Söker Kenwood TS-520 AC kablage samt Mick

SA4AGM

New Member
Hej alla underbara Radioamatörer jag har köp en TS-520 som saknar AC kablage och mick så nu undrar jag om det finns någon som har AC kablage och en mick som ligger som jag kunde få köpa skulle vilja få gång den så jag får köra KV .
73 Conny SA4AGM
 
Hej. Jag har en bordsmik till en gammal Yaesu, som är omkopplingsbar mellan låg impedans och 50 kΩ. Den används inte och kan avyttras. Den har en 8-polig kontakt, men det är inte ett problem att sätta på en fyrpolig i stället, det är bara mik-signal och PTT i kabeln.

Strömförsörjningskontakten såg väldigt komplex ut (läste "User manual"). Den kanske är svår att hitta kontakt/kablage till och kan nog tjäna på att modifieras till nåt mer lättfunnet system om det inte är särskilt önskvärt med originaldelar.

Mvh Rickard SM0UAN/4, Stockholm - Örebro
 
Hej!

En googling bort så hittar jag massor av "AC-kablage" till din 520... men de kostar!
Om originalskick inte spelar någon roll kanske du kan överväga att montera en IEC brunn?
PLUS att se över resten av de nätspänningsförande ledningarna osv?
 
Om man har en lödkolv och kan ordna en Jones serie 300 12-polig sladdhona så är
ett kablage ordnat på 10 minuter.

1721746615641.png

Se bara upp för att vissa japansktillverkade Joneskontakter har stiftnumreringen spegelvänd.
 
Last edited:
Hej!

En googling bort så hittar jag massor av "AC-kablage" till din 520... men de kostar!
Om originalskick inte spelar någon roll kanske du kan överväga att montera en IEC brunn?
PLUS att se över resten av de nätspänningsförande ledningarna osv?
Ett bra förslag om man inte är "Jones-kontakt-Die-hard".

...Våldförde mig på ett NAG144XL slutsteg med en liknande kontakt i orginal. Nu sitter det en IEC-nätbrunn där i stället.
 
Hej!
IEC-brunnen har ett stift som är längre än de två övriga, detta stift är för skyddsjorden.
Inte helt oväsentligt att PE släpper sist om kontakten börjar att lossna.
Något längre stift finns väl ej på Joneskontakten?
 
Back
Top