dess livslängd/garanti/möjlig brandfara etc
 
Hej 1TDX,
Du har nog rätt, folk jordar inget och det där med att storma in hos folk med pejlantenn i högsta hugg blir nog inte lätt.

Jag har nu "tittat" på signalen med spectrumanalysator.
Kan konstatera att där finns 3st olika bredbandiga källor.
Två av dom ser lika ut avseende bandbredd och svephastighet.
En skiljer sig markant från dom två.

Dessa källor ligger med sina centerfrekvenser mellan 8 och 12MHz.
Om det rör sig om frekvensmodulation eller någon typ av frekvenshopp / spread spectrum kan jag inte avgöra men bredbandiga är dom, ca 2-4MHz modulation.

...sökandet fortsätter alltså.

/Micke
 
Att identifiera störkällan utan att besöka grannarna är nästan omöjligt, men det kan såklart vara svårt att få till en dialog. Kanske kan du säga att du upptäckt en störning i fastigheten som tyder på att det är något fel på en apparat, vilket såklart påverkar dess livslängd/garanti/möjlig brandfara etc

Att själv ringa på hos grannen och fråga om man får leta efter störningar är inget bra sätt. Grannsämjan kan få sig en rejäl prövning. Därför är det bättre att anlita någon utomstående (helst någon myndighet) som kan göra undersökningen.

/Ingvar
 
Att själv ringa på hos grannen och fråga om man får leta efter störningar är inget bra sätt. Grannsämjan kan få sig en rejäl prövning. Därför är det bättre att anlita någon utomstående (helst någon myndighet) som kan göra undersökningen.

/Ingvar

Bra synpunkt.

/Micke
 
Grannen räknar förstås enkelt ut vem som skickat dit "myndigheten" och då kan det bli irriterat. Sen är broarna kanske brända. Jag tror mest är att vinna på att först tala med grannen och försöka få förståelse för problemet.

Då kan trådens bästa kommentar hittills, från TDX, komma till användning (i lagom form):
"Att identifiera störkällan utan att besöka grannarna är nästan omöjligt, men det kan såklart vara svårt att få till en dialog. Kanske kan du säga att du upptäckt en störning i fastigheten som tyder på att det är något fel på en apparat, vilket såklart påverkar dess livslängd/garanti/möjlig brandfara etc"

Först när inget annat funkar eller när störningskällan inte kan lokaliseras med hjälp av grannen börjar det bli läge för myndigheten.
 
Med diplomati kommer man längs, det är helt klart.
För er som läst om mina hisstörningar som pågått i över tre år förstår nog säkert att jag är liiite otålig.

Jag misstänker att mina störningar härstammar från både fjärravläst elmätare och någon typ av nätverk via elnätet typ "HomePlug".

Snart kopplar jag atu´n till elnätet och ropar CQ....:)

Ska låna hem en spectrumanalysator med datorinterface så att jag kan dokumentera störningarna sen ringer jag elsäk.

/Micke
 
Jag tror du får svårt att hitta någon myndighet som kan hjälpa dig, än mindre göra hembesök. Men du kanske kan få några råd.
Det är inte som förr i världen när Televerket pejlade olagligt importerade trådlösa telefoner och handfast åtgärdade problemet med en hammare.:D
Lika svårt brukar det vara att få hjälp av generalagenter/importörer. Om den fungerar är det ofta helt omöjligt att få förståelse för problemet. CE-märkningen som sägs vara ett bevis på att prylen uppflyller elsäkerhet och EMI-normer är fullständigt värdelös.

Att det är en Home-Plug är inte alls omöjligt, de bör likt ADSL ligga över ett/flera frekvensblock i HF-området. (ADSL var väl uppe i OII:s störningstrådar)
 
Last edited:
Back
Top