Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Swedol kanske har något som går att använda?
73,
Jonas/SM5PHU
Jula elvinsch Art.nr: 604078 klarar 900Kg.
/Micke
Kanske Jula Art.nr: 027140
Jag köpte Jula's elvinsch 229400 för under tusenlappen. Den går på 220V
Sedan bytte jag vajern till en lång vajer och monterade den med brytblock. Nu klarar vinschen tre gånger så mycket last utan att bli överbelastad. Jag lyfter en teleskåpmast med den och har inga problem. Vajern är insmord med vajerfett Mobilarma 798 som kan vara lite knepigare att få tag på i smärre mängder.
Tror vikten låg på 80 kg för masten, lägg därtill 4 maströr, en rotor och tre större antenner.
Vid första försöket orkade inte vinschen varför jag skar linan en gång med ett block. (Det som följde med)
Då fungerade det hela men vajern var spänd som en fiolsträng varför jag införskaffade ett dubbelt brytblock så nu är vajern treskuren. Det tar lite längre tid att hissa upp masten men det görs inte så ofta. (Det man vinner i kraft förlorar man i väg)
En vinschberättelse ur verkligheten:
För drygt 3 år sedan köpte jag en fristående fackverksmast på rot, och vi skulle fälla den med hjälp av en vinsch och en hjälpmast. Allt gick som smort tills masten närmade sig horisontellt läge. Precis när jag höll på att noggrant placera ut ett stöd 1/3 från toppen för masten att vila på, så att den inte skulle kvadda grannens enkla skjul till vedbod, släppte wiren från masten, som "handlöst" damp ner på stödet från en knapp meters höjd. Bara en liten bit av tumvecket på ena handen kom i kläm, en skinnbit lossnade och blodet droppade. Masten klarade sig oskadd. Vid tanken på vad jag kunde ha råkat ut för, blev jag såpass chockad att jag själv, kallsvettig och blek, fick inta horisontalläge gott och väl en halvtimme, innan benen bar mig igen.
Varför lossnade wiren då? Jo, en slinga som satt fast närmast masttoppen var plastad, så att den helt enkelt gled ur wirelåsen.
Sens moral 1: Stå aldrig under en mast på väg att fällas, och se till att ingen kroppsdel kan komma i kläm om ni måste fixa med något som skall placeras i rätt läge under masten!
Sens moral 2: Använd inte plastad stålwire som hiss- eller staglina!
Såret läkte på ett par veckor, masten är uppe på nytt QTH, men minnet lever kvar som vore det igår.
/ Göstha
Du kan skära vajern med flera block, så mycket vajer som du kan få på vinschtrumman.
Ett problem är hålet som styr vajern på trumman måste tas upp så det täcker hela trummbredden annars får du bara en "härva" mitt på trumman och skavsår på hålkanterna.
Kan skicka lite bilder på mitt arrangemang om du vill.