Sökes, IC-kretsar!

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Jag har sökt på "nätet" och det ser ut att finnas nånstans uti världen, men frågar iallafall om någon "här" råkar ha i sina gömmor. Följande - Thoshiba, TC 5032 P.
Och, MSM 1561.

/ Sven.

Gissar på en FT-225RD?

TC5032 finns på JEC.se men MSM1561 är svårare..och dessvärre just den som brukar vara trasig.
Någon enstaka gång har jag med framgång mejlat till oz6fh@mwe.dk som rotat en stund och fyndat :)

Last edited:
Rätt gissat där, XUN, och tack för respons. Provade Dansken men tyvärr, han hade ej, så det blir att kämpa vidare i sökandet. Det är ett retligt fel och något av åldersrelaterat i dessa counterunits från Yaesu. - Jag återkopplar i min kamp för rätt frekvensvisning!

/ Sven.

Det finns en lösning där TC5032P implementerats i en mikroprocessor, och MSM1561 ersatts med en annan krets.
FT225 DISPLAY REPAIR

Lite mer meck än att bara byta kretsar - men det bör funka.

Jo, jag har sett ett par olika lösningar och även funderat på en egen, men vill hellre bränna lite dollar på att få tag på ursprungliga delar om möjlighet finns och om inte så får man göra ett val att gå vidare. - I den counterunit så är 14x.xxx.x , dom två mest signifikanta hårdkodade, men att utnyttja resterande (x) 7-segmentare till en räknare/avkodare externt till den signal som finns i input (TP3) 4.000.0-8.000.0 Mhz.(Band 144-147) och som kan bli en lösning!? Det tål att grubblas på.

Back