300 V är utmärkt som skydd på 230 V sidan.
Sätt dem efter nätströmbrytare.
Har du fler kan du sätta en före strömbrytren oxo, den kommer ju då att skydda övriga appater som är anslutna till samma grupp.
En siffra på VDR:en säger vilken storlek den har. Exvis 8, 10 elelr 20, vilket står för diametern.
Köper man VDR så är det br aatt köpa de fetaste dvs 20 mm, så vet man att de håller.
I små eleketronikpryttlar som mobiladdeare etc sitter ofta små VDR, 8 mm, finns även gula sådana.
Själv sätter jag numera på 13,8 V sidan, både i nätaggregat fördelningsdosor för likströmmen, och inuti 12 V apparater som mottagare och transivers allt eftrssom jag har isär dem.
Åskväderet 2018 höst lärde mig mycket.
På telefontrådarna i huset satt jag VDR tror de var på 210 V, de skall ju tåla ringspänningen.
Före räckte det med ett rykte om åska, så förstördes telefoner och modem.
Jag satt VDR i jackarna och i de dososr som fördelade telefontråden till olika rum.
Därefter höll alltid telefonerna.
2018, var det ett särkslit krfatigt nedslag i närheten, då blåstes alla VDR sönder, men telefonerna höll.
Helt makalsöst, telefontråden lagades aldrig fram till huset, den var förmodligen bortblåst i marken fram hit.
Så telefontråd och jackar är numera historia.
Men kunskapen om att skydda finns kvar i skallen.
Värmepumpen hade VDR som skyddade viss elektronik.
vilke funkade, men en triak som från VPU:n styrde en utgång till en megnatventil gich hädan.
Numera har jag en trefas årksydd monterad vid värmepumpen, den innehåller en stor VDR för alla faser.
VDR kallas ventilavledare i kraftdistributionen, de sitter ibland på 10 kV kraftledninagr och vid trnsforamtorerna.
De är i storlek som en ölburk, eller större. Man ser dem i stoplarna. Doickk numer är de mesta kraftledninargna nedgrävda.
Jag tänker då på 5 och 10 kV lokalnäteten.
till måttliga priser kan man ganska väl skydda mot åskan.
SM4FPD