Solar Airship?

SM5DRY

Well-Known Member
Vad tror ni om Solar Airship? Skulle man kunna lyfta en antennlina för att sedan köra på 80 eller 40 m? Problemet är ju att den inte funkar på morgonen när DXen är som aktivast. Förmodligen funkar den bäst mitt på dagen när solen står som högst. Har länge velat prova en helium-fylld ballong som antenn lyftare men helium och reklamballonger är oftast ganska dyra.

Kolla på:

Solar Airship - Luftballong som flyger i solen!

Mystiskt föremål svävar över Söderköping | Nyheter | Aftonbladet

Är tacksam för kommentarer!

SM0DRY
 
Jag provade en sådan för länge sedan, kanske 20 år sen.
Fick den aldrig att lyfta.
Det krävs MYCKET kraftig sol, vindstilla och tålamod.
Något för sydligare breddgrader.
Att den skulle kunna lyfta något tror jag inte. Långt mindre vara styrbar över ett träd.
Plasten var så tunn att den knappt gick att ta i.

Det vore kul att se om någon annan provat???

de
SM4FPD
 
Varför inte en eller ett par heliumfyllda väderballonger istället?
Säljs på ebay UK då och då.
/Lasse
 
Ok angående dålig lyftkraft! Angående heliumfyllda ballonger så kom jag fram till att slutnotan med ballong och helium blev ganska dyrt. Eller har jag fel?
 
Man kanske ska handla en ballong när det finns ett Tivoli i närheten?

:)
 
Teknikmagasinet säljer 30 latex ballonger och en 252 L heliumflaska för 400 Kr, kanske nåt att prova?
Sök på helium på deras sida så hittar ni.

// Janne
 
Teknikmagasinet säljer 30 latex ballonger och en 252 L heliumflaska för 400 Kr, kanske nåt att prova?
Sök på helium på deras sida så hittar ni.

// Janne

Ja, det är inte så dumt! Man kan ju lägga flera ballonger i ett fisknät eller liknande.

Är det någon som har provat räckvidden med ballong? Kanske man ska ha några radialer på marken? Och en sådan antenn är väl högohmig i matningspunkten så att man får ha lämplig antennanpassning?
 
Är det någon som har provat räckvidden med ballong? Kanske man ska ha några radialer på marken? Och en sådan antenn är väl högohmig i matningspunkten så att man får ha lämplig antennanpassning?


Jag och SM7EYW skickade upp en låd-drake i en 300m lång tråd en gång och stämde av det hela med en MN-2000 (Drake). Kommer inte riktigt i håg vad vi hade som motvikt, men det fungerade väldigt bra på 80m.
 
En sleve antenn kanske kan vara nåt? Med en lång tråd rakt upp får man väl bara hög strålningsvinkel vilket man lika gärna kunde gjort med en horisontell dipol på måttlig höjd?
 
Back
Top