Sörningar från elnätet?

Själv har jag starka störningar som verkar komma från den frekvenstyrda cirkulationspump som matar elementen, element och rör fungerar sedan som en antenn som sprider störningen i hela huset.

Bilder på störningen

På min SDR mottagare kan jag se att störningen finns i princip hela vägen från LF och minst 10 Mhz.
Starkast är den mellan 3,5 och 4,5 Mhz.
Man kan se och höra att varvtalet varierar och i bland är det tyst ett tag, längre störningsfria perioder kan det vara på natten.
(Nattsänkning ?)

Jag bor i ett nybyggt flerfamiljshus och har nog ingen möjlighet att sätta upp något på taket, kör nu med en ALA-1530 loop för mina lyssningsaktiviteter.

Skall försöka få kontakt med någon hos Stockholmshem för att verifiera att det är cirkulationspumpen och hoppas att dom åtminstone kollar att installationen är utförd korrekt.
Sedan får jag väl försöka med Elsäkerhetsverket.

/Lars
 
Last edited:
Hej Lars,
Det ser ut att vara 5KHz mellan "pinnarna" så det är inte omöjligt att det är en enkel motorstyrning.

Har du eller kan du låna en bärbar mottagare och försök vara med när förvaltaren "kollar läget" så är nog mycket vunnet.

/Micke
 
Äntligen har jag hittat lite input ang dessa störningar.

Sökte något helt annat och hittade detta.
YouTube - Power Line Signalling The Death Of H F Radio

Samma störning och ljud som jag har.

/Micke

Kolla denna japanska sida Broadband Power-Line Communications (PLC) in Japan som skriver och förklarar varför elnätet är obalanserat och därmed stör när Homeplug/LAN används. Tillverkare och myndigheter har vid sina beräkningar använt ett balanserat nät för att uppnå en teoretiskt låg störnivå.:rolleyes:
Tycker att sista sekunderna av ljudfilen med Neatgears dosa låter lik din störning. PLC noise in Japan
 
Kolla denna japanska sida Broadband Power-Line Communications (PLC) in Japan som skriver och förklarar varför elnätet är obalanserat och därmed stör när Homeplug/LAN används. Tillverkare och myndigheter har vid sina beräkningar använt ett balanserat nät för att uppnå en teoretiskt låg störnivå.:rolleyes:
Tycker att sista sekunderna av ljudfilen med Neatgears dosa låter lik din störning. PLC noise in Japan


Bra beskrivning på problemet med obalans i elnätet som transmissionsledning.

/Micke
 
Last edited:
I kväll har Elsäkerhetsverkets utsände Henrik Olsson varit på besök.

......och....?:confused:

Han hittade PLT´n och nu är den gnälliga störningen borta.
Frågan är bara vad min granne egentligen tänker om mig nu.
Dessutom undrar man ju hur dom ska lösa sitt nätverksbehov.

I kväll kan jag i alla fall lyssna ostörd på alla band:D

/Micke
 
Saxat ur manualen.

HDX101.jpg

Men hur skulle min granne kunna veta att han störde mig om han inte hade några egna störningar.

Och på Netgears sida hittar man följande:
------------------
Does Powerline interfere with HAM Radio signals?

By using OFDM (orthogonal frequency division multiplexing), we create different interleaved channels or carrier frequencies (up to 1155) that can be transmitted on. We can also tune these channels to make sure they don't interfere with other RF signals - like Amateur Ham Radio operators - in effect, notching out those frequencies from use (effectively using only 917 of the 1155). This reduces overall throughput, but ensures that we don't impact HAM Radio communications.
-------------------------

Jättebra att dom har tänkt på alla radioamatörer.
Men jag lyssnar ju på hela mellanvåg och kortvågsbanden.

Man blir trött:mad:

/Micke
 
Vore bra om SSA tilläts sprida ett särtryck.

Ska prata med artikelförfattaren, kanske kan SSA åtminstånde länka till artikeln.

Kan berätta att PTS ansåg att det inte föreligger några problem då moderna PLT-modem undviker amatörbanden.

Skicka ut störningar över alla BC-banden är tydligen helt OK.
Märklig inställning må jag säga.

/Micke
 
Gunnar Lijesköld som skriver i Elektronik i Norden är radioamatör.
Det var han som skrev om amatörradio i Radio & Television på sin tid, med bl.a testar av radiostationer.
Artikeln visar att gulgrön inte är att betrakta som en soptunna för störningar, snarare en rätt bra antenn.
Att försöka dumpa störningar är inte så enkelt.
Gulgrön må kallas jord, men det finns många sorters jord, blomjord och ......
Gulgrön är utmärkt att använda som elsäkerhet.

Jag fick tidningen idag och tänkte höra med Gunnar, alternativt kopiera ur tidningen för att spara eller visa de närmaste vänner.



I en tysk radiotidning översattes PLC med "der kleine toyfel" (den lilla jäveln), vilket är ett bra namn.

De ÄffPeDeh
 
I England har radioamatörerna det ändå j-ligare

Ska prata med artikelförfattaren, kanske kan SSA åtminstånde länka till artikeln.

Kan berätta att PTS ansåg att det inte föreligger några problem då moderna PLT-modem undviker amatörbanden.

Skicka ut störningar över alla BC-banden är tydligen helt OK.
Märklig inställning må jag säga.

/Micke
Har läst flera artiklar om dessa helvetes PLC homeplugs, som tydligen har spritts mera på öriket. T.o.m. de militära myndigheterna börjar klaga på VHF-UHF frekvenser som blir störda av dessa. Även det engelska DAB-radiosystemet blir störda av Homeplugs.
 
Ska prata med artikelförfattaren, kanske kan SSA åtminstånde länka till artikeln.

Kan berätta att PTS ansåg att det inte föreligger några problem då moderna PLT-modem undviker amatörbanden.

Skicka ut störningar över alla BC-banden är tydligen helt OK.
Märklig inställning må jag säga.

/Micke

undviker de amatörradioband som var definerade i standarden, men inte de nyare amatörbanden som är helt o-notchade som inte drivits i standarden - vilket RSGB's EMC grupp konfirmerat med sin egna EMC mätrig.
 
Lägg särskilt märke till sista stycket. Där sk försvarare av PLT menar att man mäter fel. Trots det finns ju verkliga störningar och det går att förklara varför.
Kartan stämmer men verkligheten är fel?

Så vitt jag minns mäter man störningar, dvs EMC från en eleketrisk apparat, genom att ansluta den till elnätet. detta elnät består av en provsträcka, som skall likna ett elnät. En kabel monterad på en lång bräda, och anluten till en elnätsimulator.
Rätta mig den som vet mer om mätmetoden.
Sen mäter na strålning, oönskad sådan, utefter mätsträckan.
Med god balans komemr de felsta störningar att fasas bort i en sådna mätsträcka.
I verkliga livet, där elnätet består av kablar dragna i plaströr i väggarna, som inte det minsta liknar mätmetoden sker förstås andra saker och det är vad man beskriver i artikeln.
Verkliga landskapet, = sladdarna i väggen, är fel, medan mätsträckan, kartan är rätt.
Trots detta alstras störningar bevisligen.

Är då detta konstigt?
nej fullständigt narurligt och helt andra mätmtoder skulle krävas.

Det är såeldes en fullständig överaskning att det blir störningar trots att det är under en vis nivå på mätsträckan.

Är felet hos EU:s myndighet som utformat mätmetoden, eller tillverkaren som inte gått cidare i mätmetoder?


Obs att man i japan förbjöd sakerna.
Obs att gulgrön är en utmärkt antenn, vilket vi ju talat om i många andra sammanhang här.


de
SM4FPD
 
Back
Top